hej!

Hade Mockfjärdsfönster hos oss i fredags för att kolla vad ett eventuellt byte av fönster skulle gå på nu när de har 20% på material kampanj.

Det rör sig om 5 fönster 14x12 varav 3 öppningsbara, 1 20x16 fast samt en helglasad altandörr 9x21.

För detta med deras aluklädda träfönster ville han ha 122500kr innan rabatt och efter blev det 90k.

Arbetskostnaden uppgick till 32900kr, något jag reagerade på då jag tycker det lät väldigt dyrt? Han satt nämligen att talade gott om att hans montörer hållt på med detta i 17 år och med det i åtanke så tycker inte jag att 7 enheter borde ta mer än max 2 dagar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker ni detta är ett rimligt pris? behöver någon sorts referens nämligen när vi letar vidare då vi inte kommer välja MF eftersom de enbart har allmogeprofiler och vi tycker inte det hör hemma i ett 60-tals tegelhus :)


MVH Jimmy
 
Med lite ställtider och utrymme för strul, har jag svårt att se att någon som sysslat med detta i 17 år skulle behöva mer än max 4h/fönster. Och då har jag tagit i från tårna, hälften är nog närmare sanningen.
 
  • Gilla
Alin Stoian och 3 till
  • Laddar…
Tycker det låter väldigt dyrt.

Räknar en på ett timpris på 450:- per timme så räknar hantverkaren med att lägga ca 14 timmar per fönster?Och om två personer behöver hålla på i en hel dag med att byta ett fönster.. Mycket utrymme för fel där iaf.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag uppfattar det som att de här rena "fönsterbytarföretagen" generellt är väldigt dyra. Om du istället anlitar en lokal snickare med goda referenser, och köper fönster via normal kanaler, då är jag övertygad om att det blir mycket billigare.

Troligen blir det billigare om du låter snickaren arbeta på löpande räkning, med fastpris behöver de lägga på säkerhetsmarginal för diverse tänkbara och otänkbara överraskningar. Då blir det också lättare att komma överens om du vill göra vissa moment själv för att hålla ned priset. Som invändiga lister.
 
  • Gilla
Boan och 4 till
  • Laddar…
Då var det som min magkänsla sa!

Har ju varit inne på hornbach och kollat vad likadana fönster fast från Outline skulle kosta och då blev kostnaden ca 43k inkl frakt.

Har även för avsikt att höra med den lokala snickarfirman om att bara montera de, dreva och sånt kan jag göra själv och att sätta plåt vill jag överlåta till den lokala plåtslagaren då jag är nöjd med dem sedan innan. Hade rent krasst kunnat byta allt själv såklart men tycker inte det är värt tiden det tar för någon som aldrig gjort det tidigare.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Min egen erfarenhet av fönsterbyte är att ett fönster kan ta allt fr 2-3 tim till 8tim om det jävlas.
Och då menar jag komplett med frambärning/hantering salning, listning, ev omfattningar, fönsterbleck, ev vinkelplåtar osv.
Och dessutom behövs det alltid två man för att byta ett fönster, du lyfter och justerar inte ett fönster själv.
Att räkna ett fast pris på ett fönsterbyte är som ett lotteri, ibland går det bra, ibland mindre bra.
Ett bra exempel där det gick mindre bra, var när det var frigolit i väggen där dom nya fönstren skulle fästas, dessutom lättbetong utanför och innanför frigoliten, då blev det inga två timmar per fönster inte!
Och du vet aldrig hur det ser ut exakt runt fönstren, utan det gör du först vid rivning av bef fönster.
Men i snitt skulle jag sätta 4tim per fönster, oftast så går ju själva bytet ganska snabbt, men det är ju finliret som kan ta tid.....kan vara värt att tänka på.
OBS jag jobbar inte på Mockfjärd :)
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Absolut och det är jag medveten om :) Kan tilläggas också att offerten jag fick inkluderade inte bortforsling av de gamla fönstrena då detta skulle kosta mig ytterligare 2500kr.

Såhär är min tankegång:
Jag gör följande:
beställer fönster
river bort befintliga lister på utsidan
plockar ner fönsterbrädorna.
Dreva
Montera nya invändiga lister
Montera plåt utsida (om inte plåtslagarn gör det)

Det jag vill att dem gör är att montera fönstrena.

huset är byggt i tegel/lättbetong, alltså inget trä alls. Några salsningar vill jag inte ha då jag har putsade smygar på insidan.

Så jag tror inte väggarna i sig kan komma med så mycket överraskningar. Har bytt ena ytterdörren vilket jag gjorde själv sånär på att hänga på dörren och det tog mig 4h varav en halvtimme (minst) gick åt till att lista ut varför karmen inte släppte när jag dragit ut alla skruvar (visade sig bero på att förra ägaren inte tyckte det räckte med skruv så han hade spikat i de förborrade hålen in i väggen)

Så det arbetet jag vill få gjort av hantverkare har jag räknat högt på bör ta max 3 dagar, det är knappt 2 fönster/dörr om dagen och för en yrkesman hade jag skämts om de inte klarat av det.
 
oobum skrev:
Tycker det låter väldigt dyrt.

Räknar en på ett timpris på 450:- per timme så räknar hantverkaren med att lägga ca 14 timmar per fönster?Och om två personer behöver hålla på i en hel dag med att byta ett fönster.. Mycket utrymme för fel där iaf.
Hu räknar du då??

32900:- kostade arbetet, räknar kallt med att det är inkl moms innan rotbidrag
32900 delat i 7st enheter = 4.700:- inkl moms
4700:- delat i 562:-/tim inkl moms = 8.3tim ( 450:- plus moms = 562:)
8.3tim delat på två gubbar = 4.1tim
Alltså ca 4tim/fönster/gubbe
Dessutom vill snickarna alltid ha mer för montage av en altandörr än för ett fönster
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Ja timsumman är nog inte så mycket att diskutera, det är mer tidsåtgången jag reagera på.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Det tar 2 mantimmar per enhet, inte 8, så ja fönsterföretagen tar bra betalt.
 
  • Gilla
Mattias. Lia.
  • Laddar…
J
Som flera har skrivit så får det inte ta mer än 4 h för en gubbe att sätta ett helt klart fönster inkl lister och plåtningar.
 
Strunta i det där, säljaren har oftast provision på prylar - Men högre på arbete... Så du betalat för hans välfärd också... Sedan är det bra fönster...
 
A
10-15 per fönster fick jag förut och då inkluderade dem inte eller ersatte ev tegel som skulle ramla ner! Beställde outlines aluminiumklädda tre glas 180grader öppningsbara överhängda fönster för ca5k styck (130x150) och gjorde detta själv. Bilade upp fodret på insidan sen spacklade jag på det sen blev super fint. Testade ett fönster har bytt samtliga samt ytterdörren också :)
 
  • Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
Hej, vi köpte 5st outlinefönster, de största 16x16 samt en ytterdörr. Monteringen betalade vi 19000 för och sköttes av en lokal firma.
 
Glömde tiden, tog 2 hela dagar för 2 man. De stötte på en hel del problem eftersom fönstrena var för stora att få upp på övervåningen utan kran etc. Men vi hade samma pris
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.