Vi har reserverat oss på en tomt som vi vill köpa så snart som möjligt. En del av köpesumman (gissningsvis ca 40%) kommer från arv men vi behöver låna resterande. Vi har rent teoretiskt möjlighet att låna den summan på vårt nuvarande hus för att sedan lösa lånen den dagen vi säljer. Då har vi en tomt som vi inte har lån på istället för att vi får behålla en större summa pengar vid försäljning. Men hur sannolikt är det att man får låna på befintligt hus för att köpa tomt?
 
Har du låneutrymme bryr de sig nog inte om vad pengarna går till. De vill bara låna ut.
 
Vi lånade upp vår lgh för att kunna köpa tomten kontant. Banken värderade dessutom vår lgh lite väl högt (vilket jag t.o.m sa till dom då jag är en ärlig person) Men det brydde hon sig inte om. Så nu har vi lån på lgh på ungefär så mycket som vi kommer få den såld för och vårt byggnadskreditiv är långt ifrån lika stort som det hade varit. Tänk bara på att ha utrymme för amortering då man måste amortera 2 % på det nya lånet.
 
Mixi skrev:
Vi lånade upp vår lgh för att kunna köpa tomten kontant. Banken värderade dessutom vår lgh lite väl högt (vilket jag t.o.m sa till dom då jag är en ärlig person) Men det brydde hon sig inte om. Så nu har vi lån på lgh på ungefär så mycket som vi kommer få den såld för och vårt byggnadskreditiv är långt ifrån lika stort som det hade varit. Tänk bara på att ha utrymme för amortering då man måste amortera 2 % på det nya lånet.
Just det! Blir det 2% på bara det nya lånet eller 2% på hela bolånet? Vi kommer upp över 70% av värdet om vi lånar till tomten. Är en viss skillnad på 2% av 700 000 kr och 2% på 2,6 miljoner 😃
 
Det är 2% på det nya lånet
 
Nej. Det är det inte. Det är 2% av det totala lånet. Alternativt tror jag att man kan lägga det som ett tilläggslån. Men då är det 10% på det nya om jag mins rätt.
 
Daniel 109 skrev:
Nej. Det är det inte. Det är 2% av det totala lånet. Alternativt tror jag att man kan lägga det som ett tilläggslån. Men då är det 10% på det nya om jag mins rätt.
Det stämmer, 2% av totala lånet eller om det är första tilläggslånet sedan de nya reglerna kan det finnas möjlighet att få det på 10år.
Men för SandraPeter blir det billigare med 2% av totalen. 52 000 kontra 70 000 och har ni redan nån amortering på era befintliga lån så räknas det ju med i de 52000
 
Konstigt. Vi betalar bara 2% på det nya lånet?
 
Nillea skrev:
Då har ni fått ett väldigt ovanligt undantag.... Skickar länkar till Nordea, Sbab och Swedbank som alla skriver samma sak

[länk]

[länk]

[länk]
Jag ska nog inte ringa banken och fråga varför. Haha =)
 
Kanske har något att göra med att vi bor i en nyproducerad lägenhet?
 
BirgitS
Mixi skrev:
Kanske har något att göra med att vi bor i en nyproducerad lägenhet?
Eller kanske med vilket år det var eftersom reglerna har skärpts undan för undan de senaste åren.
 
Vi får kontakta banken och se vad de säger, vi är mest oroliga över att de nekar lånet om pengarna inte läggs in i befintligt hus men det behöver vi alltså inte oroa oss över? :)
 
Det vet jag flera som gjort. Men det kan vara smart att även ha en uppfattning om vad det kostar det ni sen tänker bygga. Vet att för bekanta ville banken se att det gick ihop det med så man inte köpte en tomt och sen inte har råd att bygga på den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.