kimf
Jag och min fru, båda 30 år gamla vid köpet, köpte ett dödsbo, sommaren 2016. Förra ägaren är dem som också byggt huset, med originalskick menar vi alltså att det i princip inte gjorts något med huset sedan det byggdes. Så gott som alla ytskikt är från byggåret.

Vi har redan kommit en liten bit på vägen, men har en bit kvar med de inledande renoveringarna.

Allmänt om huset
Byggår: 1964
Area: 168kvm + 30kvm garage (uppfört på 80-talet) + 24kvm altan
Tomt: 889kvm
Inköpspris: 3.4mkr
Konstruktion: Enplansvilla med platta på mark, lättbetongväggar med tegelfasad i rött sandblästrat tegel. Några golv är gjutna, majoriteten är träreglade direkt på plattan.
Ytskickt:
- Vackert massivt parkettgolv i vardagsrummet i mycket bra skick
- Badrum helkaklat, i mycket bra skick, men extremt 60-tal, brunt och pastellgult
- Gästtoalett plastmatta och målade väggar.
- Golv i kök och sovrum/övrigarum, plastmattor.
- Groventré m. dusch och bastu. Mosaik med kaklade väggar.
- Väggar är spacklade och tapetserade.
- Panrum/tvättstuga, kaklat golv och målade väggar
Uppvärming: Vattenburen uppvärmning med EL-panna. Uppvärmningskostnader norr om 30kkr/år. Garage uppvärmt med direktverkande el-element.
Skick: Extremt välskött för att vara så gammalt som det är. Men några akuta åtgärder behöver vidtas.
- större, lagad, och uttorkad läcka har skett i golvet i pannrummet. Inga förhöjda fukthalter noterade längre i intilliggande rum. Men avvikande lukt känns i ett intilliggande rum.
- Garagetaket ej tätt
- Garageport fallfärdig och livsfarlig
- Inkommande vattenledning troligen i dåligt skick. Flera grannar har de senaste åren fått byta sina akut.
- El-panna behöver bytas omgående, dels för att den går sönder vilken dag som helst, dels för att få ner uppvärmningskostnaderna
- Dålig lukt i hela huset (inte från mögel eller tryckta reglar, utan instängt, unket, gammalt, ja ni vet)
- Trädgård ej skött på 10 år.

Förkunskaper och ambitioner
Majoriteten av alla renoveringar och ombyggnationer kommer göras av oss själva, med hjälp av familj och vänner som har betydligt mer kunskap än oss själva. Största kunskapstillgången är min far, som förutom med historia som rörkrökare, kan allt eller mycket om det mesta. Vi besitter även ett brett kontaktnät av konstruktörer, snickare och elektriker att rådfråga eller ta in hjälp av till fördelaktigt pris. Till detta har vi goda inköpskanaler, direkt från distributörer på el, vvs & byggmaterial.
Själv är jag en glad amatör men inte blyg för att lära mig under resans gång, arbetar till vardags som egenföretagare inom IT.

Budget
Vår första renoveringsbudget är 500 000kr, vi blir absolut inte färdiga på det, utan ett par större grejer får tas i framtiden på obestämd tid. Men detta är vad vi har råd med i dagsläget. Budgeten består till stor del för material, men vissa moment kan, eller vill vi inte utföra, där vi även köper in lite arbetskraft. Några grejer som inte får plats i budgeten, som hade varit önskvärt att göra är badrum, toalett och ny altan. Dessa är dock 100% funktionsdugliga så ingen ko på isen, även om det estetiska är allt utom tilltalande.
Planerade projekt som ska rymmas inom budget.
- Bergvärme
- Byta servisledning för vattnet
- Totalrenovera tvättstuga/pannrum
- Byta gareport & garagedörr
- Lägga ny papp på garagetaket
- Röjja tädgården, mycket buskar och vintergrönt som ligger dikt an huset, växer in i hängrännor med mera.
- Byta kök, samt gjuta nytt golv i köket för att bli av med det reglade golvet rakt på plattan.
- Byta några fönster som sjunger på sista versen.
- Byta alla ytskikt, samt ta upp golv i "TV-rummet" (det där rummet intill pannrummet) där det finns avvikande lukt.
Vid planeringstillfället visste vi inte vad det var, men misstänkte mögel eller fuktig tryckimpregnerad regel. Visade sig sedan vara båda + ett stort myrbo i ytterväggen, mer om det senare.

Då det mesta görs kvällar och helger, samt att jag har ett arbete som kräver mer än 40h/v av min tid + privatliv, räknade vi med att detta skulle runt ett år. Men hade egentligen ingen tidsplan fast satt.

Uppdatering i denna tråd kan ske löpande eller väldigt sporadiskt, vi får se ;)
Vi får se lite, kan hända jag förblir sparsam med allt för avslöjande med bilder i vissa fall. Föredrar att hålla mig relativt anonym på nätet.
 
kimf
Det allra första vi gjorde var att hyra tre stycken ozonaggregat för att förhoppningsvis bli av med den unkna lukten. Och utan dra ut på detaljerna allt för mycket. Så efter att ha tätat all ventilation, och kört dessa tre aggregat över en helg. Var den enda lukten som fanns kvar den sterila lukten som blir efter sönderfallet ozon.

