Har ni namngett era hus? Jag skulle vilja göra det, men varenda namn jag kommer på är för pretentiöst eller för larvigt. Fast ändå skulle jag gärna vilja ha ett namn på vårt hus.

Och så var det ju det där med att också använda namnet. Familjen förstås, men det vore ju trevligt om även grannar och andra närboende köpte det. Ett par bekanta har köpt en gammal villa (vanligt egnahem) som hade namnet Björkvillan målat ovanför entrén. Det var fint och det är ju så mycket lättare att förvalta ett redan etablerat namn. Det verkar ju bara naturligt och inte alls pretto.

Hur har ni gjort?

/eva
(bygger ett vitt normalstort hus i ordinär, äldre stil)
 
Mitt hus från 1900 var första huset i byn och kallas för Kungahuset...

Mycket passande ;D
 
Får inte döpa kåken till Christinhall....
 
Vårat hus var döpt redan sedan begynnelsen. Villa Furuklint har därmed fått ge namn åt busshållplatsen utanför. :D
 
slaskman skrev:
Får inte döpa kåken till Christinhall....
För vem??

Men om du ursäktar så är det iof. inget att sörja över enligt min mening, ger acossiationer till 'Karinhall' ;).

MVH//Christina.
 
För sambon Christina...
 
slaskman skrev:
För sambon Christina...
Klok kvinna :), kan det bero på namnet tro ;)?!

Hellre då 'Christinero' eller nåt ditåt, om du absolut vill ha in hennes namn, det är iaf. utan acossiationer till ett visst annat europeiskt grannland. Men det kanske blir lite väl 'kungligt' ;).

MVH :)//Christina.
 
Du vill ha ett namn på huset men är orolig att andra ska tycka du är pretentiös och larvig?

Du får kalla ditt hus (bil och diskmaskin också för den delen) vad du vill, men kan knappast tvinga andra att använda ditt påhittade namn.

Tänk inte så mycket på vad andra kommer tycka, utan gör som du vill (åtminstone vad gäller sånt som faktiskt inte är störande för andra). Jag respekterar folk som vågar tänka själv och vågar göra saker som de vill. Däremot sådana som spenderar hela livet att försöka efterlikna andra och att anstänger sig för att inte framstå som förmer än någon annan är ofta rätt trista.

Om du använder namnet så kommer säkert andra att haka på, kanske inte omedelbart men efterhand.

Att ge tips på namn är svårt utan att se läget, huset och de lokala traditionerna.

Vår gård hade redan ett fint namn, så vi slapp hitta på något ;)

/T
 
Vilken tur du har, och tack för dina tips. Jag har med nöje läst inläggen här, men det har inte riktigt inkommit några tips på hur man gör.

Och jag håller med dig på alla punkter utom en. De flesta människor upplever jag som ytterst konforma i sina livsstilar och attityder, men kan vara fantastiskt roliga att lyssna på och prata med och utmärker sig med fin känsla för humoristisk tajming.

Så kanske humor har att göra med andra saker än rädsla för att anse sig förmer än andra.

/eva
 
När jag läser mitt förra inlägg nu ser det lite aggresivt ut, ber om ursäkt för det.

Vad jag ville ha fram i korthet var att om det känns viktigt för dig att ha ett namn på huset och det enda som hindrar dig är vad andra kommer tycka så tycker jag du ska bortse från det och köra på.

Det hade varit skillnad om du alltid drömt om att bli crossåkare och det enda som hindrar dig var grannarnas åsikt om att få en välutnyttjad crossbana på granntomten.

Angående namn, finns det något i tomtens läge eller så som går att plocka upp (a 'la björkvillan, tallebo, ekhagen, dalen, stenröset, solbacken, skuggsidan, åsidan, bäckstugan, aspnäset eller dyhålet ;-)

Risken att dra på sig omgivningens hån ökar nog om namnet leder tankarna till en herrgård eller liknande, men som sagt viktigast är ju att du/ni gillar namnet.

Spana runt när ni åker nån stans eller kolla gröna kartan efter uppslag på bra namn.

/T
 
På väg till sommarstugan ligger "Plågan", jag har sett "Pinan" på annat håll. Och några gamla kompisars sommarställe hette "Gråten". Nu kan vi börja snacka om taskiga assosiationer :p
 
Visst är det lättare om huset redan är "döpt". Kommer i håg när jag vra liten så skulle man hälsa på i "Fridhall" (mormor/morfars hus) eller "Kvarngården" (farmor/farfars hus). Rätt så trevligt och personligt med husnamn.

Någon måste ju dock börja! (även om du anser det för pretantiöst). Om 300 år kommer det att vara "historia".

/Gladestone
 
jaglkallar bygget den kraschade ladan alternativt projektet alltid retar det någon.
men jag borde väl hitta på nåt annat namn
förslag? ???
 
Våran hussäljare har redan namngett huset efter min fru.... fult trick, jag ritade det men gissa om tanten är med på noterna nu, jag får ligga på som en hök för att inte hon inte skall tacka ja till allt möjligt ;)
 
Vi kallar vårt för Lille Hus. Helt enkelt för att det är just det! Litet alltså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.