Efter att letat runt en del i den här avdelningen känns min fråga pinsamt basic. Men men, hoppas ni ursäktar en nybörjare..

Jag har tänkt göra om en dörröppning. Bilden t.v. visar hur den ser ut nu. Vet inte hur pass bra kameran fångar det, men öppningen känns verkligen smal och hög i verkligheten. Det jag tänkt är att göra den bredare och lägre. På bilden t.h. har jag trollat fram ungefär hur det är tänkt att det kommer se ut efteråt.

Takhöjden är 240 cm och det ska inte in någon dörr i öppningen. Den nya bredden på öppningen kommer bli 140 cm (tidigare 95). Det naturliga tycker jag är att ha samma höjd som till övriga (smalare) dörröppningar i lägenheten. Det är ungefär så jag gjort på bilden t.h. Ett alternativ är istället att ha samma förhållanden mellan höjd och bredd som de andra öppningarna i lägenheten, dvs att öppningen här ska vara lite högre. Vad är standard, om det finns någon?
 
  • oppning_f_e.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om det finns någon standard men jag skulle antingen köra på samma höjd som övriga dörrar eller ända upp (som det är nu alltså).

Vilket jag skulle välja beror på om exempelvis hallen känns mörk eller trång, då skulle jag nog låta det vara öppet till taket för att få in lite extra ljus.
 
Tack för svar Jessica!

Jag antar att det låter vettigast att köra på samma höjd i hela lägenheten. Att låta öppningen gå ända upp till taket tycker jag ser skumt ut, iaf här. Bra att tänka på ljuset iofs, men jag ska sätta upp en skiva med spots över själva öppningen, och mer belysning i närheten om det skulle behövas, så jag tror att det kan bli tillräckligt ljust ändå.

När jag gjorde efterbilden tyckte jag att öppningen ser väl bred ut, så en ny idé är att låta väggen över öppningen ha samma höjd som bredden på väggen bredvid öppningen. Är ni med? Väggen kommer vara 20 cm bred, och dörröppningens höjd kommer i så fall bli 240-20=220.

Jag skickar med en bild på en del av planlösningen, så att man får en uppfattning om hur det ser ut från hallen också. (Väggen bredvid öppningen, mot toan, är också 20 cm bred.)

Vad är bäst -
1. Standardhöjd
eller
2. Något högre än standard enligt beskrivningen ovan
?

/NIna
 
  • plan2.GIF
Varför inte ta bort väggen bredvid öppningen och slippa det lilla hörnet i v-rummet? Och behålla öppningen upp till taket. Då blir ju inte öppningen så avlång och vardagsrummet känns större när du låter taket fortsätta ut i hallen.
/Ulle
 
Jag skulle ha gjort som din "efter-bild" med samma höjd som i övriga dörrar.
Du kan ju även sätta in ett valv (enligt vissa är detta omodernt enligt andra snyggt).
 
Jag skulle också gjort som din efterbild. Det ser bara konstigt ut att ha öppet ända upp.(enligt min mening)


Lycka till! :)
 
Tack för all respons. Nu känner jag mig betydligt säkrare. Förmodligen kommer vi köra på samma höjd som övriga dörröppningar - tar det slutgiltiga beslutet på plats dock.

Ulle: Vi hade först tänkt ta bort väggen helt som du säger, men kom fram till att det är skönt när rummen är lite avdelade ändå. Jag tycker om starka färger på fondväggarna, och ja, starka färger på det mesta egentligen, och då kan det nog vara bra om rummen är lite skilda. Jag vet att inredare säger att rummen ska harmoniera i färger och att man kanske ska välja samma färgskala till hela hemmet, men jag vet med mig att jag inte klarar av att hålla mig från många färger. Låter hysteriskt, men jag tycker om det..

Angående möblering:
Bra poäng, tigern! Jag har tänkt en hel del på det. Vi har sagt att vi möjligtvis ska några smala låga hyllor/bänkar på den sidan, och ha de flesta möblerna på andra halvan av rummet. Tanken är att man inte ska behöva kryssa så mycket och att man får ett lite lugnare intryck (mitt bland alla färger :))
 
Förnuftig idé. I vårt nybygge med takhöjd 250 låter vi dörröppningarna vara 210 för att;
1. linjera med rummen som ska ha dörrar,
2. förbereda för den dagen då vi kanske vill ha en dörr där,
3. tydligare markera att man passerar från ett rum till ett annat,
och slutligen
4. takhöjden upplevs som större!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.