Du ska ju betala för försäljarens Audi!
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte rekommendera någon nånsin att anlita Mockfjärd att byta fönster!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tycker att det lät som lite mycket... men 2 timmar som ni säjer då är ni ute och cyklar. Om jag skulle räkna på detta men höfftar hårt så skulle det se ut såhär:
1 dag/fönster, 2 dagar/fönsterdörr. Detta beror lite på om det är ett helt hus som byts eller en enhet. Att byta 5 enheter är lite lagom stort. Så 6 dagar ca dvs 26400kr innan rot med 550kr/h.
Fönstren skulle jag som hastigast gissa på:
10k altandörr
8k x3 för 12x14
18k för den stora om den e fast.
Då e detta typ elite lr sp (groft gissat).

Vad blir detta då?
52k för fönster
26k för arbete
5k för resor och bortfosling.
Så totalt 83k -rot

Detta baseras lite på att endra inne eller ute sidan går att spara. Och att du inte bor as långt bort i helvetet och att det inte är på 8e våningen. Det kan säkert finnas små andledni gar till att prislappen kan gå upp typ om du ska ha massa spröjs, månster U-värde, snirkliga smygar.
Ta in två lokala snickarfirmor och be om två offerter där allt ingår ;)
Lycka till!
 
Mockfjärds bytte fönster hos oss, dock bara 4 fönster. (Eller om det är 5 haha)
De satte såklart fönsterbläck och fönsterbrädor också. Tog bort allt spill och skräp, och städade inomhus efter sig.
Tog ca 1,5 dagar. Dock kom helgen emellan. (Började en fredag). På måndag innan lunch var de klara.

Det kostade inte i närheten av 90k och ni ska byta lika många som oss... ??

Upplevde Mockfjärds som väldigt seriösa och trevliga. Visserligen fick chefen lite tycke för oss då vi kommer ifrån samma by som han har stuga/släkt i. Så därav kan ju trevligheten vara. Dock beror ju varken arbetstid eller kostnad på en sån skitsak :p
 
Varför inte? De var suveräna hos oss. Tog 1,5 dag, var trevliga, tog med sig skräpet & städade inomhus efter sig (ja både dammsugning och torkade golven). Kostade inte i närheten av 90 tusen. Snarare halva summan.
 
Markus Nyholm skrev:
Tycker att det lät som lite mycket... men 2 timmar som ni säjer då är ni ute och cyklar. Om jag skulle räkna på detta men höfftar hårt så skulle det se ut såhär:
1 dag/fönster, 2 dagar/fönsterdörr. Detta beror lite på om det är ett helt hus som byts eller en enhet. Att byta 5 enheter är lite lagom stort. Så 6 dagar ca dvs 26400kr innan rot med 550kr/h.
Fönstren skulle jag som hastigast gissa på:
10k altandörr
8k x3 för 12x14
18k för den stora om den e fast.
Då e detta typ elite lr sp (groft gissat).

Vad blir detta då?
52k för fönster
26k för arbete
5k för resor och bortfosling.
Så totalt 83k -rot

Detta baseras lite på att endra inne eller ute sidan går att spara. Och att du inte bor as långt bort i helvetet och att det inte är på 8e våningen. Det kan säkert finnas små andledni gar till att prislappen kan gå upp typ om du ska ha massa spröjs, månster U-värde, snirkliga smygar.
Ta in två lokala snickarfirmor och be om två offerter där allt ingår ;)
Lycka till!
Du har säkert lite rätt i det du säger, men 16h för att byta en fönsterdörr? Då hade jag gett dem kicken ganska omgående! Kan jag, som aldrig bytt en dörr eller ert fönster innan göra det jobbet på 4h inkl plåtning så ska en van hen kunna kapa den tiden med iallafall en timme. Så jag skulle nog säga 2-3 fönster om dagen och 1-2 dörrar/dag. Är man då dessutom 2 personer så tycker jag personligen att det är ett jobb man bör klara på 2 dagar :)
 
  • Gilla
Cash och 1 till
  • Laddar…
Sen jag var i kontakt med MF har jag tappat respekten helt.

För det första vill de att både jag och min fru skulle vara hemma. Jag äger och står på huset själv i dagsläget. Och när jag frågade varför fick jag inget direkt svar.

När vi efter 1,5år väl var i beställningstagen hörde jag av mig igen.
Vi kom överens om tid, och åter igen ville han att min fru skulle vara hemma... Ingen anledning denna gång heller.
Min fru gick hem tidigare från jobbet och han skulle komma 17.00 och vi väntade... Och väntade... 20.00 hör JAG av mig, han hade då dragit ut på tiden.
- varför ringer man inte och säger det runt 17-17.30?

