Vilken helg...
Jag har nog klantat mig lite.
Har isolerat innertaket på sommarstugan.
Det har stått delvis oisolerat ett tag efter att en del av taket bytts ut av tidigare ägare efter en läcka från taket.
Det var några små, knappt märkbara smutsfläckar på råsponten som jag nu i efterhand inser bör vara mögel. Nu sitter det dock vindpapp, reglar, glasull och ångspärr över...
Saken är den att när jag sedan rev bort heltäckningsmatta, plastmatta och papp(!) från trägolvet under fick jag se att det var fuktigt och hade börjat växa mögel under mattan. Eftersom det var dubbelt trägolv sågade jag bort det övre mögelskadade, det under såg mest smutsigt ut, men torrt. Jag skurade det med någon slags mögelborttagning som färghandeln rekommenderade och golvet ser nu rent ut.
Dock luktar det såklart fortfarande svamp. Vädrar ur till imorgon när det är dags att åka hem...
Jag misstänker dock att det kan finnas små mängder mögel på ställen där jag inte kommer åt. Går det att hålla det att hålla schack om jag ser till att fukten försvinner?
Funderar på att ta hit någon firma, men det känns som att förslaget blir att riva upp ännu mer oavsett vad som är nödvändigt..
 
För att hålla fuktnivån nere så hade jag nog satt dit en avfuktare då denna inte behöver nån vädring och samtidigt genom att sänka fuktigheten i luften samtidigt torkar upp omgivningen.

Ha öppet mellan alla rum och innertak så det blir god luftväxling, koppla en slang till avfuktaren så att kondensvatten rinner ner i avloppet.

När ni åter kommer dit så känn om det märks skillnad på luftkvalitet och lukt samt luftfuktighet och för säkerhets skull kanske ta dit en fackman som mäter fuktkvot och kan rekommendera ev. åtgärder.
 
Tack så mycket för svar!
Saknar avlopp, men har nu satt dit ett par torrbollar åtminstone.
Jag får nog se till att någon kommer med och tittar nästa gång..

Men, om det är lite mögel kvar kommer det försvinna om det blir torrt och luftigt eller ligger det kvar och väntar på bättre tider?
Känner mig ju rätt korkad som antagligen isolerat in lite..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.