Eftersom jag bygger utan konstruktionsritningar så använder jag hellre hängslen och livrem när jag inte har den praktiska/teoretiska kunskaperna och överdimensionerar hellre än under. .trots att det kostar en slant mer, men då vet jag att det håller även i en snöstorm. .
 
  • Gilla
Patrik Lidstedt
  • Laddar…
Då är frågan alltså: Kan man lita på virkessorteringen? Enligt Träinformation skall 95 av 100 reglar i en leverans vara lika med eller högre än sorteringsklassen. Vilket alltså betyder att 5 av 100 kan vara lägre. Jag är inte rätt person att avgöra hur stort problem detta är. Det är ju framför allt förekomsten av kvistar som bedöms. När man jämför C14 virke med C24 virke tycker jag man ser en tydlig skillnad direkt. Enligt de gamla reglerna tror jag inte C14 hade godkänts överhuvudtaget som konstruktionsvirke. Sedan brukar alla konstruktionsregler innehålla marginaler.
 
  • Gilla
Patrik Lidstedt
  • Laddar…
Så får mig kvarstår ju frågan hur stor skillnad det är i spännvidd på c24-c30..
 
Så får mig kvarstår ju frågan hur stor skillnad det är i spännvidd på c24-c30
Om man utgår från ett tak med c/c 600 mm mellan bjälkarna, 2,5 kN/kvm snölast och 0,5 kN/kvm egenvikt och 0 graders taklutning så klarar en 45x220 C24 bjälke 4,88 m spännvidd och en 45x220 C30 5,45 m.

Med 15 graders taklutning blir spännvidderna istället C24 4.95 och C30 5,53.

Med 30 graders taklutning blir det C24 5,29 och C30 5,92.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Så då är det så att för oss alla glada amatörer finns det dimensionerings/ lagerbalksprogram mm ,och för er (konsulter? ) så kan man räkna ut andra mått ?
 
De tabeller som finns t.ex. i Träguiden gäller ju för alla, men vidare kunskaper på en mer övergripande nivå underlättar när man skall titta på alternativa lösningar. Man ska ha repekt för att fem års utbildning på teknisk högskola plus en förfärlig massa praktik ger ett visst försteg.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Absolut 😁🖒Det är ju därför man anropar forumet😀
 
Men då måste jag passa på att fråga..Jag har små planer på att isolera under den eventuella 45×220 med en 45×45 eller 45×70för att få mer isolering i taket än 195 ,som det blir kvar efter luftningen. .Eller så kör jag luftningen på/över 45×220 med masonit och glespanel , sen råsponten..Åsikter om det? Vill ju helst ha så mycket isolering som möjligt i taket
 
Det primära syftet med luftspalten är att torka ut råsponten som ju har en ganska ångtät papp på ovansidan. Med en taklutning på 15 grader lär det behövas en ganska stor luftspalt (ca 45 mm) för att det skall bli något drag överhuvudtaget. Ett sätt att spara bort luftspalten helt är att använda ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer. Skall du ha luftspalt är det nog enklare att jobba uppifrån genom att slå masoniten ovanpå 45x220 och sedan sala på 45x45 och råspont.
 
Ja det hade jag hört tidigare av andra också, att 45:a är bättre..Men om jag reglar ner insidan på taket , för att få mer isolering, blir ju egentyngden en annan än 0,5., men det är ju inget problem för en c30 cc600?
 
Den ökningen av egenvikten är nog försumbar. Det rör sig om något kg. 0,5 kN/kvm är i sig en avrundning uppåt.
 
Följdfråga i ämnet då...Alternativt ta 2×145 och ställa på varann med plattjärn Blir det längre/starkare spännvidd då?
 
Jag antar att du menar att om du ställer två 45x145 ovanpå varandra, blir det starkare? För att du skall kunna dra nytta av det skall de vara limmade och spikade/skruvade, plattjärn räcker inte. Då är det nog enklare att skruvlimma två 45x145 sida vid sida. Ur brotthållfasthetssynpunkt motsvarar det en 45x205.
 
Hej Justus, är du kvar?😀 Måste fråga dig ..Om man har c/c120 istället för 60,ställer det högre kvar på hammarbandet?, eller har man bara en enkel regel,samma som stommväggarna.? Nu menar jag bara vid mitt lilla stugbygge..
 
Nej det kan man inte säga. I varje fall inte om man ser till att placera takbjälkarna mitt över en stående regel i väggen. Trä klarar av mycket större laster stående i fiberriktningen. Om däremot takbjälkarna hamnar excentriskt, dvs förskjutet i förhållande till de stående reglarna kan man kanske behöva förstärka hammarbandet, men det är fråga om oerhört små "spännvidder", max 300 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.