En kompis funderar på att köpa en automower 105. Pratade med försäljaren om installation.
Han har en altan ca 10 m lång som delar gräsmattan, kompisen tänkte först lägga som en korridor över altanen. Men försäljaren sa att det ska han absolut inte göra, utan bära den mellan gräsmattorna.
Hur hade ni gjort?
 
K
Jag har min gardena åkande över altan för att ta sig till andra gräsmattan. Fungerar utmärkt.
 
De va de jag tänkte, hur lång är din altan och hur bred har du gjort korridoren?
 
K
Nu gjorde jag över en kort bit på ca 5 meter men tänkte göra på 20 meter och det skulle inte vara något problem enl Husqvarna/gardena supporten. Det viktiga är att kabeln inte får vara djupare än 30cm.
 
Tack
 
Jag har en korridor över uteplatsen på ca 8m med en 90 graders sväng mitt på. Ungefär en meter bred med guidekabel i mitten. Fungerar utmärkt med min Automover 105. Enda nackdelen är att roboten hittar ut i korridoren relativt ofta under klippning. Den hittar alltid ut igen. Men lite tråkigt när den spenderar allt för mycket tid där istället för på gräset. Det låter dessutom ganska mycket när den kör på plattorna. Dock bättre än alternativet att bära och starta manuellt tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.