Hej! Jag tänkte ge mig på att byta panelen själv på min ena gavel som måste bytas och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga på smidigast sätt, vore jättesnällt om någon kunde ge mig tips och råd nu innan jag beställer virke, vill veta hur jag kapar allt på smidigast sätt, gissar på att jag inte ska ta ner den gamla och kapa upp efter den panelen? Jag har T-panel på gaveln, resterande är mexitegel. Tack på förhand.
 
Ingen som har några bra tips? :)
 
Vad är T-panel?
 
Tror att det även heter lockpanel.
 
T
Det är väl bara att mäta på befintlig panel vilka dimensioner som underliggande brädor och locken har och beställa utifrån det?
Sen skulle jag olja, grunda och färdigstryka minst en gång på marken innan jag satt upp dem och sen stryka en gång på plats.

Själva bytet skulle jag göra genom att riva den gamla panelen och se om det behövs ny vindpapp eller liknande och sen sätta alla underliggande brädor först. Kanske grovkapa längden och sen snedsåga en ände, måtta hur lång den ska vara och kapa till längden(med fasad underkant så vatten som rinner på panelen droppar av och inte sugs upp i ändträt).
Skruva/spika dit dem och sen gör likadant med locken.

Om du har stort avstånd mellan mexiteglet och befintliga panelen med en plåt bakom idag så kanske jag skulle sätta upp panelen lite lång och sen kapa alla nederändar med cirkelsågen(med snedkapning då). I det fallet skulle jag kapa längden på underbrädorna först och sen locken när de är på plats.

För att underlätta kapningen så ställ i ordning en bra arbetsplats med bockar och kap- och gersåg. Bygg en ställning eller använd en zipup som du kan dra med istället för att jobb från stege - det är så mycket värt. Både ur tidssparande och säkerhetssynpunkt samt smidighet.
 
Kanon jag får tacka för tipset, mitt virke kommer hem i nästa vecka så där kör jag igång med mitt projekt :) Kommer bli intressant och kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.