Monterade en garageport i mitt nya garage och p.g.a höjdskillnad på golvet (förmodligen inte den bästa gjutningen) så fick jag lyfta en av sidoskenorna för garageporten ca 1-1,5cm från golvet, detta medför dock att det inte finns någon tätning överhuvudtaget där och att det då kan rinna in vatten, som det gjorde idag, har ni några tips på hur man kan åtgärda detta på något bra sätt?
Garageportskena monterad ca 1-1,5 cm ovanför betonggolvet, vilket visar brist på tätning vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
svårt att se på bilden.

montera en tätningslist, foga, svällband


Bara testa vad som funkar
 
Har funderat på att foga men känns som att det är för brett för att foga?

Så här ser det ut på insidan. Bild av ett brett glapp mellan golv och vit dörrkarm inuti ett rum, möjlig fundering för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
montera en gummilist på skenan precis som de sitter på garagedörren?

kulle de behövas så fogar du de sista som blir kvar om du förstår vad jag menar
 
Ja det skulle vara en idé, vart kan jag hitta lämplig list tro?
 
lär väl inte spela nån roll hur mycket du än tätar om vatten rinner dit som du beskriver? Det är nog bättre att se till att inte vattnet når ytan framför porten?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vattnet beror på ösregn och kraftig blåst mot porten.
 
Jag hade samma problem. Gjutning ok men just att det kom in vatten om det slog mot porten. Jag haren rostfri plåt som porten tätar emot och som sedan täcker betongplattan utåt föt en snygh övergång till plattsättningen.

Lösningen var att höja upp (spackel) plåten på insidan så att man får ett fall utåt istället för inget eller fall inåt.

Allt vatten som rinner längs porten ner på plattan (plåten i mitt fall) rinner nu ut istället för in.

Så spackla upp ett litet fall just under porten, det måste givetvis avslutas inåt också så du inte får en skarp kant.

Komplettera gärna med gummitätningar etc så det blir tätt, men fallet vill jag gärna ha så att de eventuell dropparna som slinker igenom åker ut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Låter som en bra ide, men vad spacklar jag med?
 
Du har ingen bild på hur det ser ut?
Jag har precis samma problem som JeppeKa.
 
nudeljavel skrev:
Du har ingen bild på hur det ser ut?
Jag har precis samma problem som JeppeKa.
Han har ju postat två bilder här i tråden? :)
 
Jag fick tydligen inte med taggen på martin43

Jag menade såklart bild på hans lösning
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag har inte spacklat ännu :)
Har bara böjt upp plåten så att den lutar utåt, och lagt under lite bråte för att hålla den så. Dock fungerar det!
 
martin43 martin43 skrev:
Jag hade samma problem. Gjutning ok men just att det kom in vatten om det slog mot porten. Jag haren rostfri plåt som porten tätar emot och som sedan täcker betongplattan utåt föt en snygh övergång till plattsättningen.

Lösningen var att höja upp (spackel) plåten på insidan så att man får ett fall utåt istället för inget eller fall inåt.

Allt vatten som rinner längs porten ner på plattan (plåten i mitt fall) rinner nu ut istället för in.

Så spackla upp ett litet fall just under porten, det måste givetvis avslutas inåt också så du inte får en skarp kant.

Komplettera gärna med gummitätningar etc så det blir tätt, men fallet vill jag gärna ha så att de eventuell dropparna som slinker igenom åker ut.

Har du en bild hur det ser ut hos dig ?
 
Kolla datum på nästsista inlägg. Två år gammalt.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.