I somras installerade jag en Contura 550 med tillvalet fläkt undertill. Nu när jag har börjat elda i den så gjorde jag nog fel i att inte ansluta uteluft för förbränning i den.

Om jag ska kunna göra det så för jag gå med ett rör uppefter golvet till ytterväggen. Jag har läst mig till att röret måste vara 100mm i diameter eftersom jag måste gå längre än 1m.
Men vad för typ av rör kan jag använda? Jag har ett ventilationsrör i plast på 120mm diameter. Kan jag ta det? Kan jag sedan ta ett smalare böjbart rör för anslutning mot kaminens insug?
 
Det finns mycket skrivet om detta, använd sökfunktionen.
Annars så skall det vara Spirorör (plåt). Vet inte om det är 100 eller 110mm som användes till kaminer. Men det är nödvändigt om spisen skall fungera tillfredställande, utan luft brinner det inte. Ja det finns böjar till spirorören, 110--50mm eller någor ditåt.
 
Hej

Vi ska under denna vecka beställa en 550 inkl fläkt, vi kommer inte heller använda uteluftsanslutningen på kaminen. Vilka problem uppblever du?. Tycker du att fläkten är värd pengarna?

/Johan
 
Fläkten gör att mer rumsluft drivs förbi kaminen och gör ju då att luften i rummet värms upp snabbare. På det punkten är den helt klart värd pengarna, eller jag ser iaf ingen anledningen att inte ta den sett till hela kostnaden.
Problemet med den är att den låter rätt mycket. Vi har redan mekanisk ventilation med värmeväxlare som uppvärmning så vi har redan rätt så ljudligt i huset, så en till fläkt stör inte oss lika mycket som den skulle göra i ett tyst hus.

Vad gäller tillförsel av uteluft så kan jag egentligen inte uttala mig eftersom jag inte själv vet skillnaden. Just nu upplever jag dock att vi får elda länge för att man ska få nån värme att tala om. Det kopplar jag till att vi eldar upp den luft vi värmer.
Jag ser ingen anledning till att inte koppla uteluft till förbränningen så därför kommer jag att göra det.

Men om ni inte ska göra det så rekommenderar jag att ni köper fläkten till. Den gör att luften aktivt förs bort från kaminen så att man åtminstone inte eldar upp den på en gång.
 
lindstrom skrev:
Fläkten gör att mer rumsluft drivs förbi kaminen och gör ju då att luften i rummet värms upp snabbare. På det punkten är den helt klart värd pengarna, eller jag ser iaf ingen anledningen att inte ta den sett till hela kostnaden.
Problemet med den är att den låter rätt mycket. Vi har redan mekanisk ventilation med värmeväxlare som uppvärmning så vi har redan rätt så ljudligt i huset, så en till fläkt stör inte oss lika mycket som den skulle göra i ett tyst hus.

Vad gäller tillförsel av uteluft så kan jag egentligen inte uttala mig eftersom jag inte själv vet skillnaden. Just nu upplever jag dock att vi får elda länge för att man ska få nån värme att tala om. Det kopplar jag till att vi eldar upp den luft vi värmer.
Jag ser ingen anledning till att inte koppla uteluft till förbränningen så därför kommer jag att göra det.

Men om ni inte ska göra det så rekommenderar jag att ni köper fläkten till. Den gör att luften aktivt förs bort från kaminen så att man åtminstone inte eldar upp den på en gång.
Att använda "uteluft" till förbränningen i kaminen är ju genialiskt! Skulle aldrig tänka mig annat. Varför använda det redan uppvärmda inneluften till kaminen? Dessutom sugs kall luft in till huset från eventuella otätheter i konstruktionen. Nej så bra ;-)

Avänd uteluft till förbränningen. Det kommer du inte att ångra. Att sedan blåsa varmluften från kaminen till bostadsutrymmen gör inte saken sämre. Du värmer hela huset på nolltid.

Är det en så kallad "Hugos fantastiska kamin" efter uppfinnaren?
 
lindstrom skrev:
Vad gäller tillförsel av uteluft så kan jag egentligen inte uttala mig eftersom jag inte själv vet skillnaden. Just nu upplever jag dock att vi får elda länge för att man ska få nån värme att tala om. Det kopplar jag till att vi eldar upp den luft vi värmer.
Jag ser ingen anledning till att inte koppla uteluft till förbränningen så därför kommer jag att göra det.
Hej igen, du kan väl hojta till och berätta om du upplever en markant skillnad?

/Johan
 
Vi är nu inne på det tredje huset och därmed tredje kaminen, ingen har haft separat tilluft och vi har aldrig haft några problem. En modern kamin använder förvånansvärt lite luft till förbränning.
 
Ska nu igång imorgon och lägga klinkergolv under kaminen som jag beställt (Contura 660T:5) :D

är nu i den prekära sitsen att jag inte vet om jag skall göra hål i plattan ca 30cm ner och sedan försöka "jord" borra mig in till detta utifrånsidan /under plattan, greja ett isolerat spiro som jag sedan ansluter genom en 90 vinkel .

eller om jag helt sonika ska strunta i det?

har platta på mark (på grusbädd) och avstånd från yttervägg på ca 3 meter in från sidan sett till den tänkta platsen för kaminen.

har självdragsventilation så något sådant hinder finns inte heller.

Verkar jäkligt bökigt att greja den anslutningen så ni som kör era braskaminer utan uteluftanslutning:

-Upplever ni något negativt alls?
 
Jag har som sagt svårt att avgöra eftersom jag inte vet hur det är med tilluftanslutning.

Jag som har mekanisk ventilation upplever ibland att jag måste öppna altandörren för att inte röken ska gå in i rummet vid tändning. Detta händer när jag får undertryck i huset. Jag inbillar mig iaf att jag inte får det problemet om jag kopplar på tilluft.

Men du som har självdrag har nog inte samma behov som mig. 3m låter som mer bekymmer än det är värt.
 
Ja, jag väger åt att det blir ingen sådan lösning nu iallafall..

i ditt fall lär du nog ha det, tråkigt om det luktar rök om allt sedan.


fick själv tag i Polerade granitplattor idag för nästan vrakpris, här ska flytspackas ikväll! :p


*EDIT* Jag har mailat NIBE Brasvärme med lite frågor kring detta, ska posta infon här när jag får svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.