Som jag konstaterade i föregående inlägg blev flytspacklingen helt bra.

Vi valde att spackla upp de delar som var ojämna, på gott och ont. Principen fungerar givetvis, vi har spacklat med långbräda först på ett håll, sedan i 90 graders vinkel. Det tar dock en sjuhelvetes tid och det går åt mycket mer spackelmaterial än man tror.

Vi valde att använda ett finspackel för golv, eftersom det är godkänt för från 0 mm, jämfört med flytspacklet som kräver minst 2 mm.

Nyflytspacklat golv med långbräda och dammsugare nära en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där det var som mest höjdskillnad slipade vi ner förhöjningen. Med kopp och dammsugare är det inte så farligt, men det gäller att ha hörselskydd och tålamod.

Nyflytspacklat golv i rum med tegelväggar och ojämna ytor synliggjordes med långbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi primeade golvet inför spacklingen, dock med mer vatten denna gång.

Nyligen flytspacklat golv med synliga spackelspår och omgivande väggar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand applicerar flytspackel på ett betonggolv med en långbräda för att jämna ut ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fylla på, raka av, fylla på mera.

Person som blandar spackel i hink med eldriven blandare på plasttäckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir mycket spackel som ska blandas. Köpte en billig blandare på Biltema, nästan oförskämt billig i förhållande till jobbet som den har fått göra.

Transparent plasthink med vatten och gul tejpmarkering på överfyllt kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att snabbt få upp rätt mängd vatten är viktigt när man ska blanda både spacklet. Fyllde den större lådan med vatten och sen var det bara att hämta vatten med hinken, upp till tejpbiten. Snabbt och relativt exakt varje gång. I vårt fall blev det en hink per säck.

Renoverat rum med nyutlagt och jämnat golvspackel, omgivet av tegel- och betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är äntligen färdigt, rakt och fint. Med facit i hand hade det varit enklare att lagt in ett nivellgolv från början, innan vi gav oss på att flytspackla. Vi valde en ganska omständig metod att få det färdigt, men det fungerade och det är ju det viktigaste!
 
En datorskärms övre högra hörn som visar låg batterinivåvarning med klockan ställd på 10:03.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här med att bo på två ställen. Sitter i huset och jobbar samtidigt som hantverkaren roddar med sitt. Inser att det snart är dags att hämta laddaren till datorn. Laddaren som ligger i lägenheten!

Vår ursprungliga tanke var att renovera ganska mycket i huset innan vi flyttade dit och istället bo kvar i lägenheten. I praktiken en bra idé, men i verkligheten inte lika smidigt. Det tar ovärderlig tid att transportera sig mellan, man har sina grejor "i fel boende" och det kostar dubbla hyror.

Det tog oss 3 veckor att tänka om och vi började passa på att ta med flyttlådor när vi ändå körde ut till huset.

Eftersom vi bygger nytt kök och nytt badrum kan vi använda det nuvarande köket och badrummen under tiden. Vi tänkte att visst kommer det att vara stökigt och dammigt, men till skillnad från när vi renoverade delar av lägenheten finns det dörrar man kan stänga mellan rummen ;)

Andra saker som vi haft i "andra" boendet:

  • Mjölken!
  • Underkläder och kläder.
  • Dator, iPad och laddare till dessa.
  • Jobbväskan.
  • Nycklar.
  • Pennor (det tog flera dagar innan vi kom ihåg att ta med oss pennor till huset)
  • Plånboken - jag hade min i huset och Josefin hade sin i lägenheten - vi var på Maxi.
  • Mixern, grytor och liknande.

I verkligheten är det mer enerverande att bo mitt i en renovering än vi trodde.
 
  • Gilla
Anjo06 och 1 till
  • Laddar…
Fyra par fötter med olika skor på ett rutigt golv, en person i foppatofflor som symbol för vardagsliv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag trodde att jag var en citykille. När jag flyttade hemifrån bodde jag lite i utkanten av Helsingborg, men fortfarande "i Helsingborg". Trivdes inte så bra sådär utanför, och när jag fick chansen till ett oerhört centralt boende hoppade jag på direkt. Därifrån flyttade jag till en mindre lägenhet som fortfarande låg väldigt centralt. När jag pluggade i Karlskrona var vi tre studenter som delade lägenhet mitt i "staun".

