Ett enplans tegelhus med trädgård och källaringång, soligt väder och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sommaren 2014 började det projekt som kommer att fortsätta många, många år. När allting började var det tillsammans med min dåvarande flickvän Josefin men efter lite drygt ett år i huset valde vi att gå separata vägar. Mer om det längre fram. Inläggen kommer att gå från dåtid till nutid och därefter förhoppningsvis i någon form av realtid :)

Innan vi slog till och köpte huset hängde jag mycket här på Byggahus och det var den absolut största inspirationskällan och det som gjorde att jag faktiskt vågade slå till och köpa ett hus med visst renoveringsbehov. En av de första trådarna som jag sträckläste var Erik_N (https://www.byggahus.se/forum/socia...a-svarthem-totalrenovering-av-70-talshus.html)

En rolig detalj var att samma vecka som Josefin och jag köpte vårt hus, sålde mina föräldrar sitt hus, där jag och mina bröder vuxit upp. Snacka om sammanträffande.

Texten nedan är från när vi precis köpt huset, en annan del av historien alltså.

Vi träffades den 16 juni 2008 och flyttade ihop bara ett par månader därefter i en bostadsrätt på söder i Helsingborg. När vi renoverade lägenheten hade vi självklart en blogg, http://ckg59.hallonsoda.se/, men tyvärr har flera bilder försvunnit.

6 år senare har vi tagit steget längre och tillsammans köpt ett hus i Ödåkra som vi kommer att renovera och bygga om ganska mycket. Vi bloggar för att inspirera andra, visa våra vänner att vi lever trots att vårt sociala liv är nästan obefintligt och för att själva minnas hur det (jävligt?) egentligen var när vi sitter där i vårt färdiga hus.

Anders – skriver än så länge de flesta inlägg på bloggen. Delägare och projektledare på kommunikationsbyrån Gertrud i Helsingborg. Ser mest framemot att lära sig nya saker och att inte göra om samma misstag tre gånger.

Josefin – skrev denna text! Publikvärdsansvarig på Helsingborgs stadsteater. Ser mest framemot att få ett stort badrum och ett hemmabibliotek.

Vi vet att arbetet kommer att kantas av både motgång och framgång men det viktiga är att stanna upp, tänka efter och avsluta det man påbörja. Hoppas ni vill följa med oss på vår resa!

Modell av ett hus placerat på ett kontrakt som symboliserar husköp och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Webbsida om fiberanslutning i Ödåkra med kampanjinformation och anslutningsstatistikdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passande nog förbereder Öresundskraft just nu för installation av fiber i Ödåkra. Den 9:e är sista dagen att beställa anslutning om man vill ta del av deras specialerbjudande. Fram till idag har 20% beställt - tyvärr en väldigt låg siffra, speciellt om man jämför med de 70% som de gärna lyfter fram som succe.

Lite knepigt att beställa, eftersom man måste vara fastighetsägare, men ett samtal till Öresundskraft och ett problem mindre. Skönt.

Vill du själv ansluta dig till fiber och bor i Helsingborgs kommun? Läs mer på www.gemigfiber.nu och håll tummarna att ditt område är med i planeringen.

Fiberutbyggnaden blev av och efter ett antal månaders väntan kunde vi äntligen slänga ut vårt mobila bredband som vi hela tiden var nojjiga för att ta slut på.

Vi anmälde oss faktiskt redan innan besiktningen var avklarad för att hinna med tåget och få ytterligare rabatt på anslutningen. I praktiken visade det sig att de som anmälde sig samma vecka som de grävde fick samma pris...

Märkligt nog hade mäklaren ingen aning om att det var fiberutbyggnad på gång.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Huset besiktigades och i det stora hela var skicket på huset ungefär som väntat. Trots allt är huset nästan 60 år gammalt, så inga överraskningar på det viset. Däremot har det dykt upp lite andra frågetecken som behöver rätas ut. Fortsättning följer. Såhär i efterhand har jag ingen aning om vad det var för frågetecken, men...
 
Planlösning entréplan

Bottenvåningsplan för bostad med rum, kök, bad, klädkammare och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På detta plan kommer det att bli ganska stora förändringar, vi kommer att flytta köket andra ändan av huset och skapa en stor öppen planlösning med vardagsrum och kök på cirka 70 kvadrat. Har fått besked från SBF att detta inte kräver bygglov eller anmälan, eftersom det inte är någon bärande konstruktion som påverkas och att de inte tycker det är "avsevärd" förändring av planlösningen. Märkligt, men väldigt skönt.
 
Redigerat:
Planlösning källare

Ritning av källarplan med hobbyrum, torkrum, pannrum, garage, matkällare, tvättrum. Fastighetsförmedling. Inga exakta mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blir det inte lika mycket förändring, det som heter "Hobby" kommer att bli sovrum och det som är märkt som "Matkällare" är egentligen ett badrum.
 
Redigerat:
Bilderna med planlösning syns inte.
 
namor skrev:
Bilderna med planlösning syns inte.
Funkar de nu?
 
