Vi är i startgroparna och skall bygga hus. Vi funderar på en lösning med Vallsjöhus
där vi kommer beställa en 2 plans villa på ca 195 kvm i 2 plan med nyckelfärdig nedervåning
och isoleradvind/varmvind för att sedan färdigställa övervåningen löpande själva.

Nu är min fundering, Det ingår en frånluftspump Nibe 730 eller va de heter och golvvärme på nedreplanet. Men om jag vill ha det förberett för vattenburen golvvärme på övreplanet så är det ca 100 000kr nu i extrakostnad och sen en del till när jag skall färdigställa övreplanet.

Det är alltid en helsikes massa utgifter nu vid nybyggnation och jag börjar fundera på vad som är värt vad. Jag förstår ju att långt siktigt så är vattenburen golvvärme på det övre planet det bästa.

Men om man sätter nya moderna el/olje radiatorer t.ex från MILL i rummen på övervåningen för att använda under vintern så är det ju fortfarande en helsikes massa vintrar innan jag ens är brake even med investeringen för golvvärmen??

Alltså säg att det är 6 månader jag behöver stödvärmen där uppe, Det är 3st sovrum + 1 allrum + 1 badrum som får el golvvärme. Så det kanske blir 6st 1200w vägg radiatorer. De kostar ca 1500kr / st Så jag skulle få ca 91 000kr att lägga på elräkningen innan jag är ikapp investeringen jag skulle göra nu för golvvärmen annars??

Valet är ju självklart golvvärme om det bara är ett val, men om den här lösningen gör att jag kan göra bygget i övrigt mer som jag vill med ett finare dyrare kök eller badrum etc så tycker jag att det känns rimligt. Dock är detta mitt första husbygge så jag kan ju vara ute och cykla?? Tar gärna emot era tankar och feedback.
 
Varför inte vattenburna radiatorer den dagen du inreder uppe?
 
Jag har inte scannat marknaden ännu, men det kanske finns några som ser okej ut??
Men det krävs ju också en hel del rördragning nu vid bygget, Har dock inte räknat på det ännu men skulle tro att man hamnar någonstans mitt i mellan de alternativen jag funderat på nu. Och då kan jag lika bra go all in på vattenburen golvvärme?
 
Vattenburna radiatorer är vettigast och värt pengarna i längden. Bättre att lägga mellanskillnad på bergvärme eller luft/vattenpump, frånluft är inte bland de bättre lösningarna tyvärr...
 
Okej? Jag har dålig koll, men trodde bergvärme va en ännu större investering nu vid byggandet?? Poängen va ju att komma lite billigare undan nu vid byggandet för att kunna kosta på andra saker lite mer som vi kommer använda från dag 1, Övervåningen kommer ju dröja något år kanske innan vi inreder.
Menar du att jag ska välja att ta vattenradiatorer även på nedreplan?? Det känns lite bakåtsträvande när det ingår golvvärme så det vill jag inte göra avrop på. På nedreplanet är det ju verkligen värt med golvvärme så man slipper frysa om fötterna..
 
Menar golvvärme nedre, vattenburna radiatorer på övre. Ja, bergvärme dyrast, sen luft/vatten, billigast frånluft men sämst. Läs på mer om de olika alternativen. I längden lönar det sig att satsa på värmesystem , inte dyrare kök/badrum/pool m.m.
 
Vad är det som kostar 100 000 kr att förbereda på övervåningen? Om det läggs golvspån så uppgraderas ju dessa till spårade vilket blir en slant för ett helt våningsplan men jag ser inte hur det kan bli så dyrt nu? För resten av materialet levereras väl inte nu?
 
Att dra upp en pluggad stam som man kan koppla radiatorer på senare kan inte kosta många hundralappar. Knappast tiotusentals kronor.
 
useless skrev:
Att dra upp en pluggad stam som man kan koppla radiatorer på senare kan inte kosta många hundralappar. Knappast tiotusentals kronor.
Ja, eller två rör från golvvärmeshunten nere som man sedan kan koppla en fördelare på.
 
L
Ska träffa byggaren igen och prata igenom, tror de inte bara lägger golvspånet utan även rören i golvet på övervåningen. Men det är klart kan man förmodligen bara be dom lägga golvspånet med spår och inte göra så mycket mer än så. Alternativt be om ett pris för att bara dra upp en stam för radiatorer till övervåningen. Dock hittar jag inga till utseendet snygga vatten radiatorer, medans el/olja finns det en del designade snygga.
 
Du får tänka att utseendet är sekundärt, finns inga snygga radiatorer, dom byggs för sin funktion.
 
Okej, då blir det ju snarare färdiginstallerat än förberett och priset blir mer rimligt. Men vill du skjuta på kostnaden borde de kunna lägga spån men ingen slang eller plåt som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.