Hej!

Jag har tänkt bygga ett uterum på strax under 25kvm. Sökte vanligt bygglov men fick nej pga följande skäl:
• Det inglasade uterummet är placerat på mark som i detaljplanen är avsedd endast för carport, samt till viss del på prickad mark, mark som inte får bebyggas.

Jag tolkade kartan som att prickad mark var 2.85cm från väg, handläggaren har förmodligen tolkat det som 3m, och uterummet slutar ca 2.9m från vägen. Har medgivande från samtliga grannar.

Tanken är då att minska ner det några cm så att jag hamnar 3m från vägen (blir dock lite bökigare då jag siktat på en byggsats) och söka igen. Skulle jag få nej på detta med så slog mig tanken:

Ett attefallshus får ju byggas i direkt anslutning mot huset, så om jag lägger till någon stolpe i bakkant samt ett hammarband i bakkant mot huset, och bara lämnar någon centimeters springa som jag isolerar så borde väl det vara OK? Då får jag dessutom bygga de 7cm som behövs på den prickade marken och slipper förändra byggsatsen.

Är det något som försökt sig på något liknande? Alltså att bygga 25kvm i direkt anslutning utan att fästa det i huset och fått det "godkänt".

3D-modell av en röd villa med ett planerat inglasat uterum, nära en carport och en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det är väl bara 15 kvm om det är i anslutning till huset? 25 kvm är om det är fristående?
 
Ja, men tanken var att inte ansluta mot huset utan bygga "i direkt anslutning" men inte som en tillbyggnad. Det är en hårfin skillnad i lagtexten som jag försöker balansera på.
 
Ring Boverket och fråga...
 
Boverket skriver följande:

Hur nära bostadshuset får attefallshus uppföras

Byggnaden måste vara fristående. Den får alltså inte byggas ihop med en- eller tvåbostadshuset. Det är däremot inte klarlagt hur nära bostadshuset den får placeras. Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09)
så jag söker någon som fått något liknande godkänt :)
 
Dom kommer troligtvis aldrig att godkänna ett attefallshus en centimeter från husets fasad pga att alla sidor skall gå att underhålla (iom att båda är fristående från varandra).

Men man vet ju aldrig, med lite tur har dom en bra dag och godkänner det! 👍🏻😄
Ring bygglovsenheten i din kommun och fråga vad som gäller. Så får du lite vägledning hur du kan gå vidare....

Kan du inte beställa ett uterum i byggsats av något lokalt snickeri. Så att dom kapar upp alla reglar i rätt mått så du sedan bara skruvar ihop allt? Då skulle du ju kunna måttanpassa uterummet för att passa bygglovet.

Alternativt så får du själv kapa vissa reglar utav den byggsatsen du redan kollat på för att passa. Kan ju inte bli så mycket mer jobb. Eller levereras det i färdiga sektioner kanske?
 
Att underhålla alla sidor är inget problem då jag isåfall inte skulle ha någon vägg in mot huset. Husets fasad är alltså tillgänglig inne i uterummet.

Anpassa byggsatsen är i sig inget större problem, det löser jag. Jag vet ju dock inte om jag får bygglov ändå om jag kortar ner det pga att marken är markerad som "endast carport".
 
Jo, men jag tror inte bygglovsenheten ser det så.... dom ser det som två byggnader med fyra väggar vardera (eftersom dom är fristående och inte ihopbyggda) Det är det jag menar.

Taget från boverket.

Hur nära bostadshuset får attefallshus uppföras:
Attefallshuset får inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad så att det inte går att underhålla byggnaderna.
 
Glöm det. Det kommer inte godkännas som en fristående byggnad.
Dessutom är det stor risk att vägen är allmän mark och då måste du hålla dig 4,5 meter från tomtgräns.
 
Möjligtvis får du bygga en attefallstillbyggnad a 15m2...
 
Vägen är privat, men det är säkert så att det inte kommer godkänna det. Plan B är att korta av det en dm och se, men jag misstänker de kommer neka även det pga "endast carport" på detaljplanskartan. Plan C är 15kvm attefall men jag är inte säker på att det är värt besväret då...
 
Hur långt måste avståndet vara mellan hus och attefallshus? Skulle 0.5m räcka t.ex? Prejudikatet som ofta refereras till var väl ca 10-20cm.
 
Var finns länk till det prejudikatet?
 
I andra sammanhang, när det gäller bygglovspliktiga komplementbyggnader, så brukar myndigheten hävda att de skall vara så separerade att de uppfattas som två olika byggnader. Det är alltså inte exakta mått det handlar om utan en betraktare skall se att det är två skilda byggnader. Avståndet kan då troligen vara olika beroende på hur komplementbyggnaden är utformad.

Om det sedan är så att myndigheterna lutar sig mot något rättsfall, eller bara "tycker" vet jag inte.
 
Angående vägen, du skriver att den är privat, hur privat är den? Om det ex, är en samfällighets väg, så är den allmän ur bygglovssynpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.