Hej,

Vi behöver gräva ca 13 meter(50 cm djup/bredd) och har stött på hårt packad jord med lite lera och sten. Första tänkte vi hyra liten grävare men då det står en låg mur intill så krävs det en speciell grävare som kostar 2500 kr / dag.

Istället har vi blivit tipsade om att använda en jordfräs(400 kr / dygn).

De menar då på att man kör jordfräsen, skyfflar bort 1 lager, kör jordfräsen igen(nu nere i gropen och skyfflar igen.

Är detta möjligt eller ska vi rikta in oss på en grävare?

Misstänker att det är såhär de menar att man kan göra :
[video=youtube;CDO96lJ31_U]https://www.youtube.com/watch?v=CDO96lJ31_U[/video]
 
Redigerat:
Jag tycker det låter bra, OM du inte har några stora stenar, jag tycker du skall prova o sen skriva om det här:)
 
  • Gilla
Frhog_
  • Laddar…
Om du hade fortsatt handgräva hade det varit klart nu...
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Jag testade jordfräs för att "gräva" en ränna inför en häckplantering och det fungerade inte alls. Det slutade med att jag använde spade istället.
 
Det krävs ingen speciell grävare en helt vanlig lär duga för att göra en ränna av det djupet.
 
Tiger79 skrev:
Om du hade fortsatt handgräva hade det varit klart nu...
Haha då vet du inte vad du pratar om, det är tjock lera med sten och kroppen är redan utsliten av 2 kvällars grävande.
 
smurfen72 skrev:
Det krävs ingen speciell grävare en helt vanlig lär duga för att göra en ränna av det djupet.
Vad jag förstod så behövde man bromssväng på grävaren och då måste man upp en hel del i pris. Menar du att det går bra att gräva även utan detta ?
 
Pepparkaka skrev:
Jag testade jordfräs för att "gräva" en ränna inför en häckplantering och det fungerade inte alls. Det slutade med att jag använde spade istället.
Jasså? Så det fungerade inte som på videon då? I vårt fall är problemet att jorden är väldigt hårt packad plus en hel del tung lera och sten. Det gör att det inte går att gräva med någon vettig hastighet i det förhand.
 
snowjim skrev:
Haha då vet du inte vad du pratar om, det är tjock lera med sten och kroppen är redan utsliten av 2 kvällars grävande.
Tro mig jag har handgrävt för ca 50m häck bland berg och sprängsten. Även handgrävt i samma skit för en pool plus altan...

Jag vet vad jag pratar om.
 
snowjim skrev:
Vad jag förstod så behövde man bromssväng på grävaren och då måste man upp en hel del i pris. Menar du att det går bra att gräva även utan detta ?
Ja det funkar utan bomsväng.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Tro mig jag har handgrävt för ca 50m häck bland berg och sprängsten. Även handgrävt i samma skit för en pool plus altan...

Jag vet vad jag pratar om.
Tro dig? Varför det? Vi har ju redan bevisen.
 
Klart det går att handgräva så gjorde man alltid förut men du ska nog inte försöka inbilla nån att du gräver snabbare för hand än vad man gör med en minigrävare.
 
Tiger79 skrev:
Vart är bevisen?

Att det går med spett, svett och spade snabbare än att krångla.

Länk grävning för pool: [länk]
Vad du klarar av hör inte hit, det är som sagt redan bevisat att vi inte kan gräva klart detta på rimlig tid. Att komma MAX 4 meter per dag duger inte.

Och därmed är det slutdiskuterat med dig om den biten.
 
Valde att hyra grävskopa ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.