Hej alla!

Vad är den stora skillnaden mellan behandlade och obehandlade takpannor i betong? Vilka fördelar har respektive panna och vad är att föredra, förutom helt etiska aspekter?

Tackar för svar,
Malia
 
Behandlade är att föredra. De obehandlade släpper ifrån sig skräp som fyller hängrännorna plus att mossa etc fastnar lättare.
 
Då jag precis har blivit medlem kommer min undran lite sent.
Vad är det för skräp som obehandlade pannor släpper ifrån sig och som fyller hängrännan ???
 
Det undrar faktiskt jag med?! Vi valde obehandlade för vi tycker det är finare. Sambos föräldrar har det också och inte behöver de rensa sina hängrännor nämnvärt ofta.....
 
Det kommer med åldern..... :)
I och med att den obehandlade är skrovligare, eller mattare, så får mossa bättre grepp. När den greppar bryter den bort det översta lagret på pannan med rötterna - om det är brytkraft i dem eller om det blir små frostsprångningar vet jag inte - och en långsam vittring startar. Den bortvittrade betongen transporteras till rännorna...osv.
Nåt sånt. :)

Dessutom: Behandlade är snyggare. :p
 
Om mossan bryter väck det översta lagret på en betonpanna bekräftar detta bara att tegelpannor är en mer långsiktig investering än betongpannor.

Jag har ett äldre hus byggt på 30-talet med tegelpannor och det enda vi får i rännan är mossan som trillar ner när vi har rensat taket.
 
Betongpannor är inte lika bra som tegel, vad gäller livslängd. Å andra sidan hävdar ju betongpannetillverkarna med jämna mellanrum att "Nu, nu är betongpannan inte bara lika bra, utan överlägsen tegelpannan."

Men betongpannan förfaller ju bara kosmetiskt. Den ser lite tröttare ut med åren. Men den håller antagligen lika bra. Det ska bli spännande att se hur mina glaserade pannor ser ut framöver.
Ser de bra ut om fyrtio år är jag nöjd...för det lär inte jag göra.
 
J
KarlXII KarlXII skrev:
Betongpannor är inte lika bra som tegel, vad gäller livslängd. Å andra sidan hävdar ju betongpannetillverkarna med jämna mellanrum att "Nu, nu är betongpannan inte bara lika bra, utan överlägsen tegelpannan."

Men betongpannan förfaller ju bara kosmetiskt. Den ser lite tröttare ut med åren. Men den håller antagligen lika bra. Det ska bli spännande att se hur mina glaserade pannor ser ut framöver.
Ser de bra ut om fyrtio år är jag nöjd...för det lär inte jag göra.
Hallå Kalle,
Hur ser dina pannor ut i dag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.