Hej
Tacksam för hjälp!

Kompisen köpte en spis/ugn på Blocket som har 230v, kabeln som var kopplad mot spisen hade tre tjocka ledningar (gissar på fas, nolla och jord med ca 4mm i diamter). Denna kabel medföljde spisen/ugnen.
Den gamla spis/ugn var 400v med flera faser (denna har fyra smalare ledningar som alla var kopplade mellan gamla spisen och vägguttaget), jag är dock osäker på om den har nollan. Kan ju vara tre fas + jord.

Tror ni nya spis/ugn fungerar om jag kopplar den gamla spisens fyra ledningar mot min nya spis?
Hur säkerställer jag att det finns nolla framdraget till uttaget? Enligt min bekant så har han testat detta men endast indikationslampan på spisen lyser, plattorna blir ej varma :(






Säkringsskåp med numrerade automatsäkringar av märket Hager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en spis/ugn som visar tekniska specifikationer och elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hänger inte med riktigt. Är det du eller din kompis som ska byta spis? Är kopplingsschemat från den gamla spisen? Den nyttjar ingen nolla. Har ni kopplat in en 230 v spis och det saknas nolla så finns det risk för att ni har bränt ngt. Kan du ta en bild på kopplingsschemat på nya spisen samt i uttaget.
 
För övrigt är troligen 16A säkring för liten om du ska köra enfas.
 
Den där hällen behöver 2 eller 3 faser. Utan nolla.

Underlig märkning om den är köpt i Sverige..
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Som sagt bilden på inkopplingen visar på en spis som vill ha 2 eller 3 faser, och ingen nolla. Alltså inte en 230V spis.

Men vilken spis visas på bilden den nya eller den gamla?
 
Bild på typskylten för en elektrisk spis som visar modellinformation och elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta misstaget!

Här kommer även bild på nya spisens schema.

Enligt en elektriker jag pratat med ska det gå att ta loss kabeln från gamla spisen och koppla till nya spisen på samma sätt som kabeln satt i gamla spisen..
 
Bild på typskylten för en elektrisk spis som visar modellinformation och elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya spisen ...
 
Bild på typskylten för en elektrisk spis som visar modellinformation och elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sirvan Siresi skrev:
Enligt en elektriker jag pratat med ska det gå att ta loss kabeln från gamla spisen och koppla till nya spisen på samma sätt som kabeln satt i gamla spisen..
Den elektrikern har fel. Gör inte så för då kan spisen gå sönder. Den kanske redan är trasig om din bekant redan har "testat".

1. Kontrollera ifall det finns en nolla framdragen till spisuttaget. Det gör man genom att lyfta på kåpan till uttaget och titta, kombinerat med en mätning.
2. Om det inte finns en nolla, kontrollera möjligheterna till att dra fram en nolla.
3. Det ska finnas en skylt till på nya spisen som visar olika inkopplingsalternativ, dvs hur kabeln kan kopplas in till spisens anslutningsplint.
4. Beroende på om det finns en nolla framdragen till spisuttaget så kan spisen kopplas in på lite olika sätt. Se http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn för exempel.
 
Bo.Siltberg skrev:
Den elektrikern har fel. Gör inte så för då kan spisen gå sönder. Den kanske redan är trasig om din bekant redan har "testat".

1. Kontrollera ifall det finns en nolla framdragen till spisuttaget. Det gör man genom att lyfta på kåpan till uttaget och titta, kombinerat med en mätning.
2. Om det inte finns en nolla, kontrollera möjligheterna till att dra fram en nolla.
3. Det ska finnas en skylt till på nya spisen som visar olika inkopplingsalternativ, dvs hur kabeln kan kopplas in till spisens anslutningsplint.
4. Beroende på om det finns en nolla framdragen till spisuttaget så kan spisen kopplas in på lite olika sätt. Se [länk] för exempel.
Han har redan testat :( och nu fungerar inte fler andra uttag i lägenheten. Det verkar som att automatsäkringen är trasig. Det small liksom till i spis uttaget när han kopplade om.
 
O
Det ska rätt mycket till för att sabba en automatsäkring. Men allting är möjligt. Men det kan vara så att kortisen är kvar därför drar säkringen direkt igen.

Sen kan man fundera på om spisen fungerar. Risken är att den fick 400V då är det många elprylar som lämnar in för gott.

Men vi behöver fler bilder om vi ska kunna hjälpa till mer. Men börja med att mäta!
 
Den sortens experiment med 400V mot en 230V spis går väldigt ofta illa.

Med lite tur så har en glassäkring till elektroniken i spisen gått, mer sannolikt är att den är trasig.

Det där med glassäkringen har jag faktiskt varit med om, en granne på landet som lyckades få 400V, hela huset (har skrivit om det i en annan tråd). Där lyckades jag laga hans häll efter missödet.
 
Sirvan Siresi skrev:
Han har redan testat :( och nu fungerar inte fler andra uttag i lägenheten. Det verkar som att automatsäkringen är trasig. Det small liksom till i spis uttaget när han kopplade om.
Låter som om en/flera huvudsäkringar till lägenheten har rykt.
Om han kopplade ihop alla tre fastrådarna i gamla kabeln till gemensam anslutningspunkt i nya spisen så gjorde han en ren kortslutning mellan faserna, då hinner inte sakringarna som ska skydda spisen lösa ut innan huvudsäkringarna löser.

Huvudsäkringarna brukar sitta i direkt anslutning till elmätaren, oftast samlas alla elmätarna för hela trappuppgången på ett ställe.
 
Vill inte vara dryg men med tanke på uppgiftens allvar och er brist på kunskap om el så kanske det är dags att ta dit en elektriker som vet vad han gör. Detta känns som ett jobb som definitivt inte ska utföras av en hemmapulare.... (Ingen koppling till vår egen "hempularen"... :D )
 
  • Gilla
kanonkula och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.