En gammal bastu är ju alltid en trevlig upplevelse. Frågan här är om en gammal bastu med två rejäla eternitskivor som värmeskydd bakom kaminen är en lika trevlig upplevelse?

De är monterade med en viss luftspalt. Och de vidrörs förmodligen väldigt sällan. Kan tillägga att bastun är på knappa fem kvadrat.

Läste i hälsotråden om asbets och det verkar ju inte så farligt så länge som man inte rör, sågar eller stör materialet. Men frågan är ju vad uppvärmning, fukt och nedkylning kombinerat med handuksviftande gör med blottade plattor? Hurpass rejäl dos fibrer får man av att basta där tro? Går det mäta?

Borde jag ta ett snack med bastuägaren om att det kan vara hälsovådligt på ett brutalare sätt att bara nämna det i förbifarten?

Någon med mer erfarenhet kring lämpligthet som vet om det är läge att ryta till, att låta bli att någonsin basta där igen eller att fortsätta basta ett par gånger per år och inte oroa sig så mycket?
 
Är du säker på att det är eternit ? Kan ju lika gärna vara mineritskivor.
 
Det är ofarligt så länge du inte sågar eller borrar i skivorna.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
O
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad bara för att de blir varmao
 
Staffans2000
Sådana bastulösningar finns överallt.
Det finns ingen anledning till oro. Eterniten sitter där den sitter. Börjar du däremot att pilla med den, då kan du få en viss frigöring av fibrer.
Ta en öl och njut.

Staffan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för infon. Blir att slappna av och basta i lugn och ro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.