Hemmakatten
Nej
 
P
Nej
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
Hmm, jag ser bilderna. Så bra att man snart kommer att kunna tagga Marlene och Pär i inlägg :D

Tog bort bilderna och laddade upp dem på nytt, vi får se om det fungerar bättre nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu syns bilderna.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Dagen för överlåtelsen närmade sig och det var mycket som skulle göras och som man skulle tänka på innan huset blev vårt.


Två packade, mönstrade Ikea-kassar, en gul-svart och en blå-svart, märkta för flytt.
Testa spännande kamerappar så att det blir fina före/efterbilder till bloggen

En dammig svart Electrolux spishäll som ligger på ett bord omgivet av olika föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpa billiga, dammiga vitvaror? Ombyggnadsrea på Electrolux Home.
(Nej, vi köpte inte den)

Flyttlådor staplade i rörig miljö, förberedelse för husflytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Packa prylar som ska till huset omgång 1.

Otvättade kläder och textilier hopade på golvet och i en tvättkorg i ett tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvätta det som ska till huset. Fyra tvättpass och ändå massor som är kvar.

Ett stort paket inslaget i svart plastfilm står på en pall inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hämta hemliga paket med spännande innehåll, som just nu står på jobbet. Nu är vi uppe i 3-4 spännande paket, mer kommer!

Fixa villahemförsäkring - fast det behövde man inte, fick första året på köpet från mäklaren.

Skriva under alla papper på lånehandlingarna till banken.

Klippa sig, lika bra att göra det innan man får nycklarna, sen finns det ingen tid.

Göra inköpslistor.

Börja i fel ända och kolla kök!

Uppdatera bloggen.
 
Lite fler mäklarbilder

En enfamiljs tegelvilla med gräsmatta och uppfart under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enfamiljshus av tegel med gräsmatta under klarblå himmel, till salu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tegelhus med vit träpanel och välklippt gräsplan under klarblå himmel. Publicerad med mäklarens tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enfamiljshus med tegelfasad och gräsmatta under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rött tegelhus med grönt grästak, välskött trädgård och infart, i en solig bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Publicerade med tillåtelse av mäklaren, givetvis.
 
Gammaldags kök med mörka träskåp, vitvaror, fönster med gardiner och brunt mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underbart charmigt kök som enligt skatteverket räknas som "Kök av mycket enkel standard". Det används faktiskt fortfarande nästan 3 år senare, i väntan på att det nya köket ska komma på plats.

Vardagsrum med trägolv och vita väggar, blå soffgrupp, träskåp, gammal TV och väggdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum.

Ljust kök med trägolv, matbord och röd duk, fönster med mörka gardiner och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer vardagsrum

Hall med trägolv och väggar delvis spacklade i väntan på renovering, dörr öppen utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hall/entré. När det var visning var det färdigspacklat och målat. Synd att det var bland det första som vi rev.

Enkelt inrett rum med bord, stolar, soffa, lampa och fönster med trädsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum på entréplan.

Inredning i ljust kök med träbord, stolar, skåp och utsikt till angränsande uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet rum på entréplan.

Ett välorganiserat hemmakontor med skrivbord, stol och bokhylla i ett rum med parkettgolv och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu ett litet rum på entréplan. Som man ser när man tittar på detta och föregående rum är väggen som delar detta rum en efterhandskonstruktion och den lilla "avvikelsen" är för att dörren till uterummet ska få plats.

Välbelyst uterum med tegelväggar, brun klinkergolv, matbord och stolar samt en dörr som leder in till huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... och på tal om uterum.

Enkelt badrum med vit kakel, badkar, handfat, toalett och fönster med träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligen badrummet på entréplan.
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
Hand som använder verktyg för att tömma aska ur en öppen pelletspanna, med spilld aska på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varken Josefin eller jag har någonsin haft en pelletspanna att ta hand om. Vi fick en ordentlig genomgång av hur den fungerade av den tidigare ägaren Kaj i samband med ett av tillfällena då vi var och tittade på huset. När jag insåg att vi inte hade något varmvatten dök en tanke upp i huvudet – ska det verkligen blinka 3 på pannan?

På morgonen hade jag sett att det står just 3 på pannan, vad jag inte tänkte på var att det blinkade E…3…E…3… Pannan hade alltså stått still sedan morgonen. Nåväl, det kan ju inte vara så svårt att tömma den på aska och som ni ser på bilden ovanför, det är det inte heller!

Vi gör klart och startar pannan och tittar förundrat på hur den slukar en rejäl omgång pellets. Allting ser bra ut och vi lämnar pannrummet. 10 minuter senare går jag ner och kollar att allting är som det ska och vi kan sammanfatta med att något var fel. Rejält fel.

Hela pannrummet var fyllt av rök och trots hjälp av grannen klurade vi inte ut det. Till sist återstod inget annat än att ringa Kaj, som bor kvar i byn bara några gator bort. En rådig insats och frågan Startade fläkten? så var mysteriet löst.

Nästa gång har vi en punkt till på vår lista. Pannan är ju äldre än vad jag är och fläkten är liksom jag ibland lite trögstartad…

… och nej, vi behövde aldrig ringa Brandkåren.

Två personer tömmer aska från en pelletspanna i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaj kom över och hjälpte oss att få igång pannan igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.