Behöver råd/ synpunkter/erfarenhet av att lägga brädgolv på betongplatta.

Planerar inför att renovera golven. Tänkte riva ut befintliga golv, fylla upp krypgrunden med makadam och isolering för att sedan gjuta en platta (gjuta in golvvärmeslang när vi ändå är i gång). Sedan lägga ett brädgolv ovanpå.

Hur lägger man brädgolvet på bästa sätt när man har betongplatta under? Skruva i golvspån/plywood eller dylikt som lagts flytande ovanpå plattan? Bulta fast reglar i betongplattan och sedan skruva brädgolvet i reglarna? Annat?
 
S
Vet inte riktigt hur golvet bör monteras, det beror ju självklart på hur plan betongplattan blir också, men glöm inte lägga åldersbeständig plast mellan EPS'n så golvet inte slår sig och tänk på att platan helst ska torka ut ordentligt.
 
Plast mellan EPS'n? Eller mellan betongen och golvet?
Vad är ungefärlig torktid innan golvläggning (10 cm tjock platta)? Planerade lite löst att gjuta i maj och kanske lägga golv i september / oktober - rimligt?
 
Man brukar väl räkna med ca 3 månader, men ska du ha brädgolv kan du ju ställa golvreglar på cellplasten och skippa betongplattan. Lägga golvvärmen i spårad skiva och sen skruva golvet i skivan
 
Här är en variant där man i princip monterar på samma sätt som på ett undergolv av trä:

http://www.baseco.se/wp-content/uploads/2013/11/Montering_betong.pdf

Dessa golv kan även läggas som du föreslår på träskivor som läggs flytande, har dock för mig att det var plywood som skulle användas om jag minns anvisningen rätt. Har själv ingen erfarenhet av montage på betonggolv men har skruvat detta golv en hel våning i golvspån.
 
S
Mellan eps'n om du gjuter nytt.
 
Även om alla förutsättningar inte är redovisade här kan den tänkta lösningen (utfylld krypgrund + isolering + betongplatta) bli bra. Dels blir du av med krypgrundsproblemen, dels får du ett värmemagasin som stabiliserar inomhusklimatet. Om du har ordentligt med isolering under betongen behövs ingen diffspärr i form av plastfolie. Ett trägolv ovanpå betongen kan läggas på flera sätt beroende på hur stora ytor det handlar om. I små rum kan golvet läggas "flytande", limmat i sponten ovanpå foam eller annat distansskapande material. I större rum bör man först lägga skruvläkt på lämpligt c/c (beroende på golvbrädornas dimensioner). Skruvläkten fästs i betongen med spikplugg eller liknande. Golvbrädorna skruvas sedan i skruvläkten. Skruvläktens dimensioner beror på golvbrädornas tjocklek och den valda typen av skruv.
 
Tänkte lägga makadam, sedan 3x100 mm cellplast och slutligen betongen (10 cm).
Det handlar om 4 rum som är ca 4 x (3 - 6) m.
Om man fäster skruvläkt (45x95 reglar kanske?) i betongen - kanske kan vara bra att lägga typ syllpapp mellan skruvläkt och betong. Risk för att det blir resonanslåda under brädgolvet?
Om man lägger brädgolv flytande ovanpå plywood - lägger man plast mellan betongen och plywooden då?

Jo, jag hoppas komma ifrån de kalla, dragiga golv som vi har idag som dessutom ger ett ganska rått inomhusklimat. Bjälkarna under brädgolvet är dessutom i mycket dåligt skick så golven är lite gungiga...
 
Bäst resultat får du om du lägger ett flytande klickgolv. Det är dessutom snabbare att lägga och enklare. Troligtvis billigare också.
 
Jag har kört med 15mm byggplywood flytande på betonggolvet sedan har jag skruv/limmat ett 20mm furugolv i det. Har fungerat bra med golvärme osv.

La en plast mellan betong och plywood fast det e nog egentligen överkurs (har 50 cm cellplast under plattan.)
 
Nyinstallerade ljusa träpaneler på vägg och golv med synliga kvistdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvläkten bör vara ca 16-20x45-70. Rätt tjocklek avgörs av längden på de skruvar som du fäster golvbrädorna med. Syllpapp under är inte fel.

Risken för att golvkonstruktionen skapar en resonanslåda är inte särskilt stor. Om c/c avståndet mellan skruvläkten är 600 mm betyder det att resonansfrekvensen är 340/1,2=283 Hz, alltså basljud. Snarare fungerar konstruktionen som en ljuddämpare.

Att blanda in plywood blir dyrt och lite omständligt, men det är ju ett sätt att lägga tunna massiva brädor med ett bra resultat. Det är enklare att lägga brädorna flytande ovanpå t.ex. foam. Det fungerar bäst med någon form av parkettgolv. Antingen limmade i sponten eller som ett sk klickgolv. Undvik laminatgolv då dessa är mycket kallare än trägolv.

Eftersom du har 300 mm cellplast under betongen behövs ingen plastfolie ovanpå betongen.
 
Hej,

Har gjort en liknande konstruktion. Gjöt platta med cellplast under. På den la jag syllpapp och sedan skruvläkt, lumppapp och ett 25x162 mm massivt trägolv från Beijer. Det är dock lite "klapprigt", och funderar hur jag skall göra för att få ljuddämpning i nästa rum jag ger mig på.
 
Kanske lägga leca-kulor eller dylikt mellan skruvläkten?
 
Leca tycker jag låter sådär. Känsligt att få rätt höjd så att ingen bräda rider och jag tror att effekten blir väldigt begränsad. Ska du fylla ut mellan läkten skulle jag prova med lösull av cellulosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.