JLyck skrev:
Ska flytta röret, som går ner, 15cm till vänster. Så måste få bort böjen och förlänga där, sen på med en ny böj.

Får testa borra imorgon.
Okej då är jag med! Ja det finns massor av olika delar och böjar så det löser du garanterat! Börja borra popniten med ett litet borr, skulle den inte släppa så ta ett större och kör igen.
 
Biggie skrev:
Okej då är jag med! Ja det finns massor av olika delar och böjar så det löser du garanterat! Börja borra popniten med ett litet borr, skulle den inte släppa så ta ett större och kör igen.
Med risk för att låta väldigt mycket amatör, men säkert att borra i ett rör med en massa fett i? Ska dottern stå redo med brandsläckaren bredvid? :)
 
JLyck skrev:
Med risk för att låta väldigt mycket amatör, men säkert att borra i ett rör med en massa fett i? Ska dottern stå redo med brandsläckaren bredvid? :)
Vill ju inte ha fel nu men det kan jag verkligen inte tänka mig att hon behöver, ge henne en glass och låt henne se på istället, skyddsglasögon om hon är för nära, metalspån är inget vidare :)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Sagt och gjort, efter man kommit hem från jobb så åkte först mat ner i strupen. Barnen fick några kramar, men sen. Ja sen skulle där spelas fotboll. Tydligen hade något lovat det igår. Men sen, ja då skulle där ätas glass. Men efter det så åkte borren fram, och i med ett 3,5mm borr. 5min senare va det nedersta röret av. Sen va det läggdags för barnen och arbetet stoppades där. Härligt med barn.

Avklippt rör som kommer ut ur isolerad vägg under renovering, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Hämtade hem sågen idag.

Bosch verktygslåda och kap- och gersåg mot en ren vägg, med tom kartong på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har jag fått en tankeställare idag. Under dom senaste åren har jag haft ett högt tempo. Renoveras där, jobba där, plugga det, skaffa barn, vårdnadstvist osv. Har aldrig haft en paus där man bara kunnat njuta av nuet. Detta ledde då till att när jag och tösen var påväg i förmiddags för att hämta sågen, hände det som inte får hända - jag får en panikångestattack, med dottern i bilen.

Värsta jag varit med om. Stannar till på en mcdonaldsparkering 40min hemifrån. Ringde sen efter svärfar som fick hämta oss.

Nog om det, har trots allt ett kök och en elektriker som kommer på tisdag. Efter några timmars vila hemma hos svärföräldrarna så bar det av hemåt och plockade bort de sista bänkskåpen med diskho. Skruvade ihop ett bänkskåp för och se lite vart rör och avlopp hamnar. Såg ut att bli bra.

Omonterat bänkskåp i ett renoveringsprojekt för kök med vit kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en gammal lapp på en liten täcksida idag.

En gammal, gulnad etikett på en vit laminatskiva som visar produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer min far och svärfar och hjälper mig med att läkta taket, så elektrikern kan komma på tisdag. Fick inte lov att säga nej, dom tyckte jag skulle äta glass med barnen under tiden.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
När gipsskivan bakom vasken togs bort uppdagades det att vattenrören var böjda för hand, och där har vi svaret på det lite sämre flödet. Ringde vvsaren imorse, och han kom efter en liten stund. Kom med lösningen att ta bort rören, sätta nya rör rätt genom väggen in i tvättstugan. Detta skulle han fixa när skåpen står på plats.

Handböjda vattenrör och avloppsrör bakom gipsskiva vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min pappa och svärfar kom som sagt och fixade taket inför imorgon. Jag försökte hjälpa till men det gick helt enkelt inte.

Omfattande renovering av kök med öppet tak och träreglar, bord med saker och bakgrund med tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till helgen kommer dom igen och ska hjälpa till med att sätta upp osb + gips. Nu under veckan ska jag ta det lugnt och njuta av vädret med familjen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ja, man måste passa på att försöka vila och njuta lite mellan varven. Tänka lite på sig själv ibland är viktigt. Hoppas det inte inträffar igen och att du får lite själslig ro nu ett tag. Det är bara ett kök! Tänk så. Finns alltid McDonalds ;) kämpa på!
 
tobbbias skrev:
Ja, man måste passa på att försöka vila och njuta lite mellan varven. Tänka lite på sig själv ibland är viktigt. Hoppas det inte inträffar igen och att du får lite själslig ro nu ett tag. Det är bara ett kök! Tänk så. Finns alltid McDonalds ;) kämpa på!
Jo precis, tyvärr har man missat att ta hand om sig själv nu i några år. Haha, undviker McDonalds nu under ett tag ;)

Eleltrikern är här nu och roddar.

