Hej!

Jag står i begrepp att gjuta in en ny golvbrunn i dusch och ska lägga in golvvärmeslingor som jag ska flytspackla in och funderar hur mycket högre än den befintliga golvnivån jag skall placera golvbrunnen? Jag tänker mig att jag placerar golvbrunnen ca 3-5 mm högre än den befintliga golvnivån + värmeslingor. Kan det räcka tro? Om man säger att golvvärmeslingan bygger 5 mm så placerar jag golvbrunnen ca 8 mm högre än den bef. golvnivån?

Golvbrunn förbereds för gjutning och golvvärme i betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av badrum med ny golvbrunn inför installation av golvvärme och flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det ska vara dusch i utrymmet så skulle jag inte låta brunnen ligga där den ligger, utan flyttat in den mer mot hörnet.Den bef placeringen är väl för att det varit ett badkar.
Sen tror jag du får svårt att höja brunnen med dom nuvarande avloppsdelarna.
Sen till huvudfrågan, skulle lägga ök brunn minst 10mm ovan bef golv, dessutom ser det ut som att det
är ett lokalfall runt där den ligger nu, så tänk på det.
//Jörgen
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Om det ska vara dusch i utrymmet så skulle jag inte låta brunnen ligga där den ligger, utan flyttat in den mer mot hörnet.Den bef placeringen är väl för att det varit ett badkar.
Sen tror jag du får svårt att höja brunnen med dom nuvarande avloppsdelarna.
Sen till huvudfrågan, skulle lägga ök brunn minst 10mm ovan bef golv, dessutom ser det ut som att det
är ett lokalfall runt där den ligger nu, så tänk på det.
//Jörgen
Tack för svar, vi ville flytta golvbrunnen men fick tyvärr nej på det från föreningen. Vi får endast byta ut men inte ändra placering av golvbrunn. Jag kommer troligtvis placera den nya golvbrunnen ca 10 mm ovanför bef. golv. (ungefär vad rörmokaren placerat den idag). Det golvvärme vi ska lägga in har ett minimum på 10 mm flytspackel vid lägsta punkt. Duschen kommer att bli 900 mm bred, vilket gör att golvbrunnen hamnar relativt centrerad i sidled dock längre ut än normalt.
 
Väldigt konstigt svar från styrelsen i din brf att du inte får flytta brunnen, hur motiverar dom detta beslut?
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Härryda2015 skrev:
Väldigt konstigt svar från styrelsen i din brf att du inte får flytta brunnen, hur motiverar dom detta beslut?
Undrar jag också.....
 
Står i stadgarna att man inte får flytta brunnen
 
Antar att det i grunden medför risk att bila ner till grannen kanske... Jag är inte direkt någon ingenjör men kanske kan skada bjälklaget på ngt sätt?
 
Har du kopia/bild på stadgarna som uttryckligen säger detta, Som du kan lägga upp här?
 
Samtidigt kanske detta är oväsentligt nu när du kommit en bit och kanske redan bestämt hur badrummet ska se ut, jag var lite off topic...

Härryda2015 skrev:
Har du kopia/bild på stadgarna som uttryckligen säger detta, Som du kan lägga upp här?
 
Nja har inget tillgängligt precis nu men det spelar ingen roll nu ändå, redan gjutit in golvbrunnen😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.