Hej,

Håller på som bäst och bygger friggan, om någon dag ska pappen på taket som är av pulpettyp, dvs bara lutar åt ett håll.

Lösningen med trekantsregel på sidorna och låta pappen gå upp på dessa är givet och även ha en avrinningsplåt i bakkanten under pappen men hur ska man göra bäst i framkanten? Vika runt pappen runt råsponten? Eller ska man köra trekantsregel även i framkanten?

Har inte hittat någon bra bild på nätet över detta.

Hur gör man?

Mvh
Wretan
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Helst skall man ha ett språngbleck som spikas i råsponten och som takpappen klistras fast vid. Har man inte det låter man pappkanten gå ut en tumstocksbredd utanför råsponten.
 
tommib
Ingen aning om det är rätt men på vår frigga på landet har vi trekantslist även i framkant. Vindskivor och sedan vindskiveplåtar som ligger över takpappen precis som på sidorna. Funkar bra än så länge.
 
  • Gilla
emilbrolin och 2 till
  • Laddar…
Det beror naturligtvis lite på taklutningen, men trekantslist i framkanten måste vara fel. Det gäller att vattnet får fart över kanten och kommer så långt ut som möjligt.
 
  • Gilla
Larspeter och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för era svar, taklutningen är 6grader bara. Läste någon annan gammal tråd här på byggahus där någon mer hade satt vindskivor och vindskiveplåt även fram. Men hur löser man i så fall det snyggt i hörnen där två trekantslister möter varandra och plåt ovanpå?

Har försökt googla på språngbleck men får väldigt tunt med bilder på en sådan plåt.
 
  • Gilla
Mickethor
  • Laddar…
Språngbleck är ett enkelt plåtbleck som finns på de flesta byggvaruhus. I princip en plåtstrimla med ett veck på mitten. Brukar finnas intill fönsterbleck, vattbrädsbleck mm. 6 graders taklutning gör det extra viktigt att vattnet kommer bort från fasaden.
 
Grubblar på samma. Har satt trekantslist i framkant, grundpappen på plats, och i morrn åker ytpappen på. Min plan är att försöka tillverka hörnen självt, om det inte går att hitta färdiga.

Kan lägga upp en bild när det är klart. Känsliga tittare varnas dock :)
 
tommib
Nu är jag visserligen ute på områden jag inte kan så bra men varför skulle det vara fel att montera vindskiva även fram på taket och sen en vattplåt (just det, så hette den, i nte vindskiveplåt) över? Vitsen med det hela är ju att vattnet inte rinner uppåt, allt vatten rinner ner för taket istället. Trekantslisten är egentligen bara en extra säkerhet om det skulle bli lite vatten stående på grund av löv eller liknande.

I vårt fall köpte vi friggeboden halvfärdig, så det fanns trekantslist i framkanten redan. Hörnen på pappen får man vika upp lite, och i värsta fall göra en liten slits i. Plåtarna klipper man med vanlig plåtsax. Vattplåtarna på sidorna lät jag gå upp nästan hela vägen till hörnet, sedan överlappade jag med den som sitter i framkant och klippte en 45-graders vinkel på den (och klippte bort den lilla böjen). Inget mästerverk men det ser ok ut. Framför allt syns det inte från där man tittar på boden.
 
Jag vet inte heller vad som är "rätt", men på de två pulpettak jag gjort (förråd och fristående uterum) har jag satt trekantlist även fram. 7 graders lutning på taken. Underlagspapp uppvikt på listen. Skurit lite i hörnet för att få till vecket i uppviket och sen kletat asfaltsklister för att täta. Sen läkt och plåt på. Har satt vindskivor och vanliga vindskiveplåtar både fram och på gavlarna. Först gavelplåten fram till framkanten, sen framsidans plåt ovanpå och med ett par cm överhäng som sedan bockats till nedåt.
 
  • Gilla
Rebban79
  • Laddar…
Jag börjar misstänka en viss språklig förbistring. "Fram" är i mitt medvetande den lägsta punkten på pulpettaket, där skall vara ett språngbleck och ingen trekantslist. I takets bakkant (den högsta punkten) är det däremot lämpligt med en trekantslist och en vattplåt. Bakkanten bör ha samma utförande som sidorna, fast med en annan vinkel.

Förr var det vanligt med en vattbräda som satt i 90 graders vinkel på den översta vindskivan in över pappen. Eftersom dessa brädorna alltid ruttnade bort ganska snart har man ersatt dem med en vattplåt som också skyddar den översta vindskivans överkant.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Hej och tack för tips!

Ja det är ju en viss skillnad om "framkanten" är högsta eller lägsta punkten. För min del är det högsta punkten och på entrésidan.

Lutar åt att köra trekantslist även där och lägga vattplåt över. Asfaltsklister får lösa hörnet om man inte får till någon smart överlappning på pappen.

Mvh
Wretan
 
tommib
justusandersson skrev:
Jag börjar misstänka en viss språklig förbistring. "Fram" är i mitt medvetande den lägsta punkten på pulpettaket, där skall vara ett språngbleck och ingen trekantslist. I takets bakkant (den högsta punkten) är det däremot lämpligt med en trekantslist och en vattplåt. Bakkanten bör ha samma utförande som sidorna, fast med en annan vinkel.

Förr var det vanligt med en vattbräda som satt i 90 graders vinkel på den översta vindskivan in över pappen. Eftersom dessa brädorna alltid ruttnade bort ganska snart har man ersatt dem med en vattplåt som också skyddar den översta vindskivans överkant.
Ja, du har förstås helt rätt. Jag funderade också på om vi pratade förbi varandra (därav specifikationen att vattnet rinner nedåt).

För mig är det självklart att högsta punkten är framkant, men det är bara för att det är den sidan man ofta går in på i en bod med pulpettak (i min värld).
 
Plåtövningar... (skratta ej) :)
Tar övningen på lärokontot. Riktiga verktyg hade säkert underlättat. Nåväl, lite svart fog döljer det värsta. Svart plåt med ojämna skärmärken monterad mot träreglar, tecken på nybörjarförsök i hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtbitar klippta med plåtsax på träunderlag, med synliga klippsår och streck för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjd och skuren plåtdetalj bredvid tänger på ett trägolv i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjd och skuren plåtbit nära verktyg på träyta, tecken på manuell bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Delvis böjd plåtbit på träyta med tänger och gul plastdorn vid sidan, arbete verkar påbörjat och ej färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas1130 och 9 till
  • Laddar…
Tack för tipset. Gjorde nåt liknande.
 
  • Svart byggprojekt med tillklippta och vikta kanter på ett arbetsbord med verktyg och skyddshandskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.