Renoveringsarbete med öppet valv, synliga träreglar, två gråa kablar, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med träreglar och osynliga elinstallationer, stege och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrikerarbete i rum under konstruktion med öppen elinstallation och två gråa slangar för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom två gråa slangarna som hänger ut i valvet kommer leda till två små spottar som kommer fällas in i valvet för en liten trevlig belysningspunkt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Elektrikern blev klar idag. Jag och farsan körde en runda till lokala woody och köpte hem osb + gips + skruv. Första gången på ett tag man känner sig taggad för morgondagen då det ska sättas upp. På måndag kommer golvläggaren.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ser fint ut! Jag monterade osb för några dagar sedan och ska börja med gipsen snart i mitt kök också (y)
 
Vilken stl på skruven körde du på?

Har nu ikväll "förlängt" väggen med en 45x45regel pga skåpen och bänkskivan. Fixade även till dom gamla vattenrören. Då jag inte fick ut dom hur jag än gjorde lutade jag mig mot multimaskinen. Inte använt den så mycket än men vilken maskin. Hur har jag inte kunnat haft den tidigare?

Renoverad vägg med ny 45x45 regel, ändrade vattenrör och elinstallationer i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nyinstallerad 45x45 regel vid vägg, med synliga vattenrör och avloppsrör i en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även tillfälle ikväll att såga lite med sänksågen. Verkstad med OSB-skiva, multimaskin, sänksåg och mätutrustning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag enklast nu när osben ska upp? Är det värt att köpa en hole in one eller ska man mäta och göra hålen innan skivorna sätts upp?
 
Ouff jag vet knappt vilken längd jag körde :/

Att tänka på med osbn är väl typ att det är ett levande material som kan röra sig, lämna därför några millimeter i skarvarna. En annan rekommendation är att lägga osbn ner och ställa gipsen upp, för att förskjuta skarvar optimalt.

Hole in one är guld värd. Hade turen att låna en. Hur go den än må va dock så vet ifan om jag hade lagt typ 600(gissar) på att köpa en om du bara har planer att renovera köket.... har du dock planer att fortsätta så är det ju en bra investering...

Multiverktygen är awesme!!
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Jo jag kommer lägga osb sen köra gips ståendes.

Ah, får kolla på det med hole in on. Såg biltema hade nån variant för 300-400:-.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Anledningen att jag inte vet måtten på skruven jag använde är för att jag även lånade maskin och fick med skruv till det

En spikpistol bredvid dess låda med spikremsor och ett måttband på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissningsvis 35mm långa
 
När farsan anlände imorse så diskuterade vi ett tag om hur vi skulle göra med dosorna. Kom fram till att ett hole in one set på biltema fick bekänna färg. Sagt och gjort, styrde kosan mot biltema. Nu blev det inte bara ett sånt set, utan även en taklampa med sensor till tvättstugan och en kompressor.

Fem blå hole in one dosfräsar och en sänksåg från Biltema ligger på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl hemma igen så började vi kapa till osb skivor, förövrigt så älskar jag sänksågen.
Verkstad med OSB-skivor och verktyg, inklusive en sänksåg redo för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första skivan uppe, och första hålet gjort med hole in one. Fungerade jävligt bra. Dock suger biltemas dosfräsar. En påbörjad installation av OSB-skivor på stommen i ett bygge, med verktyg och kabeldragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med osb-skivor på väggen och takreglar redo för gipsning, hål för installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med osb-skivor, elektriska installationer och takspon under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ints mycket utrymme för spottarna i valvet, men enligt elektrikern så räcker det. Tak under konstruktion med synliga OSB-skivor och träreglar, kablar dragna längs en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer svärfar och svåger, då ska resten av osb upp och sedan påbörja gipsningen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.