Tomture61
Kräver detta bygglov ? eller konstruktionsberäkning av ngn ingenjörsfirma ?
Sitter i övervåningens golv , 45 x 220 . Ej del av takstol men dom bredvid är takstolens underben.
 
Bild?
 
Tomture61
Kan bli svårt i dagsläget med golvspån från åvansidan och gips underifrån :(
Huset är från 2008 , 1.5 plans där takstolarnas underarmar agerar som golvbjälklag till övervåningen.
Takstolarna sitter med cc 1200 mm , däremellan sitter extra golvbjälkar för att få till cc 600 mm + tillräcklig
styrka till golvet på övervåningen.

Vill växla av en bjälke där en skorsten måste upp till övervåningen.
Tanken är att kapa av 500 mm på en 45 x 220 bjälke , förbinda med 2 tvärgående reglar (45 x 220) mellan takstolarna
som är grannar med bjälken som jag vill kapa av.
Förbinda (skruva ihop) allt med plåtvinklar.
OBS , allt ska få/ta plats under golvspånet.

Golvbjälken jag vill kapa/växla av har mest en tryckande last , ej dragande som underarmen på en takstol.

Trapphålet till ö-våningen har en sådan avväxling tex.
 
Redigerat:
Tomture61
Två bjälkar som korsar varandra under växling i en byggplats med verktyg och upprivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en bild på forumet . Där växlas 2st bjälkar av iofs.
 
Ändringar i husets bärande konstruktion kräver att man gör bygganmälan. Det innebär att bygglovsmyndigheten kommer att utfärda en kontrollplan, där man specificerar vilka kontroller som skall utföras, det är inte så högtidligt som det låter. Men det kan krävas en konstruktionsritning med beräkningar. För en såpass enkel åtgärd som du vill göra tror jag inte de kommer att kräva någonting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.