Personligen tycker jag att musik från grannar upplevs mer störande än barnskrik (vilket jag upplever som ganska störande :D) kanske för att barn hör mer till utomhusliv än vad andras musik gör. Hade jag bra koll på grannen och visste att grannen inte har några problem att visa hänsyn om så krävs så blir jag nog mer 'tillåtande' än om det vore en anonym granne. Så jag föreslår att ni pratar lite smått med dem och visar god vilja så kanske de också gör det, förhoppningsvis.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
tommib
Zicka Persson skrev:
Nä man jag njuter ju inte direkt av hundkenneln runt hörnet, eller ungarna runt omkring som skriker som om dem mördade varandra. Men jag har valt att bo här. Så jag accepterar deras ljud så länge jag slipper höra det dagarna i ända och på sena kvällar/nätter. Och för att vara tydlig så spelade vi inte så högt, grejen var ju att jag och min sambo knappt hörde musiken när vi var långt ut på tomten, så grannen kan precis ha hört det. Jag ser bara inte problemet med musik utomhus? Varför inte? Jag förstår att musik är en smaksak, men hur kan det vara skillnad på det och barnskrik, hundskall, getter och kor som bråkar?! Vi bor ju på landet!
Musik är svårare att filtrera bort mentalt om det är rytmiskt, speciellt om rytmen är annorlunda från det du försöker göra. Det är också kontinuerligt, inte intermittent som de flesta andra lljud.

Nu vet jag inget om era förutsättningar men du bör överväga riktverkan och effekten av bas. Även om ni knappt hörde musiken där ni var kan den hörts väldigt långt i en annan riktning. Det kan också vara så att ni har en annan uppfattning om ljudstyrka, ni kanske gjorde något som lät en del och därför upplevde att ni inte hörde musiken så mycket.
 
Gå och lyssna är ett bra råd, sen kommer nog gnället sluta om ni inte spelat högt och flera timmar i sträck varje helg,
 
Är själv ingen lättstörd person och tål rätt mycket men upplever själv att musik spelad inomhus som hörs utomhus blir störande då framför allt bas och lägre toner förstärks medan ljusare toner snabbt försvinner.´

En bit bort så är det ofta burkigt lågfrekventa toner som hörs inbakad i en naturligt förstärkt basmiljö, t.ex så märks det tydligt vid utomhuskonserter där basljudet hänger med många kvarter.

Jag tror också att t.ex en bättre bluetoothhögtalare parad till innestereon hade funkat perfekt och ni får då även bra ljud även utomhus utan att det stör.

Att gå och prata med grannarna är nog det bästa ni kan göra och försök vara neutrala när de förklarar hur de blivit störda och framför allt försök att släppa farhågorna om framtida klagomål.

Sitter man på "spänn" och väntar på sånt så kan ett vänligt påpekande vändas till ett närmast aggresivt försvarstal och bara förvärrar situationen.

Sedan är min personliga uppfattning att man inte kan jämföra musikspelande med en hundkennel och andra djur eller ett gäng ungar som håller väsen, för det har sina naturliga orsaker och varken djur eller barn har någon av/på knapp eller volymkontroll. Däremot så kan man som förälder tala om för barnen att ta det lugnt och tänka på grannarna.

Hundar är lite svårare att få tyst på när de är i grupp, men även detta går att begränsa med staket/ljudfällor osv om de skulle vara störande - där finns det regler att luta sig mot.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
O
Rent juridiskt så kan du spela hur högt du vill... Du äger ditt hus det kan ingen ta ifrån dig.
Sedan finns det grannar att ta hänsyn till.
Då pratar vi om grannsämja, det är ingen lag ingen kan tvinga dig men du bör tänka på den
 
Odjuret skrev:
Rent juridiskt så kan du spela hur högt du vill... Du äger ditt hus det kan ingen ta ifrån dig.
Sedan finns det grannar att ta hänsyn till.
Då pratar vi om grannsämja, det är ingen lag ingen kan tvinga dig men du bör tänka på den
Indirekt finns det lagar som man kan behöva ta hänsyn till. Ofredande är det jag direkt kommer att tänka på. Men det är ganska långsökt.
 
F
Dra på somm helvete tycket jag. Det är ert hus. Kanske inte varje dag men då och då får man bröla lite.
 
O
AndersPS skrev:
Indirekt finns det lagar som man kan behöva ta hänsyn till. Ofredande är det jag direkt kommer att tänka på. Men det är ganska långsökt.
De ända lagar jag kan tänka mig har med miljö och hälsa.
Ofredande blir garanterat inte.
Dock har jag aldrig hört talats om någon som "drabbats" juridiskt för att ha spelat musik.
Tyvärr egentligen.... Du kan göra i stortsett vad du vill...
 
Zicka Persson skrev:
Haha! Nej för f*n, inge Håkan i mitt hus. Först spelade vi topplistan på Spotify, sedan lite lugnare musik som Coldplay, U2 och annat smått och gott.
Hade någon spelat U2 och Coldplay inom hörhåll hade jag nog gått in i Full Riot Mode med alla tillgängliga motmedel. Elda bildäck, låta hela veterandieselbilsparken gå på fullgas och kastat parkslidesbitar över tomtgränsen.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Jag bor också på landet och tycker att ljud uppfattas på ett annorlunda sätt här, då de inte har annat sorl att bädda in sig i. De avvikande ljuden blir så mycket tydligare och musik spelad på sättet du beskriver är väldigt avvikande.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Märkligt beteende när det finns mobiler med musikspelare, man får ju ljudet i stereo dessutom.
Mina barn envisas med att släpa ut köksradion och en lång skarvsladd när det ska göras något men med radion nära så stör det inte.

Protte
 
Problemet här var nog att ni drog upp musiken i vardagsrummet, även om det går att stå i samma rum så blir rummet som en stor baslåda det låter mer än vad man tror ut speciellt om det är riktat och blåser mot grannen.
Problemet kan ju också vara att han hörde er musik, en del stör sig bara dom hör musik.

Ställ ut stereon eller radio så kommer ni kunna ha lägre volym.

Dock får man nog leva med lite musik ibland på samma sätt som att man får leva med grannen ljud av barn, hundar, vinkelkap, högtryckstvätt under vissa tider.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Det framgår inte så vitt jag kan se vilken tidpunkt det handlade om. Det kan ju ha en viss betydelse.
Precis som @Odjuret skriver finns det med ett fåtal ganska specifika undantag i princip ingen lagstiftning som förbjuder störande ljud.
 
Staffans2000
Musik är mysko!
Det den ene älskar, tycker den andre är avskyvärt. Min granne spelar Stones och Elvis och annan gammelrock då och då så det hörs över hela nejden. Helt ok. för min del. MEN om jag bjudits på tekno eller modern pop hade jag blivit rabiat. Svårare än så är det nog inte.

Så TS. använd hörlurar så är problemet löst.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
En vanlig batteri-byggradio med bluetooth borde väl någon här kunna tipsa om? Perfekt att släpa ut i trädgården och bör överleva en regnskur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.