Med den bakgrunden förstår ni att det var med blandade känslor som jag flyttade till Ödåkra, som ligger en mil utanför Helsingborg. Bra tågförbindelser, en kvart med bil till city, men ändå en gnagande känsla av att tänk om jag inte trivs.

Det tog mig 22 dagar att förvandlas. Den 22a dagen åkte jag till Biltema med foppatofflor på fötterna. Skammen var total, förvandlingen var fulländad.

Farhågan? Det finns dagar när jag ångrade att jag flyttade hit, speciellt i samband med separationen. Men jag trivs fantastiskt bra och älskar att bo såhär, det är ett grymt hus som ligger lugnt beläget och det är nära till tåget. Som Fredrik konstaterade när han insåg att tåget gick om 3 minuter och han ändå hann med det, trots att han köpte biljett på stationen, "du bor jävligt nära tågstationen".
 
  • Gilla
Åsa Lund och 7 till
  • Laddar…
Kvällsbild på en mörk gata där en person lastar av en säng täckt med presenning från en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klockan är drygt 23 när vi rullar in på Fiskalsgatan. Det är oroväckande mörkt i grannhusen på gatan. Tysta lastar vi av sängen som vi hämtat från lägenheten och bär in i huset. Väl inpackad i prasslande presenning eftersom det regnade tidigare på dagen.

Fortfarande mörkt hos grannarna, skönt. Vänta. Är det någon som skymtar förbi vid gardinen och kollar vad det är för tokigheter som pågår?
 
Orange och vit katt som ligger bekvämt i en svart låda på ett mörkt golv bredvid en grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Katt med egen låda...

Rödbrun och vit katt ligger upp och ner på en färgglad matta och tittar in i kameran
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Katt med egen matta...

Klart att katten ska ha en egen entré mellan sovrummet och köket! Nåväl, det är inte riktigt så galet som det låter. Flytten till huset närmar sig och det är långt ifrån lämpligt som bostad för en nyfiken katt. Ser framför mig hur man kryper ner i isoleringen under golvet i vardagsrummet.

Så, katten får nöja sig med att bo i sovrummet och köket. Eftersom de rummen i normala fall inte sitter ihop var det bara att dra fram tigersågen och göra en tillfällig entré för honom.

Vägg med grovt uthugget katthål nära golvet, vilket skapar en enkel passage mellan rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En helt vanlig vägg.

Katthål i vägg skuret med tigersåg, verktyg och träspån syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En helt vanlig vägg med privat katthål.

Man vet aldrig hur katter ska ta det när man förändrar deras vardag, vi märkte ganska tydligt att han inte trivdes i det kaos som det var i lägenheten. Samtidigt var vi oroligt hur han skulle ta flytten, om han skulle smita ut (han har levt som innekatt i hela sitt liv) etc.

Men när vi tog ut honom till huset och släppte ut honom vid "kattluckan" tittade han på oss, på väggen, såg lite fundersam ut och sen gick han igenom kattluckan. Sen tillbaks, tittade på oss, halvvägs igenom, vände, tittade på oss och gick igenom igen.

Det verkade som att vi fick godkänt ;)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nyckelknippa och gul metallföremål på en blå soptunna utomhus vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stressa iväg med släpet, snacka med grannen, handla och köra hem. Titta, där ligger nycklarna på soptunnan... Tur att de låg på och inte i... och att vi bor i en lugn återvändsgata med lugn och ro.
 
Byggarbetsplats vid hus, grävmaskin gräver, grönt gräs, häck, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vacker sommardag (i oktober) var det dags att ge sig ut i trädgården. Den ingående elen ska flyttas till andra sidan av huset och vi ska gräva ner slang för fiberinstallationen. Varför kan man då tänka?

Elen - eftersom det ska bli en dörr där elcentralen sitter idag, och att det dessutom är svårt att bygga ut den centralen när vi drar om all elen, ska detta flyttas. Men, när man flyttar elmätaren så kräver Öresundskraft att man ska ha elmätaren i ett fasadskåp. Suck. Nu är det ganska länge sedan vi gjorde detta, men det kostade en slant. Elfirman och Öresundskraft skulle ha nästan 10.000 och sen tillkommer ju grävningen, som en kompis hjälpte till med.

Fibern - vi vill inte ha fibern där Öresundskraft säger att den ska dras. En framtida källartrappa är inte tillräckligt för att få den dragen på annan plats. Eftersom vi ändå ska gräva passar vi på att få fibern dit vi vill!

