Jag sitter här och planerar anläggningen av en häck bestående av thuja smaragd.

Som det ser ut nu så är det lerjord på den plats där häcken sak anläggas.

Jag funderar på en häxblandning bestående av en del lerjord en del barkmull och en del tormull.

Vad tror ni om den blandningen?

Någon har sagt till mig att jag borde tillsätta lite grus också men behövs det verkligen men tanke på att jag redan har så tung jord till att börja med?
 
Jag har läst att man ska blanda upp befintlig jord med mull och köpejord, plocka inte bort den befintliga helt, den binder fukt fint inbillar jag mig. Vattna mycket första året.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag sitter här och planerar anläggningen av en häck bestående av thuja smaragd.

Som det ser ut nu så är det lerjord på den plats där häcken sak anläggas.

Jag funderar på en häxblandning bestående av en del lerjord en del barkmull och en del tormull.

Vad tror ni om den blandningen?

Någon har sagt till mig att jag borde tillsätta lite grus också men behövs det verkligen men tanke på att jag redan har så tung jord till att börja med?
Grusinblandning i tung lerjord gör jorden mera genomsläpplig, alltså bättre dränering. Men gruset skall blandas med jorden, inte sättas i botten på planteringen. Och det skall vara grus, inte sand. Sand och lera kan bli som cement vid torka.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Väggrus går säkert bra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
En del lerjord, en del barkmull, en del torvmull, en del väggrus blir det en bra blandning?

Borde jag minska eller öka mängden av något?
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
En del lerjord, en del barkmull, en del torvmull, en del väggrus blir det en bra blandning?

Borde jag minska eller öka mängden av något?
Eller blir det bra så?
 
Abies koreana skrev:
Väggrus går säkert bra.
Makadam 4 - 8 mm verkar vara det billigaste som man kan köpa på pall funkar Det?
 
Eller vet någon en produkt som man kan köpa på storsäck och som innehåller både grus och organiskt materiel?
 
Abies koreana skrev:
Väggrus går säkert bra.
Eller grus 0 - 8 har jag hittat på pall nu borde det funka? Jag tror faktiskt att det gör det :)
 
Du ska INTE ha 0-8. Nollfraktionen innehåller stenmjöl som blir som betong med vatten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
"Drän" 0-8 står det i annonsen. Vågar jag hoppas på att "drän" är en förkortning på dränering?
 
BirgitS
Dränering av grunden och liknande, inte av lerjord.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Dränering av grunden och liknande, inte av lerjord.
Vad tror du om makadam då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.