Värmepumpen är en Thermia Villa 90, installerad 1998. Förra vintern stannade flera gånger när utetemperaturen gick ner under 8-10 grader. När jag felsökte upptäckte jag att den gick att återstarta genom att trycka på en liten grön knapp som sitter på en anordnig märkt: “Säkerhetspressostat”. Det finns 2 knappar, en för lågt tryck och en för högt tryck. Den till höger, (gäller högt tryck tror jag, se bifogade foto), startade pumpen igen. Vilket tryck är det som avses? Till saken hör att jag avluftade radiatorerna för några dagar sedan. Därefter höjde jag trycket i expansionskärlet något, till 1 bar. Expansionskärlet byttes inte vid byte av värmepanna 1998, men senare, tror det var 2009,gick membranet sönder och kärlet byttes. Jag tror att tryckmätaren till kärlet är den samma som till den gamla oljepannan. Skall det vara samma tryck i en bergvärmepump och en oljepanna?
Pressostat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare exp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har att göra med hur en värmepump fungerar.
Trycket i expansionstanken fär värmesystemet har inte med saken att göra.

Köldmediat förångas vid ett visst tryck/temperatur (dvs tar upp energi från köldbäraren dvs kollektorslangen).
Därefter läggs energi till genom kompression, trycket höjs till ett tryck/temperatur som motsvarar framledningstempen i ditt system.
Koldmediat kondenserar därmed i kondensorn (avger värme till värmebäraren och tryck/temperatur sänks på köldmediat).
Köldmediats tryck reduceras ytterligare över en expansionsventil för på nytt kunna förångas.

Ditt bekymmer kan bero på:
Lågt flöde i systemet, igensatt filter, för lågt inställd cirkpump, dvs hög temperaturskillnad fram och returledning.
Värmesystem dimensionerat för högtemp, och för högt inställd värmekurva på pumpen, när det blir kallt ute så räcker inte pumpens storlek till.
 
Det blir så när trycket i själva värmepumpen blir högre än vad som är tillåtet, det är en säkerhetsfunktion som träder in.
 
Eller ja, jag kanske förkortade/förenklade för mycket.

Trycket i expansionskärlet kan ha med saken att göra...

Trycket i expansionskärlet skall vara såpass högt att cirkulationspumpen inte behöver övervinna tryckhöjden i systemet, dvs höjden från pumpen upp till högsta nivån. Den behöver då endast övervinna tryckfallet i värmekretsen.
Om man då har för lågt tryck, kan flödet bli lidande då man hamnar i ett läge där pumpen först ska skapa ett tryck som motsvarar tryckhöjden samt tryckfallet i systemet, flödet blir då lidande.
Om du har rätt tryck i expansionskärlet och larmet fortsätter komma så kan du ha igensatt filter etc som jag försökte beskriva i tidigare inlägg....
 
Larmet pressostat låg sitter på förångarsidan i värmepumpen, och kommer då flödet på köldbäraren är för lågt/eller för kallt.
 
Ja, jag läste det jag skrev igen och det var kanske inte helt klart hur jag menade..
Enklare...

Trycket på köldmediat blir högre ju varmare framledningen behöver vara/inställs att vara.
Pressostat hög skall skydda värmepumpen mot för höga tryck.

Och då värmepumpen avger en viss effekt, kommer temperaturdifferensen över värmepumpen ändras med flödet enligt formeln:
Q = m * cp * dt

Q = tillförd energi
m = massflöde
cp = vattnets värmekapacitet
dt = temperaturdifferens

Att värma ett massflöde av vatten ett visst antal grader så går det åt Q joule.
Omvänt har man Q joule energi tillgängligt, ett visst flöde och vatten så får man en given dt.

Lågt flöde måste därmed ge högt dt för att få samma energitillförsen (Q)...
 
Och du vill inte ha för hög temp....
 
Tack igen för informationen! Det verkar som om dimman lättar ytterligare något, Manualen som jag fick med värmepumpen 1998 är nog skriven av en tekniker för tekniker. Jag lutar nog åt att "filtret" behöver rensas eftersom problemet har uppstått de senaste åren.
Eller möjligen att temperaturkurvan inställning inte verkar vara helt linjär, eftersom det blir något lägre temperatur inne när temperaturen stiger ute. Samt att när det blir kallare ute stiger temperaturen inne något.
Undrar var filtret sitter? Men det kan man nog inte rensa själv? I den nyare manualen som jag hittat på Thermia ska man kalla på servicepersonal i detta läget. :|
 
Hur går det?
 
JOW skrev:
Hur går det?
Också intresserad av återkoppling då jag har precis samma symptom på min värmepump
 
Om det blir för varmt inne när det är kallt ute och för kallt inne när det är varmt ute så har du fel lutning på kurvan. Den är för "brant"...
 
Att pumpen stannade visade sig bero på igensatta filter. Tagit hem reparatörer från 2 olika företag, båda gick bet.
Men den tredje reparatören från ytterligare ett annat företag löste problemet på en halvtimma. Under föredömlig handledning av denne synnerligen kompetente yrkesman fick jag själv utföra servicen! Nu vet jag hur jag skall sköta min värmepump!
 
  • Gilla
Patric_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.