En fråga angående nysått, jag kör med fiberduk över nysådden och undrar man det gör något om vatten ligger på fiberduken när solen ligger på. Så inte de små stråna blir brännskadade?
 
F
Jag behöver nog också fiberduk. Nåt tips på var jag hittar den magiskt billigt?
 
F
mg765 skrev:
Inte letat jättenoga men här är några:
Granngården 24 m2 25g/m2 - 119 kr
ÖoB 24 m2 17g/m2 - 59 kr
Jem & Fix 20 m2 - 60 kr
Ni som använder duk konsekvent vid etablering av gräsmatta, vad ger det? Vad är fördelen med duk? Minskar mitt behov av att alltid att hålla koll på fuktnivån? Gör det nån skillnad på etableringstid?

Det är ca 500 kvadrat nysådd gräsmatta och det blir en jäkla massa duk, inte så mycket pengar dock men jag har noll eller inget behov av 90% av duken när gräsmattan väl är på plats.
 
Jag tycker det är värt investeringen. Fördelen med duken är att mer fukt hålls kvar under duken, bättre mikroklimat och skydd mot stark sol. Du får kortare etableringstid och högre andel frön som gror och överlever. Katastrofen behöver därför inte nödvändigtvis vara ett faktum om du missar en vattning en solig dag.

Den skyddar också mot hungriga fåglar och luftburet ogräs.

Det är en investering i form av mindre arbetsinsats nu, samt minskat eller uteblivet behov av framtida stödsådd.
 
F
mg765 skrev:
Jag tycker det är värt investeringen. Fördelen med duken är att mer fukt hålls kvar under duken, bättre mikroklimat och skydd mot stark sol. Du får kortare etableringstid och högre andel frön som gror och överlever. Katastrofen behöver därför inte nödvändigtvis vara ett faktum om du missar en vattning en solig dag.

Den skyddar också mot hungriga fåglar och luftburet ogräs.

Det är en investering i form av mindre arbetsinsats nu, samt minskat eller uteblivet behov av framtida stödsådd.
Hur länge har man duken på och skall man ha den direkt mot marken eller skall den pallas upp några cm?
 
  • Gilla
Peterr Johansson
  • Laddar…
mg765 skrev:
Jag tycker det är värt investeringen. Fördelen med duken är att mer fukt hålls kvar under duken, bättre mikroklimat och skydd mot stark sol. Du får kortare etableringstid och högre andel frön som gror och överlever. Katastrofen behöver därför inte nödvändigtvis vara ett faktum om du missar en vattning en solig dag.

Den skyddar också mot hungriga fåglar och luftburet ogräs.

Det är en investering i form av mindre arbetsinsats nu, samt minskat eller uteblivet behov av framtida stödsådd.
Kör med fiberduk nu, dock undrar jag om man kan vattna över dukarna eller måste man lufta bort em och vattna?
Gör det något att duken ligger ner eller måste man höja upp den med något från markytan?
 
Lägg fiberduken direkt mot marken. Det går bra att vattna direkt på.

Men undvik att den ha för utspänd och klistrad mot marken som ett frimärke. Om man sätter fast varje bit i hörnen så blir det bra.
 
Marktäckningsduk utrullad runt nyplanterade träd vid gult hus, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Åtta dagar sedan jag la ut det försådda gräset
Nysådd gräsmatta med ojämn gräsgroning och synlig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysådd gräsmatta med ojämn gräsgroning och synlig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Har tyvärr 2100m2 totalt förstörd gräsmatta, gräset är dött. Helt grått, går ej att vertikalskära bort det helt. Det döda gräsets rötter sitter hårt :(
Stor gräsmatta med fläckar av dött, grått gräs och synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peterr Johansson skrev:
Har tyvärr 2100m2 totalt förstörd gräsmatta, gräset är dött. Helt grått, går ej att vertikalskära bort det helt. Det döda gräsets rötter sitter hårt :(
[bild]
Innan du lägger ner tid, energi och pengar på att så nytt gräs så tycker jag att du ska ta reda på orsaken att gräsmattan inte trivs här. Annars är risken överhängande att den dör igen i höst och arbetet är ogjort.

Gräsmattan ser inte helt dött ut utan mest vintertrött och uttorkad. Det mesta kommer nog komma igång men med en del kala fläckar.

Troligtvis har gräsmattan torkat ut pga av dålig jordmån eller grunt rotverk. Ta ett jordprov och skicka till Eurofins för analys för att få reda på vad som är fel och vad som kan förbättras. Jag gissar på att du har ett för tunt lager matjord, att jorden är för sur, att du klipper för lågt eller gödslar för lite.

Det är lite offtopic i tråden så skapa en ny tråd i ämnet, du kan också PMa mig.
 
Redigerat:
Det har tagit sig ordentligt på vissa ställen, där jag toppdressat och fortfarande har haft kvar delar av gamla gräsmattan har den gamla hunnit växt iväg ordentligt. Vågar man klippa eller skadar man den nya stråna då?

Ojämn gräsmatta med toppdressing och blandning av gamla och nya grässtrån, en del krokiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan undrar jag varför vissa strån blir krokiga och hänger neråt lite? Även om man klipper ner dem är de konstiga.


Ojämn gräsmatta med tätt och glesare växande gräs, vissa strån krokiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Peterr Johansson skrev:
Det har tagit sig ordentligt på vissa ställen, där jag toppdressat och fortfarande har haft kvar delar av gamla gräsmattan har den gamla hunnit växt iväg ordentligt. Vågar man klippa eller skadar man den nya stråna då?

[bild]

Sedan undrar jag varför vissa strån blir krokiga och hänger neråt lite? Även om man klipper ner dem är de konstiga.


[bild]


Bär marken för gräsklipparens hjul? Är det inte jättestor yta hade jag svept det högsta med trimmern. Vet att det sliter av gräset och inte är optimalt men det skiter jag i...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.