Jag funderar på att samla upp regnvatten från huset och använda för bevattning i trädgården. Inte minst för att jag har skaffat Vattenfelsbrytare vilket gör att när jag vattnar stänger den av vattnet om jag glömmer pausa vattenfelsbrytaren.

Lägger man sen till att det är vattenbrist är det ju en lysande idé att samla ihop det vatten som faktiskt kommer.

Hittade Uponor Regnvattentank, men den verkar inte säljas. Har funderat på om man kan gräva ner en IBC tank, men det känns som man hade behövt skydda den mot marktrycket, använda betongrör och skapa någon form av konstgjord brunn, men hur gör man den tät?
 
AndersPS skrev:
Jag funderar på att samla upp regnvatten från huset och använda för bevattning i trädgården. Inte minst för att jag har skaffat Vattenfelsbrytare vilket gör att när jag vattnar stänger den av vattnet om jag glömmer pausa vattenfelsbrytaren.

Lägger man sen till att det är vattenbrist är det ju en lysande idé att samla ihop det vatten som faktiskt kommer.

Hittade Uponor Regnvattentank, men den verkar inte säljas. Har funderat på om man kan gräva ner en IBC tank, men det känns som man hade behövt skydda den mot marktrycket, använda betongrör och skapa någon form av konstgjord brunn, men hur gör man den tät?
Varför skulle du gräva ner IBC tanken?
Tillverka en tratt till hålet istället och låt den stå ovan mark, höjer du upp den så behöver du ingen tömningspump heller.
 
trafe skrev:
Varför skulle du gräva ner IBC tanken?
Tillverka en tratt till hålet istället och låt den stå ovan mark, höjer du upp den så behöver du ingen tömningspump heller.
Mestadels för att det inte är så vackert med en stor tank i trädgården, den är inte så stor så det gäller att hushålla med utrymmet. Plus att jag tänker mig att man får större problem med tillväxt och sånt om vattnet står utan mark och blir uppvärmt.

Har en garagenedfart som ska fyllas igen, så det är "enkelt" att placera tanken där och fylla på runtom, så jag slipper gräva för att få ner tanken.
 
Regnvattentunnor faller också bort då misstänker jag? Annars är det ju det givna valet för uppgiften.

Man kan "klä" dem med plank för att få dem att se lite retro ut, eller lackera själva plasten för att smälta in mot fasaden. Flera kan seriekopplas för ökad kapacitet om man har en i varje hörn på huset, men bara vill ha ett tappställe. Placeras de lite högre upp får man dessutom lägesenergi man kan utnyttja för helt underhållsfri "pumpfunktion". Visst blir vattnet lite bevuxet över sommaren, men ännu är det inget som vållat några problem, inte ens när hundar druckit av vattnet.

"Vattentorn" har nog gått och blivit min nya fetisch. Byggde ett arrangemang i mitt vardagsrum när jag skulle hålla frösådderna bevattnade. Så smidigt att vattna med slang och försiktig stril istället för med hulkande kanna när krukorna är små och plantorna står tätt!
 
  • Gilla
Ramses II och 2 till
  • Laddar…
K
Hur har det gått. Jag vet minst en här på byggahus som grävt ner liknande tankar.

Jag funderar själv på att göra så! Min tanke är att låta gräva ett hål i gräsmatta och stoppa ner 1-3 tankar som förbinds och kopplas till ett stuprör. Gropen kommer vara dränerad så att den aldrig kan bli vattenfylld utanför tankarna.

Men bör man förstärka över burarna på något sätt?
 
Det ligger lite på is, de "riktiga" tankarna är ju löjligt dyra. Vanliga IBC tankar håller inte för att grävas ner och tja, det känns just nu som att det kostar mer än det smakar.
 
Claes Sörmland
Gamla septiktankar i glasfiber har lågt marknadsvärde när de väl grävs upp och är ju gjorda för ändamålet. Finns ofta annonser på Blocket som ligger ute länge.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
K
Var hittar ni att vanliga tankar inte håller?
 
K Kallebo skrev:
Var hittar ni att vanliga tankar inte håller?
Vänd på det, vart hittar du att de håller :)
 
K
Jag är på väg med släp för att hämta två tankar just nu. Återkommer i slutet på nästa vecka med resultat. Skrev ett Pm till Mikael_L som grävt ner tankar för dagvatten för sju år sedan. Men inte fått något svar
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
harry73
Jag ser en poäng att samla upp regnvatten och använda det i trädgården när man har egen brunn och därmed begränsad tillgång till vatten. Att då ha några kubik med extra vatten under den torra sommaren kan vara skillnaden mellan att behöva gräva ny brunn eller inte.
Har man kommunalt vatten och avlopp, då är kostnaden för vattnet så lågt att det ekonomiskt inte är lönsamt att skaffa sig och gräva ner en tank (+ pump och övrig kringutrustning). Lyckas man totalt samla upp 20kubik under sommaren, då sparar man några hundralappar.
Samhällsnyttan är såklart mycket större, och det kan hjälpa att minska trycket på dagvattenledningar vid stora regnfall och därmed minska kommunens kostnader för att bygga ut avloppsnätet. Skulle vara intressant att se om man kan bygga in det som krav vid nybyggnadsplaner (att man t ex ska ha 5 kubik vattenuppsamling på tomten)
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
H
Lidköping har krav på "Lokalt omhändertagande av dagvatten, LOD".

Så allt dagvatten måste tas om hand på tomten
 
harry73 harry73 skrev:
Jag ser en poäng att samla upp regnvatten och använda det i trädgården när man har egen brunn och därmed begränsad tillgång till vatten. Att då ha några kubik med extra vatten under den torra sommaren kan vara skillnaden mellan att behöva gräva ny brunn eller inte.
Har man kommunalt vatten och avlopp, då är kostnaden för vattnet så lågt att det ekonomiskt inte är lönsamt att skaffa sig och gräva ner en tank (+ pump och övrig kringutrustning). Lyckas man totalt samla upp 20kubik under sommaren, då sparar man några hundralappar.
Samhällsnyttan är såklart mycket större, och det kan hjälpa att minska trycket på dagvattenledningar vid stora regnfall och därmed minska kommunens kostnader för att bygga ut avloppsnätet. Skulle vara intressant att se om man kan bygga in det som krav vid nybyggnadsplaner (att man t ex ska ha 5 kubik vattenuppsamling på tomten)
Rent ekonomiskt är det kanske inte värt det, men ärligt talat är det mycket i ett modernt bygge som inte går ihop om man bara stirrar på ekonomin. Men rent krasst är jag inte beredd att lägga allt för mycket pengar på det.

Fördelen som jag ser det är att man har möjlighet att vattna även när det är bevattningsförbud, vilket det ofta är. Samt, inte att glömma, att jag inte behöver stänga av min vattenfelsbrytare varje gång jag ska vattna ;)
 
  • Gilla
vinifera
  • Laddar…
Hittar nån på nått bra i tankväg så skriv bara mitt vattenfilter backspolar 55m3 om året så skulle man kunna ta hand om det vattnet så kan man ju vattna typ hela sommaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.