Grävmaskin lyfter upp jord och gräs för att tömma i släpkärra. Trädgårdsarbete, gröna häckar i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nyligen grävt och jämnat trädgårdsområde, staket, hus, grusgång, växter, utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi ändå är igång passar vi på att schakta bort lite jord från gavelsidan på huset, där det ska bli en stensatt uteplats.

Grävmaskin schaktar för fiberinstallation vid en husgavel på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin vid grävarbete i trädgård, jordhögar och grävda diken nära husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin som flyttar jord vid husgavel, förberedelse för el- och fiberinstallation en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gasolgrill med hamburgare och bacon under tillagning, uteplatsernas rekreation på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots att det var i oktober var det riktigt högsommarväder.

Grävmaskin som gräver en skytte för att flytta el och installera fiber med gult rör i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett grävt dike med gröna och gula slangar för el- och fiberinstallation i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönt rör för fiber ut till gatan och förberett för lite trädgårdsbelysning och framtida eventuellt garage.

Grävmaskin som arbetar på natten med att gräva för el- och fiberinstallation i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två lärdomar: Det tar längre tid att gräva än man tror, och jordhögen blir större än du förväntar dig. Då hade vi ändå lite tur när det gällde jordhögen, eftersom grannen andra sidan häcken gärna ville ha jord. Lite drygt hälften av jorden skyfflade vi över häcken och så var alla glada och nöjda. I efterhand ångrar jag att vi inte skickade över mer av den.
 
Halloween-dekoration med grusgravar, ljus och gravstenar med texten 'RIP', i dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halloween-dekoration med gravgårdstema, falska gravstenar och ljus i kvällsbelysning framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halloween-dekoration med en RIP-gravsten, vissna blommor och ett tänd ljus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halloween-dekoration med en gravstensimitation som har texten "RIP", omgiven av döda blommor och ett tänt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halloween-dekoration med gravstenar och döda blommor i trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halloween-dekorationer med gravstenar och ljus på en jordhög framför ett hus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Josefin ska ha all cred för detta, hon började spara på döda blommor flera månader innan det var Halloween! Fast jag undrar vad grannarna trodde om oss...
 
  • Gilla
  • Haha
muraren2 och 6 till
  • Laddar…
Personer som lastar sjöstensplattor på en släpvagn framför en brun husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog 115 dagar för min dåvarande sambo att övertyga mig om att sjöstensplattor is the shit. Vi började leta på Blocket och diverse Facebook grupper, och lite då och då hittade vi ett gäng. Med mycket slit och vänners hjälp samlade vi på oss ett antal pallar sjösten.

Nej, det kommer inte att bli så mycket sjösten, just nu har jag 5 pallar som jag ska sälja...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Temporärt inrett vardagsrum med flyttlådor, möbler och diverse föremål utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid den här tidpunkten är vi framme i november och vi har bott i huset under några månader nu. Vårt vardagsrum är (som allt annat!) väldigt temporärt och är en blandning av vardagsrum, förvaring och projektplats.

Rörigt vardagsrum med flyttlådor, temporär förvaring och oinredd interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dock sista dagen och vi börjar flytta ner själva vardagsrumsinredningen i källaren för ännu ett temporärt vardagsrum under de närmaste veckorna. Det var vad vi tänkte då i vart fall. I verkligheten blev det vardagsrum i källaren... fortfarande!
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Delvis rivet spaljé i en innervägg nära en källartrappa, med synliga träreglar och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemkomna från dagens födelsedagsfirande underade vi på vad man skulle göra resten av kvällen. Eftersom en tur till NSR redan var inplanerat för morgondagen skulle man kanske passa på att göra något som producerar sånt som ska slängas?

Sagt och gjort, vi gav oss på att riva ner innerväggen mot källartrappan. Till vår förvåning hittade vi gamla spalje inuti väggen.

Delvis rivet väggparti med exponerat gammalt spaljéarbete och isolering inuti en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ordentligt byggt, till och med plastat!

Riven innervägg i ett hem avslöjar gamla spaljékonstruktioner, med synlig isolering och omgivande röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så mycket som vi hann med på kvällen, men det blev lite extra fyllning till släpet i vart fall.

Ledsen för dåliga bilder, mobilkameran mådde inte så bra under en period - sen mådde den överhuvudtaget inte alls...
 
