OK, du menar R160 Sileno? Den äldre R160li är väl på väg att fasas ut?
 
Sileno+, ja...
 
K
Någon som vet hur Sensorcut systemet fungerar? Misstänker efter observation att den går ut och provklipper en liten yta i direkt anslutning till laddstation. I mitt fall där laddstation ligger i helskugga och knappt något gräs blir det missvisande. Förutsatt att sensorcut fungerar som jag tror.
 
Ja så var min Sileno installerad och igång då. Måste säga att det var snabbt gjort när det finns maskiner som gör jobbet med slingan. Jag köpte min maskin i paket med installation av Granngården.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
K
Hur fungerar det om slingan måste justeras? Kommer de ut och gräver upp och justerar den?
 
Tveksamt men det visar sig. Tror dock inte det behövs någon större justering på min tomt iallafall. Killen som gjorde jobbet var rätt erfaren han hade gjort ett hundratal installationer och tyckte att min tomt var rätt enkel men han sa att skulle det vara nått problem så var det bara att ringa. Han sa att det är ytterst sällan som en nergrävd slinga fick problem och att dom gånger det blev nått så är det med guideslingan för att den ligger ju mitt i gräsmattan där man är som mest eller för att man har grävt av slingan vid nått arbete på gräsmattan.
Det känns i alla fall bra att få det fixat för bara 500 kr.
 
K
Var hittar du 500kr? Ser som lägst 1990:- på deras hemsida och hittar inga paketpriser.
 
Det var ett paket som gick ut den 14/5. Jag har lite trassel med en fot just nu så när jag såg erbjudandet så slog jag till direkt. Jag fick i och för sig vänta i nästan en månad på klipparen men det var det ju värt.
 
Hejsan Nu har Sileno gått i två dagar och nu börjar gräsmattan se ganska välklippt ut. Den har gått utan problem trots en lite för brant slänt och ett par ganska stora gropar. Den har lite kärvt att ta sig upp för slänten som är brant men kort, den viker av lite och letar sig upp på skrå. Slingan verkar vara ganska precis lagd, när den går mot garageväggen så stannar den precis innan den tar i väggen lika så mot husväggen så stannar den ett par millimeter innan. Har hittat två ställen där slingan kunde ha lite bättre lagd båda två är i en innerkurva så det blir till att justera några centimeter.
 
Har fått hem en Sileno Smart som skall installeras i helgen.

I manualen står det att slingan skall vara 35 cm från en fast mur tex. Antar att det är en viss marginal i detta mått, någon som testat närmare för att minimera oklippt gräs i kanten?
 
Flygare60 skrev:
Ok Jag ska kolla vilken som är i när jag får min klippare. Den ska komma tillsammans med installation ifrån Granngården den 29/5
Jag fick min robot igår och kollade just vilken mjukvara som var i.
Main 7.12.00
HMI 7.04.00
SUP 6.01.00
Så det blir till att uppgradera. Undrar vad som skiljer?
 
Jag har nu dragit igång igen då efter att ha byggt ut gräsmattan med ytterligare 140 kvm rullat gräs...
Jag har märkt att den nu har lite bekymmer med dockningen. Den missar med några cm när den ska gå in och så backer den ut och testar på nytt, andra eller tredje försöket träffar den rätt på sen. Jag har kollat så guiden ligger i spåren på undersidan av plattan.
den missar alltid lite för långt till vänster så jag funderar på att flytta guiden under plattan typ 2-3 cm...

Någon annan som sett några liknande tendenser?

(2015 års R160li)
 
K
Aldrig haft det problemet, visste inte ens att det fanns spår i plattan för guiden.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har nu dragit igång igen då efter att ha byggt ut gräsmattan med ytterligare 140 kvm rullat gräs...
Jag har märkt att den nu har lite bekymmer med dockningen. Den missar med några cm när den ska gå in och så backer den ut och testar på nytt, andra eller tredje försöket träffar den rätt på sen. Jag har kollat så guiden ligger i spåren på undersidan av plattan.
den missar alltid lite för långt till vänster så jag funderar på att flytta guiden under plattan typ 2-3 cm...

Någon annan som sett några liknande tendenser?

(2015 års R160li)
När jag hade installatören på plats så frågade jag hur det fungerade med dockningsstation och då visade han undersidan på laddstationen där en slinga sitter monterad . Och förklarade att roboten följer guiden tills det är en liten bit kvar och där tar slingan i laddstationen över och leder den rätt. Det ser ut så när den ska in att en liten bit före så stannar den och svänger lite hit o dit för att sen gå rätt in
 
Har fått ett problem med min klippare (1600). Häromdagen hade den stannat i en slänt med felkoden att bakre stötsensor var påverkad. Lyfte upp den och den åkte iväg som vanligt. Idag stod den stilla i samma slänt och hade meddelandet "instängd". När jag startade om den så åker den en liten bit, stannar och vänder. Det verkar som den TROR att det ligger en begränsningskabel framför den hela tiden. Tidigare har den klarar denna slänten galant, så något är ju fel. Lampan i laddaren lyser fast grönt.
Någon som varit med om samma sak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.