Har ett kök från 1946 som jag först bara tänkte putsa till, men det visar sig bli ungefär lika dyrt att riva hela köket och köpa nytt ikea-kök. Jag har ett paralell-kök, dvs med skåp på båda sidor väggarna och så har jag en spis som är kanske 3-4 år gammal. Helt vanlig vit. Om jag river allt och köper IKEA-kök; passar inte en vanlig spis då?

ARbetet inklusive rivning, montering av nytt kök och golvläggning kostar 10-13.000:- så jag har räknat med att lägga ut ca 20.000:- på resten. Tror ni det går? Behöver ny kyl/frys i ett, diskmaskin och och ny fläkt. Vet ej om jag ska byta spisen? går det att klara sig på ca 35000:- för alltihop?
 
Varför skulle du inte kunna ha kvar den vita spisen? Är den hel och fräsch finns det egentligen ingen anledning till att byta ut den, eller hur?!

Om du menar 20' för inköp av kök och vitvaror tror jag det är alldeles för lite. Vet visserligen inte hur stort/litet kök du har, men 35' för arbete, kök och vitvaror tror jag nog tyvärr du kan glömma. Möjligtvis 35' för arbete och Ikea-kök och ytterligare kanske 12' för kyl/frys, dm och fläkt.
 
Men jag har hittat bra märkes kyl/frys på Elgiganten för 3700:-. Och en fin fläkt i rostfritt kan man få för 2000:-. Diskmaskin för kanske 3000:-, eller?

Mitt kök är 5,5 m långt och kanske 4 m brett. Behöver ca 3 m för köksinredning på ena sidan och ca 2 m på motsatta sidan.
 
Spisen: självklart kan du använda den befintliga spisen, det är bara att bygga runt den så att säga, ställa bänkskåpen bredvid.

Kostnad: Beror främst på kökets storlek och val av luckor och dylikt samt självklart typ och kvalitet på vitvaror. Din budget låter dock bra tajt!

Rita upp ditt tänkta kök i Ikeas verktyg så får du en uppfattning om kostnad för köket. Kika sedan på de vitvaror du kan tänka dig. Du får då snabbt en fingervisning om var kostnaden hamnar.

Vi ska totalrenovera vårt korridorkök och har en budget runt 100.000 kr som troligtvis kommer att spricka. Vi har köpt vitvaror för 40.000 kr och räknar med 40 till för själva "träköket" och därtill ska komma klinker, kakel, innertak, belysning, el, vvs, blandare, diskbänk...
 
Tänk på att gamla kök har sin speciella charm och ett smakfullt renoverat kök från den tiden lär öka i värde till skillnad från ikea-köket. För att inte tala om att du gör en insats för kulturarvet ;)
 
Ah Neeej, jag blir så förvirrad nu!! Jag hade en snickare hos mig igår som tittade på köket och han sa att man dels ska höja alla skåp, eftersom de är för låga för dagens människor, sen ska han kakla om, sen måste man byta hela den där vask-skivan för att kunna sätta dit en blandare, sen måste han såga ut ett stort skåp för att det ska få plats till kyl/frys i ett, eftersom jag har enligt "förr-i-tiden" där det bara är en kyl och så skåp undertill. Sen kommer jag säkert att irritera mig på min gamla fläkt och kryddhylla ovanpå, så det måste rivas och göras om, sen ska ju luckorna sprutmålas.....så det blir himla mycket jobb och ändå är det gammalt. Han sa att han hellre hade rivit ut allt och satt in nytt. Han tog 10-13.000 för jobbet inkl golvläggning så jag blev ju jättesugen, men nu när jag läser här så inser jag att det nog kommer att bli betydligt dyrare.
Där finns några dåliga bilder på mitt kök i ett annat inlägg här som heter "kolla in mitt kök"....tror ni verkligen att jag kan fixa detta kök så att man blir nöjd för inte så mycket pengar?
 
Jag är ju rätt insnöad på precis så som vi har tänkt oss så jag kanske skrämde dig i onödan med mitt inlägg.

Jag skulle också vara sugen på att blåsa ut allt och sätt in ett nytt kök. Vi har ett "upphottat" kök från -67 nu och det är inte roligt alls. Förvisso kan man säkert göra en uppfräschning bättre och sämre men ändå.

10-13K kan du ju spara direkt genom att göra jobbet själv: riva, lägga golv och sätta in nytt. Inte särskilt komplext.

När det gäller kökskostnaden så står jag kvar vid tidigare tips. Börja leka med Ikeas verktyg så får du snabbt en uppfattning om kostnaden. Ditt kök ser rätt litet ut så kostnaden bör inte bli alltför blodig.

Jag har inte tittat på vitvaror i samma utförande som du och jag blev förvånad att det var så stor prisskillnad och att det fanns så pass billiga vita varor. :)

Som sagt, du får börja att kalkylera lite närmare...
 
Tja .... köp och bygg in kyl/frys+ ny bänkskiva och se hur mycket pengar blir kvar för resten av köket. Finns det ingen ström tilldragen så ska elektriker göra jobbet och ta betalt för det. Allt brukar kosta mer än man har tänkt sej från början :).
Att byta armatur vid vasken blir inte så enkelt och rörmakare måste hjälpa till och det kostar också utöver det som du skall betala snickaren och elektrikern.
35tkr kan snabbt ta slut när man börjar riva ;).

Behåll den rostfria vasken av tjock plåt, det finns knappt att köpa en likvärdig idag ;).
gaia
 
Jag är inne på il Duces spår. Försök att spara köket.
Några förslag:

* Måla om luckorna. Antingen själv eller skicka till lackering. Pris: billigt

* Byt ut knopparna på luckor/skåp till tidstypiska. Själv formligen älskar jag snabelhandtagen som passar mycket bra till 40-talskök. Du kan köpa nyproducerade snabelhandtag på byggfabriken.se. Klicka på Funkis och scrolla sedan ned till Skåpbeslag & Krokar. 69 kronor per beslag. Billigare på blocket.se

* Om man behöver höja arbetsbänken är det rätt joxigt att ta loss skåpen från väggen och sen höja eftersom de här skåpen brukar sitta som berget i betongen. En variant skulle kunna vara att köpa en extra hög diskbänk (typ sex centimeter). Är osäker på hur det skulle se ut eftersom höga diskbänkar är ett nytt fenomen. Men fundera på det. Pris: dyrt.

* Byt kakel. Bor du i södra Sverige kan du ta en tur till Ekeby kakelställe i Höganäs som har öppet på sommaren. Pris: billigt.

* Om den gamla blandaren inte funkar. Satsa på en sjysst blandare. Sigro.se säljer till lägre priser än vanliga butiker. Finns säkert andra nätbutiker också.

Finns säkert fler budgetförslag. Men de här är de jag kommer på på rak arm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.