Har en gammal hemmabyggd kärra till gräsklippare. Verkar vara tillverkad av en gammal flakmoppe. Nu har jag punka på ett hjul och vet inte hur jag ska få loss det. Verkar vara en gängad stång med en rund bult med hål i (tänk vinkelslip) och en navkapselring utanpå. Hjulet snurrar oberoende av allt detta. Jag får navkapselringen att snurra men det händer inget. Några tips? Punkterat hjul på en hemmabyggd gräsklipparkärra med en synlig gängad stång och rund bult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gammalt hjuls nav med en rostig rund bult och en navkapselring på en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först å främst, borsta bort all smuts mm med stålborste.
Speja sedan rostlösare vid alla "skarvar".
Tillverka ett verktyg med två runda tappar som passar i hålen.
 
Precis som Demmpa skriver, en ordentlig rengöring och rostlösare därefter. Om du inte hittar någon vinkelslipsnyckel som passar så prova med ett dorn eller huggmejsel att knacka i ett av hålen.
För övrigt har jag för mig att det var någon forummedlem som höll på och fixa med sin flakmoppe för en tid sedan och sökte hjälp här. Pröva att söka runt eller hoppas på att vederbörande läser denna tråd.
 
Succé. Men jag misshandlade den stackars bulten ganska hårt. Nu ska jag bara få dig hjulet igen när punkan är lagad.
 
annars är det ju precis lika lätt att ta av däcket med hjulet på plats som liggandes löst...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.