Vi ska bygga ett litet (ca 110 kvm i 1,5 plan) hus och börjar ställa oss frågan om vi kommer få igenom något annat än ett vattenburet system, vilket vi helst inte vill ha?

Vi vill ha ett så "enkelt" system som möjligt för att senare satsa på solceller. Men eftersom luft/luft-värmepump och kamin inte finns i programmen för energiberäkning så får vi inte räkna med detta och då ses huset som eluppvärmt med element bara - detta kommer inte gå igenom. Vi hade tänkt en vattenberedare med inbyggd luftvärmepump (tar den varma luften i badrummet, eller t ex över kaminen och värmer varmvattnet med), men dessa finns inte heller uppgifter på.

Pratade med de som ska göra energikalkylen och OVK, han sa att kanske går det igenom med FTX och solpaneler till varmvattenberedare eftersom detta finns i beräkningsprogrammet, men han va inte säker...

Tips på lösningar som skulle gå igenom, ej vattenburna.
 
Finns ju inget enklare och bättre energibärare än just vatten. Att inte ha det i nybygge är hål i huvudet om du frågar mig.
Luft som energibärare är förenat med förluster.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Om ni tänkt använda solenergi så låter det i mitt huvud som en god idé att satsa på vattenburen värme, särskilt golvvärme, eftersom det är ett lågtempsystem som borde funka väldigt bra ihop med solenergi.
Jag har ett gammalt hus på >160m2 med kakelugn, vedspis, luft/luft värmepump, elradiatorer och FTX-ventilation. Funkar bra men hade gärna haft ett vattenburet system.
 
Finns ju även luftburna system. (ftx med värmepump) som värmer tilluften. Vanligt i passivhus

Men FTX + luft-luft värmepump + varmvattenberedare går bra. Kan din beräkningsperson inte räkna ut det byt person för då är kompetensen troligtvis inte speciellt hög


Är det förresten vettigt att bygga 1,5 plan om du bara ska ha 110m2?
 
Redigerat:
TotalControl skrev:
Finns ju inget enklare och bättre energibärare än just vatten. Att inte ha det i nybygge är hål i huvudet om du frågar mig.
Luft som energibärare är förenat med förluster.
Jo jag förstår hur du tänker. Men vattenburen värme känns än mer viktigt om det är ett hus som drar mkt energi. Vårt lilla hus, riktad rakt emot söder i Sthlms skärgård (mkt sol) och såklart bra isolerat känns det som lite over-kill med vattenburet. Men jag kan ha fel... Sen är det en ekonomisk fråga också, eftersom vår idé är att satsa på solceller senare.
 
Johannes Carlsson skrev:
Finns ju även luftburna system. (ftx med värmepump) som värmer tilluften. Vanligt i passivhus

Men FTX + luft-luft värmepump + varmvattenberedare går bra. Kan din beräkningsperson inte räkna ut det byt person för då är kompetensen troligtvis inte speciellt hög


Är det förresten vettigt att bygga 1,5 plan om du bara ska ha 110m2?
Ja vi ska höra med en second opinion vad gäller dessa beräkningar. Läste BBR nu och där står inget om att man inte får räkna in solenergi eller luftvärmepump. Däremot får man inte räkna in det överskott av energi man får på sommaren av solenergi, men det är förståeligt.

Huset är ritat och klart och ca 110 kvm, så det är inte mycket att diskutera.
 
Totte_S skrev:
Om ni tänkt använda solenergi så låter det i mitt huvud som en god idé att satsa på vattenburen värme, särskilt golvvärme, eftersom det är ett lågtempsystem som borde funka väldigt bra ihop med solenergi.
Jag har ett gammalt hus på >160m2 med kakelugn, vedspis, luft/luft värmepump, elradiatorer och FTX-ventilation. Funkar bra men hade gärna haft ett vattenburet system.
Tänker du då främst sol till vvb/acktank och golvvärme?
 
Min generella synpunkt kvarstår ändå. Jag tänkte att det går att välja bort ett vattenburet system, men det visar sig vara... i stort sett omöjligt?
 
Vi värmer vårt hus (byggt -91), med luftburen värme, är i princip en FTX lösning men med ett varmvattensbatteri som värmer luften. Denna värms iofs med en värmepump men jag tycker att systemet fungerar tillfredsställande.
 
tpsoft skrev:
Vi värmer vårt hus (byggt -91), med luftburen värme, är i princip en FTX lösning men med ett varmvattensbatteri som värmer luften. Denna värms iofs med en värmepump men jag tycker att systemet fungerar tillfredsställande.
Det låter spännande med vattenbatteri! Hur funkar det? Ska google på detta också...
 
freitag,

Vad mena du med "att få igenom" ?

Du nämner att huset ska byggas i Stockholms skärgård, alltså ett fritidshus. Ni kommer alltså inte att vara där hela tiden, kanske bara på sommaren. Då behövs klart inte ett värmesystem som klarar att hålla 25 grader i kalla februari.

Ska ni ta tillvara på solenergi, med solfångare, som producerar varmvatten, är det fördelaktigt med ett vattenburet system, eftersom varmt vatten tillverkat under dagtid kan nyttjas på natten, och även lagras flera dagar. Då behövs vattenvolym, kanske 500 liter eller mer. Golvvärme är bra om man vill nyttja solfångare som tillverkar varmvatten, eftersom med golvvärme en framvattentemperatur i golvslingorna på så låg som ca 25 grader kan användas.
 
Redigerat:
Det saknas några förtydligande. Ska det bli ett fritidshus eller permanent? Menar du med solceller sådana som producerar el eller sådana som producerar värme?
 
Förresten: att återvinna värme från ett varmt badrum räcker inte alls till för att producera något varmvatten. Samma gäller för att återvinna värme från luften ovanför kaminen.
Men en vattenmantlad kamin kan producera varmvatten.
 
Jag har visserligen elgolvvärme på mina 65 kvm bottenyta och det är både vettigt och ekonomiskt. Övervåningen har visserligen två element men de har aldrig använts. Det var vid byggnationen för 12 år sedan den billigaste lösningen. Elvärmen används ganska sparsamt bortsett från badrummet som jag vill ha varmt. Min primära värmekälla är en liten pelletskamin som värmer luften i hela huset. Årskostnad 4.000:-.
Min totala elkostnad/år 7-8.000 kwh inkl hushållsel och elbastu som ersätter badkar och som används 2-3 ggr veckan.Bättre FTX finns också.

Vad jag menar är att man inte självklart får långsiktigt bättre lösning för ett litet hus med dyra lösningar. Mitt hus är ca 106 kwm och jag har betydligt billigare driftskostnader än grannarna även om dessa har mycket stora startkostnader. Det är vettigt att räkna i ett 25-årsperspektiv - inte minst när det gäller ett litet hus.

Jag bor i Skåne men havsnära, stora fönster och utsätts för starka vintervindar.
 
  • Gilla
SiggiGBG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.