Hej!

När jag skulle täcka igen vår damm använde jag sannolikt fel jord, för gräset växer uselt där och jättebra runt omkring.

Finns det något enkelt sätt att åtgärda utan för mycket insats?

Simon
 
Gödsla och vattna? Gräs brukar väl växa överallt, ofta som ogräs...
 
Toppdressa, gödsla, vattna.
 
Något speciellt gödsel för "död" jord?
 
BirgitS
Naturgödsel, t.ex. hönsgödsel, eftersom det tillför ett mikrobiologiskt liv och innehåller många sorters näringsämnen.
 
Jag har problem med väldigt mager och dålig jord på flera områden av gräsmattan. Har försökt i flera år att få fart på gräset men det har varit ganska hopplöst på dessa områden, trots dress o gödning. Problemet är att den dåliga jorden inte håller någon fukt, vilket medför att ogräs tar överhand o kväver gräset. Att vattna dessa områden varje dag för att få gräset att växa kändes till slut inte motiverat, jag gav upp. Grävde i början av hösten ist bort svålen av ogräs/gräs, grävde sedan bort lite dålig jord och vände ner torv, kompostjord o dressjord till rätt nivå, sådde gräsfrö ( Siesta, som tål soliga o torra lägen ) och vilken skillnad det är nu. Så tätt o fint, utan ogräs och underhållsfritt, absolut värt besväret. Mina sämsta områden var ca 2- 3 kvm stora och 4-5 st.
 
  • Gilla
SimonZ och 1 till
  • Laddar…
C
SimonZ skrev:
använde jag sannolikt fel jord
Vad använde du för jord då? Det är ju av avgörande betydelse för vad som är rätt åtgärd.
Grannen här fyllde t.ex. upp med torvmull och stackarna försökte säkert 5 år i rad att anlägga gräsmatta på detta utan att det tog sig, så nu har de marktäckande växter där istället.
 
Redigerat:
Gräsmattejord Bio, kompost. Troligtvis för torr skulle jag gissa?
Finns det väldigt fukthållande jord som man kan blanda ner med vertikalskärare eller fräs?
 
Inget fel på den jorden. Den ska dock tilläggsgödslas innan sådd, gjorde du det?
 
Exakt den jorden har jag använt på några områden i min gräsmatta, det är prima Hasselforsjord. Jag har alltid haft lyckat resultat med den.

Om du strör över lite toppdressjord så blir ytan mer fukthållande. Jag föreslår att du gödslar med ett NPK 11-5-18 (t.ex YaraMila Promagna) och sedan ser till att inte slarva med vattningen. När du sått skvätter du lite lätt varje dag så att det alltid är fuktigt. När gräset börjar ta sig kan du sakta ner på vattningen men vattna mer vid varje tillfälle.

Ett tips är att lägga fiberduk över nysådden så etableras det snabbare, skyddar mot hungriga fåglar och ger ett bättre mikroklimat.

Vad är det för gräsfröblandning? Några blandningar tar väldigt lång tid att etableras, t.ex Weibulls Extra Green mfl.
 
Tack för svar! Gödslade inget innan sådd men lite nu i april med konstgödsel. Tagit sig lite men väldigt lite.
 
BirgitS
Det var kanske svårt att hela tiden hålla fröna fuktiga med den värme det har varit periodvis, eller om du sådde när det var under 10 grader i jorden så gror de dåligt och kan hinna bli uppätna av fåglar först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.