Jag upptäckte fuktskador i duschutrymme i källarplanet på mitt sutteränghus våren 2004. Efter kontakt med försäkringsbolag berodde detta på fuktgenomträngning från utsida samt genom tätskikt i duschutrymme. Detta är nu åtgärdat, nydränerat och nytt tätskikt i duschutrymme. Har nu även upptäckt fuktskador i angränsande rum på pergogolv med underliggande platonmatta. Efter demontering upptäcker jag att det är blött på platonmattans ovansida. Installerade bergvärme i somras och fick något kallare i bottenplanet. Är det realistiskt att tro att det är kondensvatten som upptäcktes på platonmattan. Eller har jag läck i nåt avloppsrör ?
 
Vi har ett hus med platta på mark och fläktventilerad konstruktion som liknar platon, alltså en korrugerad plastmatta.

Undersökte noga vilka konstruktioners om fanns och dokumentation om hur väl de fungerar, Fick då reda på att platonmatta på insidan plattan utan aktiv luftväxling med inomhusluft på undersidan nästan ofelbart ger fuktansamlingar.
Detta sägs inte alltid av bransch"experter" men jag läste ett par avhandlingar som jag TYVÄRR inte har länkarna till nu... om detta och insåg att forcerad ventilation under mattan med inomhusluft är något man inte bör avstå.

En av avhandlingarna hade gjorts så att man studerat olika former av fuktspärr mot betonggolv. Dels vanlig plastfilm, sen platonmatta utan ventilation samt platon med forcerad ventilation.

Den sista var den enda där man efter 2år inte kunde hitta spår av mikrobiell tillväxt av något slag.

 
Hej snillet. Du har möjligen inte titlarna eller författarna eller högskolan/universitetet. Jag är på jakt efter sådan info för mina egna projekt och skulle verkligen uppskatta att kunna ta en genväg via dina kunskaper.
 
Vet att jag hittade dem genom idogt "googlande" på nätet efter "ventilerad platon" ,"ventilerad platta på mark" m.m.

Den mest givande var en som gjorts i en skola någonstans....

Har som sagt inte kvar länkarna eller dokumenten, när jag läst detta och kombinerat med info från en släkting som upfann den lilla fuktsensorn "alfasensor" så visste jag hur det låg till med det hela och cirkulärarkiverade dokumenten.

Man samlar på sig så himla mycke papper både i dator och cellulosaform när man e nyfiken.... ;D
 
Kan du förklara vad fukten beror på? Har lite svårt att förstå hur det skulle bli fukt på den varma torra sidan.

Är orsaken varm fuktig luft som kyls ner mot det kalla golvet under sommaren?

Mvh
 
Eftersom varm luft med fukt i kondenserar mot kalla ytor, ja.

Av samma skäl som man har fuktspärren innanför panelen innan isoleringen i väggen.

Knivigt med källare och golv/väggar å fukt !!!
 
Har du någon länk till företag som marknadsför lösningen du valde?

Mvh
 
Hejsan,

Vi köpte ett hus med förhöjda fuktvärden i golven och la in ett Nivell-golv. Det är ett fläktventilerat golv där inneluft sugs över plattan och därefter går ut. Det ger även ett varmare golv eftersom det är inneluft som cirkulerar där under.

Länk till Nivell:

http://www.nivellsystem.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.