Jag skulle vilja ha några råd angående hur jag skall planera eldragning till övervåningen.

För enkelhets skull tänkte jag mig att dra en matning från befintlig central i groventrén upp till övervåningen och därifrån säkra av med 5-7 10A-säkringar till golvvärme i badrummet, två olika säkringar för belysning, två olika säkringar för uttagen och kanske ett specifikt för hemmabio.

Kan jag i befintliga vp16-rör dra i tre FK 2,5kvmm från befintliga centralen till en central uppe och sedan koppla vidare? (har bara behov av vanlig enfas uppe)

(Jag har läst massor av trådar om undercentraler hit och undercentraler dit med olika råd om hur man skall göra men det har främst handlat om garage utanför huset med medföljande kabelproblem vid nedgrävning etc.)

Mina specuppgifter är: 20A huvudsäkring, befintlig central med 16A och 10A säkringar med 6 lediga 16A och 5 lediga 10A.

Tacksam för hjälp med detta innan jag skickar ut offertförfrågan.

Yamma
 
Du måste dra 5x2,5 för du vill dela upp lasten däruppe med på olika faser.
5x2,5 gäller om du säkrar av undercentralen i huvudcentralen med 3x16A. Går man utanför säkringarna mellan centralerna så är det väl 5x6 mm2 som gäller om jag minns rätt.

Drar du bara upp en fas så kommer garanterat säkringen där nere att lösa innan någon däruppe gör det och det är väl lite dumt.

Hoppas jag inte missförstått hur du menade men du skrev 3x2,5 och för mig blir det fas, jord och nolla.

/Kent

 
Tack för infon Kent,

jag tänkte tre tåtar men naturligtvis bör fem vara mycket bättre :)

Jag skall dra ner trådar till källaren också och vill gärna ha några synpunkter på det. Situationen är lite annorlunda där även om det även här är inom samma hus och trådarna förbundna med vp-rör mellan huvudcentral och kommande undercentral. Det som skiljer är att denna nya central skall driva tre rum med en liten köksdel + ett garage där jag skulle vilja ha möjlighet till trefasuttag för t.ex. kommande svets för hobbybruk.

Vad bör jag tänka på? Kan jag mata denna central (tvåradig normcentral med JFK och huvudbrytare) med FK 5x2,5kvmm eller måste jag gå på EKKJ 4x6kvmm+6kvmm (som jag har förstått krävs om man har ett separat garage och måste gå med kabeln i marken)?

Annat att ta hänsyn till?

Tacksam för kommentarer.

Hälsningar
Yamma
 
Vågar väl knappt säga detta, pga risk för att en del gör det som permanenta lösningar, men en lösning kan vara att sätta ett trefasuttag utvändigt på ditt hus och sen använda det ihop med en gummikabel när du skall svetsa. Det under förutsättning att du redan har el i garaget och inte behöver utöka den installationen på andra sätt. Då slipper du ju gräva mm bara för trefasen. Det förutsätter ju också att du inte har några längre avstånd mellan byggnaderna.

Är inte grävning några problem så hade jag satsat på en egen central i källaren som då går parallellt med huvudcentralen (dvs inte på en grupp utan man bara går på inkommande i huvudcentral med 5x6 mm2) och sen även parallellt matat en egen central i garaget med samma kabelarea. Det lär bli svårt att få till ett trefasuttag och övrig el i garaget om man inte har en egen central där. Vem vill springa in i huset om en säkring går?

Oavsett vilket lär det bli lite trixigt att få ihop belastningar rätt på faserna med dels ett kök, tvättstuga mm i huset och sen ännu ett kök så man bör låta någon som kan räkna på detta.

Om du har befintlig el i garaget hur matas den idag?

/Kent
 
Jag har i ett hyfsat nytt hus (3 år) en hel källarvåning med en garagedel (alltså inget separat garage utan allt i en byggnad). 2/3 som idag används som förråd och 1/3 garage, ca 70 kvm + 30 kvm. Jag har ingen el alls därnere idag.

Hmmm, som vanligt verkar det bli mer och mer problem ju mer man funderar - tänk att det alltid skall vara så!

Låter som att det nog får bli en matning från inkommande med 5x6 mm2 för att ha friheten att i framtiden kunna utöka därnere. Till en början skall det bara driva någon lampa och något vanligt uttag men inom ett år eller två blir det dags att fixa iordning med en relaxdel och ev. en typ kokvrå (inget komplett kök) därnere plus kanske ett hobbyrum etc. Garagedelen kommer att utrustas med en enkel verkstadsdel för att kunna göra lite roliga grejer själv i alla fall (vill ju gärna bygga den där MC:n någon gång...) :)

Tack så långt. Förändrar detta något för övrigt?

Yamma
 
Okej, det underlättar ju, då är det väl mest logiskt med en central för källare och garage och ordentligt med grupper i den. Räkna med några uttag utomhus med och fundera på din utebelysning med.

Lägg förresten enfasuttagen i garaget på olika grupper med, en del handmaskiner är krävande och man kanske har en handlampa igång samtidigt som man kör med en stor vinkelslip, man vill helst ha ljuset kvar om man står med en sån i handen medan den varvar ner.

Märk upp uttagen så att man inte tror att allt är strömlöst bara för att man ryckt en säkring. Överhuvudtaget så är en dokumentation över en sån här anläggning rätt bra, det blir lite ovanligare lösningar och det kan bli lite fel om nån inte vet hur det funkar.

/Kent
 
Elinstallatören skrev:
Huvudledningar, dvs matningar till elcentraler, måste ha en minsta area på 6 mm2.
Vad grundar du det på?
 
