Så var det äntligen dags. Efter första dagen i huset och sömn på en halvtaskig luftmadrass var det dags att börja riva. Planen är att ta ner ett flertal väggar och skapa ett nytt större vardagsrum med öppen planlösning mot kök och matplats.

Efter att försäkrat oss om att inga av väggarna är bärande var det bara att börja jobba.

Laminatgolv och tapetserad vägg i ett tomt rum före rivning, med verktygslådor och en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet som vi följer i denna post...

Rum före renovering med delar av upprivet laminatgolv och bar vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar lite försiktigt med att plocka bort lite av laminatgolvet.

Renoveringsprojekt av vardagsrum med rivet halvt golv och väggpartier före ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppsan, det var ganska lätt att få loss stora sjok av laminatgolvet.

Ett rum under renovering med borttaget laminatgolv och takpaneler, rivningsmaterial på golvet och en vägg delvis riven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tretexen var ganska enkel att få bort.

Renoveringsarbete i hemmiljö med delvis rivna väggar och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första biten av väggen borta! Snacka om seger!

Rivningsarbete inuti hus med rivet tak och väggar samt en hög av rivningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tigersågen i högsta hugget går det ganska snabbt, men det blir mycket rivningsmaterial.

Interiör av ett renoveringsprojekt med riven vägg, demonterat golv och rivningsmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var lite dammigt att riva ner takpanelerna och vi hittade mystiska döda djur på vissa av dem. Men de har varit döda läääänge, så vi fick ett lugnande besked från Anticimex.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det bästa med renoveringar i förfluten tid är att det går så snabbt med uppdateringarna! (y)
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Det bästa med renoveringar i förfluten tid är att det går så snabbt med uppdateringarna! (y)
Verkligen, och det är lite kul att tänka tillbaks. Tänk om man vetat det man vet nu, då. Man hade tagit lite andra beslut i så fall!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Härligt med sådana här trådar, man lär sig så mycket! Kul att ni delar med er om lärdomarna, behövs för när man själv sätter fart snart :) Ser fram emot nästa uppdatering!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Piasavakvast och skyffel på parkettgolv med uppsopade renoveringsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte så ofta man städar med piasavakvast på parkettgolvet ;)
 
Kul projekt! Påminner mycket om mitt hus! Kommer följas
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Renoveringsprojekt i vardagsrum med synligt plankgolv, grön soffa och kamera på stativ i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet i vardagsrummet var laminatgolv, under det låg det ett uppreglat plankgolv. Man byggde till huset '62 och stora delar av vardagsrummet har träbjälklag, istället för betongbjälklag som det ursprungliga huset. Mer om detta "problem" kommer att komma längre fram.

Masonitskivorna satt med miljontals spik, även om vi tog bort alla trampade man på småspik flera veckor efteråt. :(

I det bortre hörnet står stativet som jag använt för att sätta upp kameran och försöka ta bilder i samma vilken/vy till före/efter bilder. I telefonen kör jag en app som heter BeforeAfter, som när man fotograferar använder en onion effekt där man ser en skugga av före-bilden, och sen lägger ursprungsbilden till vänster och den nya bilden till höger. Därefter klippar jag ihop det i Photoshop.

Ps. Vi skaffade en "renoveringssoffa" på second hand. Rekommenderas starkt, så man inte behöver tänka på att vara försiktig med den under byggtiden.
 
  • Gilla
Catharinadl
  • Laddar…
Använd förfilter till andningsmask med synliga dammpartiklar mot blå bakgrund, understryker vikten av skyddsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man tittar på förfiltret i andningsmasken blir man väldigt glad att vi köpte vars en mask. Det där vill inte jag andas in.

Många hemmabyggare är duktiga på att tänka på sin egen hälsa och säkerhet, men visst är det lätt att man slarvar. Man ska ju bara, och så blir det lite till och plötsligt har man stått där i någon timme. Bilden ger en viss eftertanke, dock.

Så, skaffa ordentlig andningsmask, ha gott om hörselskydd så att även hjälpande kompisar kan låna och glöm för allt i värden inte skyddsglasögon.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 1 till
  • Laddar…
Personer som lastar träavfall på släp vid en sorteringsstation på återvinningsgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi blev snabbt bekanta med återvinningsgården. Ett tips är att tidigt lära sig ordningen på alla kärl på återvinningsgården, så sparar man mycket tid genom att lasta "rätt" på släpet.

Det är dock inte alltid så logiskt när man kommer till vart olika material ska slängas. Klassikern är Slotts senap i glas. Slänger du det direkt efter att du använt senapen är det glasåtervinning, men om du diskar det och använder det till att dricka vatten ur, är det istället restavfall/ej sorterbart. Logiskt?
 
Åh, vad roligt, mitt projekt hamnade på förstasidan!
 
  • Gilla
Annen och 3 till
  • Laddar…
En av lärdomarna är att jag mycket tidigare i projektet borde valt en serie med trådlösa, batteridrivna verktyg och köpt direkt. Fördelarna med att slippa sladden är enorm och inte minst är de nya maskinerna bra mycket lättare än de äldre.

I mitt fall har valet fallit på Ryobi, mest för att jag fick en häcksax i födelsedagspresent av min svåger, efter att ha lånat deras flera gånger för att klippa häcken.

