Ber om ursäkt om detta ämne börjar bli tjatigt, men kunde inte hitta svar jag sökte. Så det får bli en ny tråd.

Sålde min Makita DHP481, skruvdragare med slagborr. Den var en rejäl pjäs. Tung och klumpig. 2,8 kg. Äger även den mindre Festool CXS med centrotec systainer sedan tidigare som används mest, men för större jobb behöver jag en starkare och med slagborr för div. jobb i tegel, mursten, grövre borrning och skruvning i trä, metall etc.

Vill investera i en Festool, för att utnyttja centrotecsystemet som jag har. Bör nämnas att jag redan har en borrhammare, men har aldrig använt den för jobb i tegel och mjukare stenmaterial än betong. Den är ju inte direkt avsedd för det..

Tittar på 2 alternativ, Festool C18 och PDC 18/4.
PDC har slagfunktion integrerat, men är den typ lika tungjobbat som DHP481 ? Specifikation säger 1,9kg med batteri. Ska man ta detta med en nypa salt...Eller?
Den varvar dessutom 3800 varv vilket gör träborrning optimal, men orkar den med t.ex 35-50mm Zobo borrar i detta varvtal?

C18 är mindre och lättare men ingen slag. Kan borrhammaren funka i tegel om man tänker lite och är försiktigt, eller är det bara dumt?

Tredje alternativ är C18 plus en enklare nätansluten slagborr.

Tacksam för hjälp.
 
Att borra i tegel duger vilken slaggborr som helst, men välja bra borrstål oavsett maskin.
 
Andy78 skrev:
Att borra i tegel duger vilken slaggborr som helst, men välja bra borrstål oavsett maskin.
Jo, men frågan är om man ska välja PDC 18/4 eller en C18 plus en slagborrmaskin, eller om man kanske klarar sig med borrhammaren i alla stenmaterial?
 
E
Jag har aldrig känt behovet av en skruvdragare med slagborrfunktion.
Tegel fungerar hur bra som helst att borra med en vanlig skruvdragare. Visserligen borrar jag nog aldrig större hål än 10mm i tegel med skruvdragaren. Ska det vara större så åker borrhammaren fram.

Lägg hellre pengarna på kvalitetsborr till hammaren så ska du se att det går alldeles utärkt att borra i tegel med den också utan att det flisar.
 
Emil_K skrev:
Jag har aldrig känt behovet av en skruvdragare med slagborrfunktion.
Tegel fungerar hur bra som helst att borra med en vanlig skruvdragare. Visserligen borrar jag nog aldrig större hål än 10mm i tegel med skruvdragaren. Ska det vara större så åker borrhammaren fram.

Lägg hellre pengarna på kvalitetsborr till hammaren så ska du se att det går alldeles utärkt att borra i tegel med den också utan att det flisar.
Tack, ska testa vid tillfälle. Kör bara Hiltis borrar i borrhammaren. Blir fina hål i betongen.

Låter som C18 är rätt alternativ.
 
Jag har både C18 och DRC. Den senare är PDC utan slag. Som du säger är DRC:n rätt tung och klumpig, i alla fall med 5,2 Ah-batteri. Den har fyra växlar, och precis som du säger är högsta växeln en dröm att köra med när man borrar i trä. Lägsta växeln klarar utan protest 65 mm selfeed bits. Grövre borr på högsta växeln fungerar naturligtvis inte.

MEN -även C18 är lite klumpig med stora batteriet. Jag beställde två st 3,1 Ah-batterier som jag använder till C18. Jag använder båda maskinerna, men mest går C18, speciellt till skruvdragning. Min lilla Bosch 10,8 har jag inte använt sedan jag fick hem Festoolmaskinerna. C18:s förmåga att att skruva långsamt med fullt vridmoment är kraftigt beroendeframkallande.
 
mattiasp skrev:
Jag har både C18 och DRC. Den senare är PDC utan slag. Som du säger är DRC:n rätt tung och klumpig, i alla fall med 5,2 Ah-batteri. Den har fyra växlar, och precis som du säger är högsta växeln en dröm att köra med när man borrar i trä. Lägsta växeln klarar utan protest 65 mm selfeed bits. Grövre borr på högsta växeln fungerar naturligtvis inte.

MEN -även C18 är lite klumpig med stora batteriet. Jag beställde två st 3,1 Ah-batterier som jag använder till C18. Jag använder båda maskinerna, men mest går C18, speciellt till skruvdragning. Min lilla Bosch 10,8 har jag inte använt sedan jag fick hem Festoolmaskinerna. C18:s förmåga att att skruva långsamt med fullt vridmoment är kraftigt beroendeframkallande.
Tack Mattias. Snackade med en yrkesnickare som är insnöade i Festool. Han sa precis samma sak som du. Han tog hellre C18 till de flesta jobb. Det blev faktiskt en beställning på en C18 med 2x3,1 ah batterier för viktens skull. FFX skickar dessutom med ett 5,2 Airstream batteri som bonus. Blev en bra deal tycker jag.

