Är det någon här som har någon slags "gör-det-själv-manual" när det gäller att åtgärda troliga orsaker till jordfel? Alla tips mottages tacksamt!

Elektrikern vi hade här för att installera jordfelsbrytare, mätte upp jordfel i huset. En felsökning kan ta mycket lång tid, sa han, men vi vill ändå göra det, för att ha ett elsäkert hus. Det jag funderar över är om vi på något vis själva kan minimera felkällor - innan vi tar hit elektrikern, exempelvis byta det trasiga lysröret i garagearmaturen (redan åtgärdat :)). Huset är från -79 och dessvärre var förre ägaren lite hobby-hantverkare av sorten "hellre-än-bra", så vi misstänker att elektrikern kan få en lång arbetsdag hos oss...

Men, som sagt - alla tips om åtgärder mottages tacksamt!

/Eva
 
en klassiker är ju gamla vitvaror... men det hittar nog elektrikern ganska fort om det skulle vara fallet.
radiatorer brukar ibland kunna jävlas, men det kan ju i princip vara vad som helst.. behöver inte ta jättelång tid att hitta, men skulle felet tex vara en felkoppling i nån dosa eller liknande felinstallation så kan det ju bli svårt att hitta, särskilt om du inte har några elritningar på huset.
 
Ett par enkla saker som man kan göra själv utan att börja pilla på sakerna själv är att prova alla anslutna elektriska prylar med en portabel jordfelsbrytare, löser den ut så har ni hittat åtminstone en felkälla. T.ex Jula har ett flertal varianter, de har även en uttagsprovare som man kan prova själva uttaget med, ifall det är felkopplat där( eller felkopplat någonstans tillbaks på den slingan..)

På så sätt kan ni hjälpa till att (förhoppningsvis) hitta felet/felen, eller åtminstone ringa in var felet kan vara.


Lycka till!


Uttagsprovare:
http://www.jula.se/Butik/docs/Malla...784905&pf_id=SE-406005&dept_id=SE-406
 
Varmvattenberedare och elpatroner i pannan är också ganska vanliga felkällor. Åtminstonde beredaren kan ju med lite tur vara inkopplad med vanlig stickkontakt, då går det att prova med portabel brytare.
 
Börja med allt som innehåller el och vatten. Tvättmaskin,diskmaskin beredare panna osv..

Allt läcker lite el, fuktiga saker läcker mer och är därmed bästa stället att börja
 
Har vid nåt tillfälle varit med om att det varit (den helt indränkt av vägsalt) motorvärmare-kabeln som sitter i uttaget på garageväggen som varit boven.
Kan ju alltid hoppas att det är så enkelt...
El utomhus är en risk för kondens och väta och därmed också jordfel.
 
Många värdefulla och olika svar. Tack! :D

Vi ska genast ta tag i detta och kolla runt i huset.
Vad gäller våra vitvaror så är de i det närmaste nya.
Det enda är torktumlaren som är sen 1990.
Sen har vi ju en del gamla radiatorer men de används inte då vi har bergvärme via fläktkonvektorer (vattenburet system som installerades i efterhand).

Det där med att prova alla anslutna elektriska prylar med en portabel jordfelsbrytare lät ju som en gôr enkel grej.

Har ni fler tips är det bara att fortsätta... ;)
 
Det där med icke använda radiatorer kan vara lite lurigt.

Såvida inte radiatorn är helt bortkopplad från nätet, dvs både fas(er) och nolla borta. Så kan det gå jordströmmar bakvägen in via nollan i radiatorn, och ut via ett isolationsfel mot skyddsjord i elementet. Om allt är riktigt kopplat i centralen, och ni t.ex inte har en "speciell" extra central för elementen, så bör det i och för sig inte kunna hända i praktiken.

Jag råkade ut just för fel iisolationsfel i nollan till en taklampa när jag kopplade in jordfelsbrytare för golvvärme i badrummet på landet. Som tur var löste den ut innan jag kopplat på golvvärmen, annars hade man väl hunnit bila upp golvet innan jag hittade felet.
 
Börja med att slå av alla säkringar, efter det kan du slå till JFB sedan tar du och slår till säkring för säkring tills JFB slår ifrån då vet du vilken grupp som det är jordfel på
 
knorai skrev:
Är det någon här som har någon slags "gör-det-själv-manual" när det gäller att åtgärda troliga orsaker till jordfel? Alla tips mottages tacksamt!