Idag har samlingen utökats med cirkelsåg, sticksåg, slagskruvdragare och grästrimmer. Glöm inte att komplettera med ett antal batterier.

Tänker man efter hittar man både prisvärda paket med flera maskiner och framförallt batteriet, eller helt enkelt bra kampanjer på enskilda produkter. Tyvärr gjorde inte jag så...

Jag är väldigt nöjd med mina maskiner från Ryobi men kan egentligen inte rekommendera dem framför någon annan, eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av andra tillverkare. Fundera över vilka grejor du behöver, hur mycket du kommer att använda dem och välj ett märke (= en typ av batteri).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
På den tolvte dagen var det dags för att dopp. Ett av de hemliga paketen innehöll, vad som i efterhand har visat sig vara ett av de mest onödiga inköp, en mini-spa-pool. Väl uppsatt råkade vi fylla lite för mycket vatten i den, men det var ju lätt löst med lite hjälp av vår kompis Marcus.

IMAG1147-MOTION.gif
 
Dovado-router med ansluten antenn, indikerar aktiv 3G-anslutning för tillfälligt internet i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 20 dagar som husägare hände det äntligen! Internet. Det var förvisso en tillfällig lösning med 3G (ja, Tre som vi använde har inte byggt ut 4G nätet där ännu…. ) i väntan på att Öresundskraft installerar fiber närmare slutet av året, men nu finns det internet i huset.

Nästa fråga är hur mycket data man egentligen gör av med på en månad. Eftersom det rör sig om en period på några månader valde vi bredband vid kontantkort och då var Tre bästa valet där man kan välja 50 gb / månad eller 100 gb / månad. Dock, jämfört med vad 3G data kostade tidigare är det rena rånet idag.

Vi klarade oss i princip alla månader på 50 gb, jag tror det var vid ett tillfälle som vi tog slut på datamängden, men då surfade vi även en del via våra mobiler som hade väl tilltagna datamängder. Men det blir en hel del Netflix på 50 gb ändå.
 
Källarrum under renovering med borttagna väggpaneler och ojämnt betonggolv förberett för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa stora projekt efter rivning av vardagsrummet blev att fixa i källaren. Det är det sk hobbyrummet i källaren som ska bli sovrum. Vi har stuvat om i planeringen eftersom vi ”kom på” att vi ska flytta ut till huset tidigare än vi tänkte från början.

Golvet är väldigt gropigt och ojämt, så första steget är att flytspackla och få ordning på det. Det har tidigare varit uppreglar med träreglar direkt mot betonggolvet, tretex och någon tretex/MDF liknande träskiva på väggarna, men efter en översvämning för cirka 10 år sedan har man "renoverat" genom att riva ut stora delar av detta.

Med tanke på riskkonstruktionen var planen att göra det by the book, med planomnatta och o-organiskt material i väggarna. Tanken var också att dela in det i två rum, sovrum och walk-in-closet, eller som min mamma säger, klädkammare.

Delvis renoverad källare med utsatt regelverk och ojämnt betonggolv förberett för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggpanelen var redan nedriven sedan översvämningen.

Släpvagn med säckar av flytspackel parkerad utanför byggmaterialaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser inte mycket ut för världen, men vi är glada att de lyfte upp pallen med truck!

Staplar av säckar med flytspackel på ett ojämnt betonggolv i förberedelse för golvarbeten i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid lagom tid en lördag, runt 12 alltså, möttes vi upp i huset, Andreas, Fredrik och Marcus tillsammans med mig, för att flytspackla vårt blivande sovrum. Ingen av oss hade gjort något liknande, men hur svårt kan det vara hördes mer än en gång.

Renoveringsprojekt, två hinkar förgrund, person böjd över, skyddsplast, spegelbild, badrumsinblick, arbetskläder, tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet ger en viss "Dexterkänsla", men är förberett för blandning av flytspackel

Tomt rum, betonggolv, tegelväggar, rör, kabelstegar, inga möbler, under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är förberett och primat.

Tre personer förbereder ett ojämnt källargolv för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta hjälp av ett gäng kompisar och blanda flytspackel för glatta filen och häll ut det på golvet.

Ett källarrum under renovering med otäckt golv och väggar utan panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två personer flytspacklar ett ojämnt källargolv, omgivna av tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visade sig förvisso vara ganska svårt om man inte läst på, och även om golvet förvisso är mycket bättre nu än innan vi började, stötte på samma problem som många andra hemmafixare - självavjämnande är inte så mycket "själv".


Vidden av hur stort problemet egentligen var i källaren märktes tydligt när vi började titta närmare på golvet. Alternativen som vi stod inför var:

- Lägga på ny flytspackel.
- Bila upp hela golvet eller delar av det och flytspackla/lägg nivellgolv.
- Spackla upp de delar som var ojämna.

Detta var den första lite tyngre motgången, som egentligen till stor del berodde på "det kan väl inte vara så svårt" attityden. Det har varit många fler motgångar, men inför framtida projekt tänktes det igenom bra mycket mer, och det lades mycket mer tid på att ta reda på hur saker egentligen fungerar.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Fan bilderna i sista inlägget funkar inte kompis :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.