Hej

Någon som har något bra tips om hur man får bort dessa vita blommor jag har i gräsmattan?

Gräsmatta med spridda vita blommor och stenar, gräs i behov av ogräsbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
]
 
  • Gräsmatta med vita blommor, troligen tusenskönor, bland gräs och gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är tusenskönor och om man nu tycker de är störande i stället för söta så får man bort dem omedelbart genom att gräva upp dem och eftersom de har ytliga små rötter är det lätt. Annars så gillar de inte gräsklippning och välgödslad jord så sköter man om gräsmattan bra brukar de försvinna.
 
Ha! Inte försvinner de med gräsklippning inte - snarare sprider de sig. Om man inte gillar läget gäller enbart handuppgrävning. Blir lätt hål i mattan som lämpligast fylls med sand.
 
BirgitS
yonna skrev:
Ha! Inte försvinner de med gräsklippning inte - snarare sprider de sig. Om man inte gillar läget gäller enbart handuppgrävning. Blir lätt hål i mattan som lämpligast fylls med sand.
Att de sprider sig om man klipper när de blommar eller har fröställning utan att ta hand om det kan jag först men när man klipper under resten av sommaren?
De borde utarmas när de blir av med en stor del av bladen hela tiden.

Själv tycker jag de är fina och lät dem växa i en sträng längs uteplatsen :)
Klippte av fröställningarna och de frön som trots det lyckades gro en liten bit bort gick bra att rycka upp eller få upp med minsta spaden nertryckt 1 cm.
 
Mina tusenskönor minskade ordentligt med gödning, vattning.
Gräsmattan klipptes ofta pga gödningen och vattningen, men tusenskönorna är så pass låga, så jag tror inte att de skadas så mycket av just gräsklippningen, däremot så trivdes gräset så pass mycket bättre att tusenskönorna fick det tufft.
-Men vil du utrota dem snabbt så är det bara att dra upp dem som Birgit o Yonna skriver. De är inte speciellt svåra som ogräs.

Jag misslyckade t.o.m en gång att få dem att ta sig i trädgårdslandet, då jag tänkte föröka ett par finare mer fyllda varianter i olika färger som växte på enstaka ställen i gräsmattan...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.