Öresundskraft bygger just nu ut stadsnät via fiber i vårt område - Ödåkra 3. Verkar som att hela gatan hoppade på tåget. Ska bli riktigt skönt att slippa ha internet via mobilt bredband som dessutom fungerar sådär här ute.

Arbetare gräver gata för fiberutbyggnad, hus och grävmaskin synliga, vått väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsfordon gräver för fiberutbyggnad längs en bostadsgata, arbetare synlig, våt väderlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två arbetare i orange arbetskläder gräver en dike längs en gata för fiberutbyggnad i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag uppskattade att de lyfte in vår brevlåda innan de grävde :D

Därefter återstod en tålmodig väntan på att själva fibern skulle kopplas in, men den som väntar på något gott etc etc.
 
Inför "Projekt Tag" passade vi på att (tillfälligt) göra klart källartrappan. Dagarna efter börjarde vi riva taket, så det var tvunget att spaljen och väggen var borta innan dess.

Rummet blev som en bonus mycket luftigare och ljusare - precis som vi hade tänkt oss. Eftersom det blir öppen planlösning är tanken att på sikt ha ett glasräcke vid trappan.

Renoverad källartrappa med tillfälligt träspaljéräcke och riven vägg i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat ner spaljen och lagt på en av de avsågade delarna som överliggare.

Renoverad källartrappa med temporärt räcke och avlägsnad vägg som öppnar upp rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duns, så låg den i källartrappan...

Person lutar sig mot ett tillfälligt träskydd vid en orenoverad källartrappa med riven vägg i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt, för tillfället, med tillfälligt räcke och helt riven vägg.
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Selfie av person med andningsskydd på vind med exponerad isolering och en person i bakgrunden som skyfflar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var dagen då Josefin drog ett spåntant skämt... *applåder*

Man i skyddsmask skyfflar sågspån på vind under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt stora projekt detta året är att isolera vinden och samtidigt höja innertaket i det blivande vardagsrummet. Vi inledde projektet med flytten av vårt tillfälliga vardagsrum, sen under helgen flyttade vi sågspån och rev ut isoleringen på vinden. Den befintliga spånen flyttades alltså till den delen av huset där vi inte ska bygga om taket, för att fylla på med lite mer isolering. Byggfirman har redan varit och förberett så att det blir luftspalt etc, så nu börjar jobbet med att skyffla.

Man arbetar med att riva isolering på vinden, omgiven av träbjälkar och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fredrik hjälper till att skyffla

Svartvit bild på en person som skyfflar sågspån i en vind för att isolera och renovera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstnärlig bild i svart/vitt av Fredrik :cool:

Person med skyddsmask skyfflar sågspån på vinden under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allvarligt talat, det är mycket att skyffla!

Ett tips när man river ut isolering och lägger knäna i det mjuka, nästan gossiga spånet, om det finns en innervägg som är tillbyggd i efterhand, lägg märke till att spiken går cirka 1 cm genom taket. Aj! :x
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Halvt rivet träinnertak i byggnad med isolering synlig genom öppning där träplankor saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg var att riva ut den Gullfiber - isolering som låg på tillbyggnaden. Här var det klassisk gul, kliande isolering från 1962. Eftersom det inte gick att få ut det från vinden på något annat sätt var det bara att börja riva nedifrån.

Delvis rivet innertak med exponerad gul fiberglasisolering och träbjälkar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort hål, men isoleringen ligger kvar...

Delvis rivet innertak med synliga träbjälkar och gammal gul isolering i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Större hål, mindre isolering på taket. I tillbyggnaden hade man snålat lite när man spikat upp innertaket och på ett ställe satt det två skarvar mot varandra. Det knakade oroväckande och den ena plankan ramlade ner, men jag stor kvar på vinden i alla fall. Efter det bestämde vi oss för att alltid vara två hemma när man gör sådana grejor.

Renoveringsarbete med rivet innertak och gul Gullfiber-isolering utspridd över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i skyddsutrustning river gammal gul isolering i en husvind med träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar och träpanel i tillbyggnad med bortriven isolering och innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär hälften av innertaket är rivet och man börjar få en bild av hur det kommer att bli när det är färdigt.

Ett släp fullt med gammal isolering och träplankor från en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev nästan 2 fulla släp med isolering.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.