undine
Hej alla!

Jag bor i en bostadsrättslägenhet och mitt badrum ser (tyvärr) ut såhär:
Ett badrum med beige kakel och en dekorativ kakelbård, duschhörna med frostat glas, tvättmaskin, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni ser de här fula beigefärgade kakelplattorna som går som en bård mitt i, hur är enklast att måla om dem? En lägenhet till salu i samma område ser ut såhär: Vitt modernt badrum med beige kakelbård, badkar, toalett, tvättmaskin och väggskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man?
Det finns ju stickers man kan köpa och sätta över. Men de ska man inte använda i duschutrymme eftersom de lossnar. Det kommer ju åka vatten, tvål etc., på dem. Kan man måla? Finns det kakelfärg? Hur håller den? Hur gör man för badrum? Jag hittade en guide för kök men där rekommenderades inte badrum. Men sedan har jag hittat 10 år gamla trådar här där folk ändå målat på kakel i duschutrymme med god effekt. Men vilka produkter ska man använda?

Klart jag hade velat renovera hela badrummet men jag har inte tid och ork att göra det just nu. Så jag vill göra det lilla jag kan så länge.

Jag tänkte också fråga:
Hur byter man ut väggskåpet där till höger i bilden? Hur hittar man ett skåp med samma mått? Och det är väl risker med att byta skåpet med, antar jag? Om man tar ut skruvarna och sätter i dem igen i kakel kanske de inte håller?

Tacksam för tips och tricks.
 
Redigerat:
För ett antal år sedan anlitade jag denna firma för att remaljera några gamla badkar (numera utrivna).

I samband med detta så målade (remaljerade??) dom också kaklet i badrummet.

Resultatet blev bra och höll i många år. Några färre år i själva badkaret men på kaklet på väggarna var det lika fint när jag många år senare helrenoverade badrummen.

Utan att vara färgexpert så tror jag nog att det skall vara en speciell färg (2-komponent ?) för att resultatet ska bli bra.


https://www.remaljering.se/Badkar-kakel

När det gäller upphängning av skåpet så får vi verkligen hoppas att det inte bara sitter fast i själva kaklet.
Det bör vara rejäla pluggar typ blå (brun) plugg som är borrad i själva väggmaterialet.

I ett badrum är det viktigt att du fyller med silikon i hålet när du borrat hål i tätskiktet.

Om du bor i en hyreslägenhet bör du be om lov av fastighetsägaren innan du gör något i badrummet överhuvudtaget.
Bostadsrätt är det förmodligen lite friare men kolla med bostadsföreningen för säkerhets skull.
 
Redigerat:
BirgitS
Egentligen borde du kolla med styrelsen om det är tillåtet att duscha direkt på mattan. För om mattan är från 80-talet, som det ser ut som, så har den passerat sin tekniska livslängd och det är inte längre säkert att den håller tätt för så mycket vatten som det blir när man duschar direkt på den utan man behöver badkar eller duschkabin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.