Oavsett vilken bank du väljer att placera lånen i så måste de göra en värdering av fastigheten. Annars kan de ju inte avgöra hur stor del av lånen som ska vara bottenlån och topplån. Värderingen kan nog vara lite olika beroende på vilken värderingsman banken anlitar.

Vet inte om bankerna går med på det här men man borde kunna gå till ett antal banker och säga att man funderar på att placera sina lån hos dem. Sedan låter man varje bank göra en värdering och presentera hur mycket du får betala i ränta och vad topp/bottenlån blir. Med tanke på att en värdering kostar kring 2000 kr så är bankerna kanske motvilliga till att göra det här om de inte är säkra på att få dina räntepengar. Kanske kan man anlita en egen värderingsman och få en värdering innan man går till banken.
 
Bob_the_builder
Jag har nyss haft flera fastighetsmäklare här i min BR för gratis värdering. De ville veta när jag ringde om jag ville ha värderingen på papper eller muntligt. På papper kostar det, eftersom den då går att använda gentemot banken t.ex. Så gick det till här...
 
Bankerna har oftas ingen egen värderingsman, utan vill att man använders sej av en seriös mäklare på orten, det stämmer att en värdering bara kostar om du vill ha den skriftligt. Om man har blivit lite "bundis" med sin bankgubbe kan nog den muntliga värderingen räcka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.