Elektrikern vi hade här för att installera jordfelsbrytare, mätte upp jordfel i huset. En felsökning kan ta mycket lång tid, sa han, men vi vill ändå göra det, för att ha ett elsäkert hus. Det jag funderar över är om vi på något vis själva kan minimera felkällor - innan vi tar hit elektrikern, exempelvis byta det trasiga lysröret i garagearmaturen (redan åtgärdat  :)). Huset är från -79 och dessvärre var förre ägaren lite hobby-hantverkare av sorten "hellre-än-bra", så vi misstänker att elektrikern kan få en lång arbetsdag hos oss...

Men, som sagt - alla tips om åtgärder mottages tacksamt!

/Eva
Sa elektrikern hur mycket felström ni hade eller hur stort jordfelet var ?
 
Hm... har ingen riktig koll på det där..
Men, nej vi pratade aldrig siffror eller nåt...  
men han påpekade att han halverat felströmmen under tiden som han var där och "kollade" in elcentralen och hur mycket jobb det skulle vara att installera en handdukstork och jordfelsbrytare på huset.
Han skiftade några sladdar i säkringsskåpet och då fick han ner felströmmen rejält sa han men inte tillräckligt.

Jag fick en enkel åtgärdslista att kontrollera/göra:
- kolla infravärmen på altanen
- byta uttag bakom kylen till jordat (var ojordat uttag tidigare, förre ägaren bytte det urprungliga jordade enkeluttaget till ett ojordat dubbeluttag, jordtåten hängde bakom uttaget... heja!)
- byta blinkande lysrör + glimtändare i garaget

 
knorai skrev:
Hm... har ingen riktig koll på det där..
Men, nej vi pratade aldrig siffror eller nåt...
men han påpekade att han halverat felströmmen under tiden som han var där och "kollade" in elcentralen och hur mycket jobb det skulle vara att installera en handdukstork och jordfelsbrytare på huset.
Han skiftade några sladdar i säkringsskåpet och då fick han ner felströmmen rejält sa han men inte tillräckligt.

Jag fick en enkel åtgärdslista att kontrollera/göra:
- kolla infravärmen på altanen
- byta uttag bakom kylen till jordat (var ojordat uttag tidigare, förre ägaren bytte det urprungliga jordade enkeluttaget till ett ojordat dubbeluttag, jordtåten hängde bakom uttaget... heja!)
- byta blinkande lysrör + glimtändare i garaget

Det ojordade uttaget är visserligen en säkerhetsrisk, speciellt utan jordfelsbrytare, men det lär inte ge något jordfel. Den lösa jordtåten kan ligga emot diskbänken om den vill. Jordfel har inte med jordtåten att göra direkt, utan snarast så att ström leds från de andra ledarna (fas(er) och nollan) till någon form av jord, sen spelar det ingen roll om det leds till den gulgröna jordledningen, till en vattenledning, ner i marken via saltslasksnö på en motorvärmarkabel som ligger med ett hörn nere i snödrivan eller vad det kan vara.

Blinkande lysrör borde inte påverka felet nämnvärt alls, men visst, men om det är släckt så kan det garanterat inte göra något alls.

Infravärmen på altanen, och elvärmelelemnt (även om propparna till och med är urdragna, men de är fast installerade) är bovar jag skulle misstänka.
 
Det där med lysröret, skall man i och för sig inte ignorera, lysrör som blinkar kan ge upphov till överhettad drossel i armaturen, och den är av metall som sannolikt är jordad, överhettning skulle kunna ge en isolationsskada.

Dessutom, vi hade en "inbyggd" lysrörsarmatur i kökstaket som efter 2 dagars blinkande blev så överhettad att brandkåren fick komma. Det brann visserligen inte, men dom mätte 230 grader i innertaket 15 min efteråt, och högg upp för att säkerställa att det inte pyrde ovanför. Själva drosseln hade deformerats av värmen. (Var lite pinsamt, vi trodde dom skulle komma ett par killar i "vanlig" bil och kolla, men det blev full utryckning med gatan fullparkerad med blåljus, lagom till midnatt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.