Visst, man kan glömma. Vi bokade en ny tid.
Min fru slutar tidigare. Ingen kommer...
Jag väntar, och.... väntar. Skickar sen ett sms om att han eller nån annan inte behöver komma alls, var för arg för att ringa, skulle inte kunna hålla emot mina ord, men jag är jävligt less. Kl 23 på kvällen får jag ett sms där han ber om ursäkt igen...

Allt detta skedde för ca 6mån sen.
För en vecka sedan ringer han igen som om inget hänt. När jag sa hur det låg till och vad som hänt blev jag erbjuden en annan säljare..

Nu hade vi redan beställt själva. Gick på 23k.
Jag vet fortfarande inte vad de skulle ge för pris, men antar att tar jag in en lokal snickare blir det ändå billigare.
 
Kanske inte riktigt det du är ute efter men jag hade också hört om dessa dyra offerter så jag svarade på en blocketannons med Polska plastfönster inkl montage. Totalt 23 enheter varav 8st källarfönster och 2st helglasade altandörrar gick på 69.000:- efter rot. Då tillkom det invändiga lister men arbetet ingick. Vi åkte gemensamt till brädgården och jag fick välja vilken typ av lister jag ville ha. Bortforsling av gamla fick jag stå för.

Jag har tegelfasad därför tycker jag att plastfönster känns ok. Utvändig plåttäckning, puts eller träfoder ingick. Snyggt blev det dessutom och 3,5 dag.
 
Jag provar att renovera mina fönster själv kan verkligen rekommendera det. Just sayin' :) Det är ett förhållandevis enkelt jobb, må vara tidsödande, men timmarna är ju "gratis".
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Markus Nyholm skrev:
Tycker att det lät som lite mycket... men 2 timmar som ni säjer då är ni ute och cyklar.
Inte alls. Hos mig tog 28 enheter tre dagar för två man. Fyra enheter var altandörrar. Flera fönster relativt stora. De gick dessutom hem rätt tidigt på eftermiddagen. Skulle säga totalt ca 40 mantimmar på plats dvs mindre än två timmar per enhet.
Åtta timmar per enhet är ocker, fyra är dyrt.
Tyvärr svårt att få vettiga fastpris offerter. Pålitlig lokal snickare per timme är alternativet.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
@Jake123 I vårt andra hus gör vi det själva. Mest pga byggnadsvård. Vill inte ha in någon firma i det. Men tar ofantlig tid särskilt som där ska gamla metoder användas där de fortf står pall, så att säga. Vackert blir det ju dock ;-)
 
  • Gilla
Jake123
  • Laddar…
Att välja en fönsterbytare eller köpa egna produkter och hitta en lokal snickare är sällan jämförbart.

Väljer du en fönsterbytare så köper man ju ofta ett helt koncept, med projektledning, planering, transporter osv. Likaså får man ju en ansvarig och svarande part om något går fel. Det är ju i sig en "försäkring" som man får betala för också.

Har du kollat med fler firmor? Ta dit någon annan också så du får offerter att jämföra med. Men säg 7500 spänn per enhet för något snittfönster, inklusive allt arbete och material

Och sedan, de där kampanjerna dessa firmorna kör med. Gå inte på dem, de kör kampanj efter den andra. I slutändan betalar du ändå genom förhöjda priser.
 
Skärmdump av en offert för olika fönstertyper från "Villa Fönster" med priser och antal specificerade samt totalprisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstren 44000,- med frakt från Villafönster samt montering och foder mm 30000,-.
Så rimligt pris ca 74 tusen, skulle jag säga om vi lämnat offert men vi jobbar inte i Skåne, hä hä...
 
Mockfjärds är välkänt dyra jämfört med andra fönster av samma kvalitet. De har alltid olika kampanjer och rabatter men svindyrt blir det ändå. Det verkar vara minst lika mycket problem och trassel med Mockfjärds hantverkare som med andra fönsterföretags, så man slipper inte problem bara för att man betalar mer.
 
De är så usla att man inte förstår att någon anlitar dem.

Betalat 29000 för altandörr i glas med installation. Försäkringsbolag tar det eftersom det var inbrott.

Såhär 4 månader sedan kan jag konstatera.
1. Montören VAB:ade med medelande 23:59 dagen innan. Jobbet skulle påbörjas 07:00. En arbetsdag utebliven för mig.
2. Fick ta emot godset hemma själv.
Halv arbetsdag utebliven för mig.
3. Dörren ska monteras. Man upptäcker transportskada efter urmontering av min befintliga. Spräcker klinkern på innergolvet.
Ytterliggare en halv arbetsdag utebliven för mig. Nu är skadade dörren monterad utan drev eller täckning.
4. Man beställer ny karm. Trots att även glas har repor. Kommer om 6 veckor.
5. Erbjuder mig först ingenting som kompensation. Sen 1500. Nu sist 3000 om de slipper laga glaset eller klinkern.

Vilka muppar. Ska jag skriva till ARN?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.