Tror att jag klarar mig väldigt bra med C18 och CXS.

//Magnus
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har både C18 och DRC. Den senare är PDC utan slag. Som du säger är DRC:n rätt tung och klumpig, i alla fall med 5,2 Ah-batteri. Den har fyra växlar, och precis som du säger är högsta växeln en dröm att köra med när man borrar i trä. Lägsta växeln klarar utan protest 65 mm selfeed bits. Grövre borr på högsta växeln fungerar naturligtvis inte.

MEN -även C18 är lite klumpig med stora batteriet. Jag beställde två st 3,1 Ah-batterier som jag använder till C18. Jag använder båda maskinerna, men mest går C18, speciellt till skruvdragning. Min lilla Bosch 10,8 har jag inte använt sedan jag fick hem Festoolmaskinerna. C18:s förmåga att att skruva långsamt med fullt vridmoment är kraftigt beroendeframkallande.
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har en fråga gällande en C18 jag nyss köpt från Ebay. När jag sänker "vridmomentsinställningen" sänks varvtalet. Det var jag inte beredd på för så är det inte på min C12, men ok - jag kan leva med det. MEN - varvtalet sänks även om jag slår om omkopplaren från "skruva" till "borra".. Är det tanken att det ska vara så? Jag har googlat till förbannelse utan att få något vettigt svar, och tyvärr bor jag inte nära nog någon återförsäljare så jag kan kolla på en "ny". Men någon av er som har kanske har svaret. Alltså - sänks varvtalet på "borrläget" om man ändrar ratten för vridmomentsinställning, eller snurrar den på för fullt om man slår om till borrning??
 
S Styx skrev:
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har en fråga gällande en C18 jag nyss köpt från Ebay. När jag sänker "vridmomentsinställningen" sänks varvtalet. Det var jag inte beredd på för så är det inte på min C12, men ok - jag kan leva med det. MEN - varvtalet sänks även om jag slår om omkopplaren från "skruva" till "borra".. Är det tanken att det ska vara så? Jag har googlat till förbannelse utan att få något vettigt svar, och tyvärr bor jag inte nära nog någon återförsäljare så jag kan kolla på en "ny". Men någon av er som har kanske har svaret. Alltså - sänks varvtalet på "borrläget" om man ändrar ratten för vridmomentsinställning, eller snurrar den på för fullt om man slår om till borrning??
Har samma fenomen på min c15... och det är ju en feature :) lågt moment låg fart hög kontroll.
 
I borrläget tror jag att maxvarvtalet inte påverkas av inställningen för momentbegränsning som det gör i skruvläget. Begränsningen är absolut en förbättring som de har gjort för att den elektroniska momentbegränsningen ska få bättre precision.

Jag ska verifiera att det snurrar på för fullt i borrläget om en stund när jag har skött morgonrutinen.
 
Jag har kollat nu. På C18 håller motorn fullt varvtal i borrläget oavsett inställningen på vridmomentbegränsaren. På DRC:n är det ingen issue, eftersom allt sitter i samma reglage. Man kan inte ha vridmomentbegränsing och borrläge samtidigt. Bättre på C18 om man växelvis borrar och drar skruv. Att kunna byta snabbt är en av fördelarna med Centrotecsystemet. Ännu snabbare är det att jobba med två maskiner om man ids bära båda med sig.

Om jag får spekulera lite; Klassiska skruvdragare med mekanisk momentbegränsning fungerar så att chuck med axel frikopplas. Ett högre varvtal ger större svänghjulseffekt genom massa och geometri på chuck och de här delarna. I fallet med elektronisk vridmomentbegränsning av motorn, kommer man att få svänghjulseffekt av hela systemet, vilket gör att själva vridmomentet vid skruven påverkas i högre grad påverkas av varvtalet. Jag gissar att detta är bakgrunden till att man vill ställa ned varvtalet i proportion till momentbegränsningen. Kanske inte en feature, men en förfining av en effekt som den elektroniska momentbegränsningen av motorn utgör. I alla fall är det en förbättring av det tidigare systemet med motorbegränsning vid fullt varvtal.

Själv använder jag bara begränsningen om det är känsligt läge, t.ex. att man skruvar mässingsskruv eller metallbeslag med små skruvar. C18 är som sagt stark även på låga varv, vilket gör att det är svårare ett känna i maskinen hur hårt man egentligen drar.

Jag kan utveckla det här närmast oändligt, men jag väljer, av hänsyn till eventuella läsare, att avstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.