Tack för tipsen,

jag känner att jag vill ha anläggningen så logisk som möjligt och jag tycker att det är lämpligt att ha en central per våning i kåken (entre+över+källare/garagedel). Enligt mitt sätt att se det så blir det enklare att förstå samt enklare att anpassa framöver om det blir förändringar.

Tipset med märkningen är utomordentligt viktigt så det tackar jag för. Även om nu inte lagkraven kräver uppmärkning av varje kabel kommer jag ändå att göra det samt dokumentera. Ett bra grundjobb underlättar för framtiden så jag är väldigt tacksam för de tips jag kan få.

Ju färdigare planeringen kan vara inför kontakt med elektriker som skall fixa detta desto bättre. (min erfarenhet av elektriker så här långt är att de naturligtvis är kunniga men de har så enormt mycket att göra så de letar alltid efter den för stunden enklaste lösningen - obs! detta gäller naturligtvis inte de elektriker som är hjälpsamma här på forumet för de visar ju sitt intresse för att det skall bli säkra och vettiga lösningar genom sina kommentarer så tack för det) :)

Apropå utebelysning etc. så tänkte jag driva den med centralen i källaren så då har jag ju tänkt rätt där...

Tillbaks till matningen från huvudledningen. Var är det lämpligast att gå på? Direkt vid huvudpropparna eller vid den befintliga centralen? Skall jag köra med EKKJ 4x6+6 eller N1XV 5G6 (eller vad kabeln heter) eller kan jag dra fem separata trådar i ett rör? Vad säger reglerna där och vad är lämpligast?

Tack så länge!
Yamma
 
Elinstallatören skrev:
SS 4370145
Allt finns på Internet sägs det. Gäller det SS 4370145 också ?
 
Elinstallatören skrev:
SS 4370145
Nu har jag inte dimensioneringsreglerna framför mig, men om jag inte är helt felt ute så gäller det som minsta dimensioneringskrav för huvudledning till en bostadslägenhet. Det är skillnad det. Man måste kunna dra en 5G2,5 som huvudledning till garage, friggebod e d. Rätta mig gärna om jag har fel.
Ikväll ska jag läsa standarden och se vad som gäller. Men om man MÅSTE dra 6 mm2 som minsta huvudledning överallt ska jag äta upp min hatt! (och ja, jag vet att minsta PEN-ledare måste vara 10 mm2 men vi snackar naturligtvis 5-ledarsystem i tråden).
 
Det är väl mer en smaksak. Är det smidigare att gå direkt från mätarskåpet, så gör det. Är det smidigare att gå ut från centralen, så gör det. Tycker du det blir fult så gå från mätarskåpet iallafall.
Du får inte dra 5 st 6 mm2 RK i ett 16mm rör, då måste du ha ett 25 mm.
Vad bra att jag kan gå med RK. På något sätt känns det betydligt enklare om jag skall dra inomhus i rör och med större utbytbarhet om något går sönder men det är bara en lekmans tankar.

Kommer nog att gå från centralen då jag redan har 25 mm rör draget från central ner i källaren men får det verkligen plats i 25 mm rör? Diametern är väl iofs inte mer än kanske 4,5 mm per RK så det går väl men spontant lite tajt. Har för mig att jag sett tabell här på forumet ang. hur många kablar man får ha per vp-rör men hittar det inte nu, någon som har en tabell?

Yamma
 
Yamma skrev:
Kommer nog att gå från centralen då jag redan har 25 mm rör draget från central ner i källaren men får det verkligen plats i 25 mm rör? Diametern är väl iofs inte mer än kanske 4,5 mm per RK så det går väl men spontant lite tajt. Har för mig att jag sett tabell här på forumet ang. hur många kablar man får ha per vp-rör men hittar det inte nu, någon som har en tabell?

Yamma
Jag har tabellen framför mig och för 5G6 mm2 så är minsta storlek för VP-rör 25.
Normalt sett så går det alldeles utmärkt. Eftersom du dessutom har röret redan draget. Annars rekommenderar jag VP-32 vid längre/trixigare sträckor.
 
Carl skrev:
Jag har tabellen framför mig och för 5G6 mm2 så är minsta storlek för VP-rör 25.
Normalt sett så går det alldeles utmärkt. Eftersom du dessutom har röret redan draget. Annars rekommenderar jag VP-32 vid längre/trixigare sträckor.

Vet du var jag som privatperson kan köpa 32 mm? Jag har nämligen inte dragit hela vägen utan det är bara förberett genom golvet. Det är förberett med 32 och även 50 så det är ju bra. ELFA har 25 mm och de flesta andra bara 16 eller 20. Jag behöver ca 10-12 m och vill helst inte köpa en hel bunt.

Yamma
 
Nej, jag vet inte var man som privatperson kan köpa grövre rör styckvis.
Elbutik.se har 32 mm flexslang 25 m för 540 kr. Säljer endast VP-rör i bunt.
Expressel.se säljer också flexslang 32 mm 14 kr per meter.
Någon annan som vet?
 
Carl m fl>Men 5x2,5 kvmm2 funkar väl bara om man drar en matning ifrån en redan avsäkrad grupp, dvs låter en central fungera såsom en undercentral avsäkrad i huvudcemtral med 3x16 A. Det är ju man ofta löser det på byggen och då en ABH samt ABL elektriker rekommenderade den lösningen i mitt förra hus så utgår jag ifrån att det är enligt reglerna. Inte vanligt men godkänt.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.