Vi tätade även om alla rörgenomföringar runt avloppen i våtutrymmena som var dåliga och bidrog till dålig lukt i badrummen.

Vi hade ju ett rum i kåken som hade annan avvikande lukt, den kom snart tillbaka igen. Men övriga huset hade nu inga problem alls.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
kimf
Sen började en ganska kaotisk tid, elpannan läkte, så vi kunde inte vänta med att fixa denna. Avvikande lukten i det som skulle bli TV-rummet kändes akut att åtgärda. Dessutom stressade vi upp oss, kanske lite i onödan över det läckande garagetaket, det var inte så det stod och droppade, och garaget är endast betongplatta och stenväggar. Så fanns ingen oro för mögel. Men vi kände att det var vi också tvungna att dra i samtidigt. Såhär i efterhand skulle vi avvaktat med det tills nya värmepumpen var på plats och TV-rummet var klart. Men vi var väl lite naiva helt enkelt. Detta gjorde dessa tre projekt ganska tungrodda och långdragna, då man var och petade i allt samtidigt.

Bergvärmen/pannrummet
Den gamla EL-pannan började läcka 24h efter vi flyttat in. Skulle bara reglera varmvattentempen som var skållande varmt. Packningen var så dålig så efter att jag börjat skruva på den fick jag aldrig stopp på det. Tack och lov var det mitt i sommaren, vilket förenklade mycket. Planen var att sätta in bergvärmen först under sensommaren.
Slängde ut den gamla pannan dag två istället, och satte in en liten tillfällig varmvattenberedare, kopplade på den på en kran i groventrén så att hela pannrummet var fritt. Nu kunde vi i lugn och ro kakla om pannrummet, som även är vår tvättstuga.
På rekommendation beställdes en bergvärmepanna från Daikin, fick den för 41 000kr + moms, var lite leveranstid på den, vilket passade bra då det var mycket att göra i pannrummet.

Bestämde mig för att göra tätskikt och kakling själv, hade aldrig gjort det innan. Men såg det som ett bra ställe att göra det för första gången. Dels för att spara lite pengar, men framförallt för att ge mig själv en uppfattning på om jag även skulle fixa att göra badrum och sätta klinker till köket själv sedan, där man är mer kräsen med resultatet. Det tog sin tid, dels för att man är amatör, dels för att man var tvungen att läsa på en del under reseans gång. Men vi fick ett färdigt pannrum/tvättstuga efter ca 1v. Lite skåp köptes från ikea, och fick en snygg laminatskiva från en kund som var skyldig mig en gentjänst.

När alla ytskikt var färdiga kom nya pannan som sattes in och installerades. Eftersom det fortfarande var mitt i semestern var det någon månad kvar innan borraren kunde komma och sätta borrhålet åt oss. Så vi körde nya pannan på elpatronen tills vidare.

I samband med detta sattes även en shuntgrupp för framtida golvvärme i anslutning till pannan som framdeles skulle sörja golven i köket och TV-rummet.

Till sist kom borrar'n och satte ett 200m djupt hål i trädgården, 200m var egentligen dryga 30m djupare än vad vi trodde vi behövde till vår 13kW-panna. Men vi resonerade som så att 30m extra meter kostar inte så farligt mycket. Men om vi byter panna om 15-20 år och då behöver en kraftigare, på grund av pool eller annan anledning. Då är det jävligt dyrt att borra ett hål till, bättre att ha lite marginal i det befintliga hålet då.
Borrningen gjordes av en gammal granne, bliv inte gratis direkt, men lite kompispris fick vi i alla fall.
Borrhålet slutade på dryga 60 000kr.

Borrhål + panna + rörledningar/kopplingar/rörisolering med mera = ~125kkr
 
Redigerat:
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Välkommen till forumet (y)

60-tal troligen tunn isolering med 30000 kWh /år, men på 60-talet kostade 1000 l eldningsolja 30:- hemlevererat alltså 150:- för värmen i ett år :eek:

Riv inte all på en gång!
Överväg att isolera 45 mm inåt genom att ta ner gips/tretex , sätt ny ångspärr regla med 45 x45 liggande (inga köldbryggor) sätt nya el dosor och rör i detta utrymme så kommer all el innanför ångspärren när all el är på plats isolera med 45 mm skivor glas eller stenull på med OBS liggande och sedan gips stående. Nu kan man hänga vad som helst på väggarna utan att det ramlar ner.
EL. Ny el central med JFB
Passa på att tråda om huset för på 60-talet var röd skyddsjord om den fanns och vit nolla. Jag hade dragit brun, blå, gulgrön, + orange tändtråd, över allt då är det förberett för det smarta hemmet med dimmers automatisk ljusreglering som följer solens upp och nergång släcker på natten och man behöver inte tänka i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.