De som skriver om noll kronor i självrisk har åter igen helt fel. För det första de insisterar att det är noll kronor i självrisk utan att ringa sitt FB och ta reda på fakta vad det gäller tredje person som lånar bilen. För det andra de tar inte med bonus fall plus utökad egen vagnskada självrisk som personen i fråga vill helst spara till något annat tillfãlle.så att säga det handlar inte im noll kronor utan många mer kronor.
Det finns ingen som blandar ihop vagnskada försãkring med trafik försãkring i denna tråd. Utan det folk som inte vill begripa vad det handlar om och hur det går till !
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Förmodligen har någon olovligen lånat ut sin arbetsgivares bil till den som kört på dig. Jag tror inte att det här handlar om pengar utan kanske till och med om att få behålla jobbet eller ej.
 
... har bilens förare stor anledning att inte göra detta den rätta vägen borde de ge dig ett riktigt bra erbjudande, eller erkänna bilen kört på dig men undvika att betona vem som körde. oavsett självrisk så kommer reparation med stor sannolikhet överstiga självrisken med råge. Trist när folk inte vill göra rätt för sig...
 
Fairlane
Lars48 skrev:
De som skriver om noll kronor i självrisk har åter igen helt fel. För det första de insisterar att det är noll kronor i självrisk utan att ringa sitt FB och ta reda på fakta vad det gäller tredje person som lånar bilen. För det andra de tar inte med bonus fall plus utökad egen vagnskada självrisk som personen i fråga vill helst spara till något annat tillfãlle.så att säga det handlar inte im noll kronor utan många mer kronor.
Det finns ingen som blandar ihop vagnskada försãkring med trafik försãkring i denna tråd. Utan det folk som inte vill begripa vad det handlar om och hur det går till !
Jag tror precis tvärtom, att du och många blandar ihop vagnskadan och trafikförsäkringen. Hur kan man få självrisk på vagnskadan om man endast använder trafikförsäkringen till motpartens bil?

Jag har tidigare varit i kontakt med mitt försäkringsbolag om att låta en annan person köra bilen och det var inget problem. De skriftliga reglerna är det som gäller inte vad någon säger i telefon.

Du har dock rätt i att det KAN kosta i förlorad bonus, men då det lätt springer iväg över 10' för att fixa en modern kofångare så är det ändå billigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Egentligen spelar det ju ingen roll vad självrisken är eller vems bilen är. Ni har blivit påkörda, det var inte ert fel, självklart ska ni få bilen reparerad på ett sjysst sätt.

Att lösa detta på annat sätt kan nästan bara bli en förlustaffär för er. Bara om ni hade en skitbil där ni inte bryr er om att reparera eller av nån anledning motparten erbjuder typ 20.000 för att slippa dra in FB så är det ju något att resonera om - och i det sista fallet gäller att vara säker på att ni får pengarna.

Sen kan man ju spekulera om om motparten vill spara 1kr, 1000kr eller om någon olovligen eller någon som tex har en rattonykterhetsdom, medicinska skäl etc kört. För ca 2 år sen så mötte jag en bil på en väg där ett lastbilssläp stod i motgående riktning. Då detta var 30-väg nästan utanför vår dåvarande förskola och jag hade mina 2 barn i bilen körde jag själv ca 20km / h och kunde stanna när jag såg vad som var på gång - kvinnan fick spel och tryckte plattan i mattan för att försöka "hinna före" mig förbi släpet, men ångrade sig och väjde in i släpet, rotarade 90 grader, tryckte in hela fronten, slog sönder vindrutan med sin arm, blödde i huvudet, utlöste alla airbag. Iom att det var säkert 30-40m till min bil blev jag inte så orolig, ringde 112, kollade att kvinnan var vid medvetande och kontaktbar, inväntade polis och ambulans medan jag pratade med henne. När väl ambulansen kom så överhörde jag att hon berättade för abulanspersonalen att hon tog kraftiga mediciner, givetvis berättade jag för polisen vad jag råkat överhöra. När jag hörde detta blev jag riktigt skakis i efterhand - hon hade lika gärna kunnat fronta min stillastående bil i 70km/h. Jag misstänker att detta straffas lika hårt som rattfylla, dvs fängelse. Det kan nog finnas många anledningar att folk inte vill saker skall framkomma efter olyckor. I fall som detta tror jag dessutom att försäkringen blir kraftigt nedsatt eller i princip ogiltig. Så det kan finnas stor anledning för endel att inte dra in fb/polis. Dock borde man i sådana fall vara mycket angelägen om att göra upp i godo direkt, inte göra motparten förbannad...
 
Lars48 skrev:
De som skriver om noll kronor i självrisk har åter igen helt fel. För det första de insisterar att det är noll kronor i självrisk utan att ringa sitt FB och ta reda på fakta vad det gäller tredje person som lånar bilen. För det andra de tar inte med bonus fall plus utökad egen vagnskada självrisk som personen i fråga vill helst spara till något annat tillfãlle.så att säga det handlar inte im noll kronor utan många mer kronor.
Det finns ingen som blandar ihop vagnskada försãkring med trafik försãkring i denna tråd. Utan det folk som inte vill begripa vad det handlar om och hur det går till !
Där har du fel!
Läs sid 4, Trafikförsäkring
Läs sid 12, Vagnskada
https://www.volvia.se/sitecollectiondocuments/villkor/volvia_villkor_privat.pdf


Skärmdump av en försäkringssida med frågor om självrisk och länkar till villkor och autogiro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av försäkringsvillkor och självrisker från "If P&C Insurance Company Ltd" för olika försäkringskategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av försäkringsvillkor som visar självrisker för vagnskada, djurkollision och nyckelförsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanstående bilder kommer från följande sida, "fliken" "Villkor & självrisker"
https://www.volvia.se/privat/bilforsakring/sidor/sjalvrisker.aspx
 
Fortfarande inte hänt något förutom ett meddelande på sambons röstbrevlåda från ägaren att hon är hjärtligt välkommen att ringa honom så för att "boka ett möte" så han får se bilen........

Jaja....
 
Men ni har anmält till förs. bolaget?
 
Jajamensan och sambon har förklarat att vi gjort det så nu förstår jag verkligen inte vad han sysslar med :|
 
Bra, bestäm inget möte. Man vet aldrig om det kan uppstå en hotfull situation
 
Demmpa skrev:
Det är några/flera som blandar mellan "äpplen & päron"!
Ni måste skilja på självrisk för trafikförsäkringen och självrisk för vagnskadegaranti/vagnskadeförsäkringen.
Första vettiga inlägget på flera sidor..:D

Självrisken är som ses i bl a inlägg #66, helt beroende på vilket typ av avtal man har med FB..

Vid olycka/incident: Anmäl alltid till FB Även om motparten inte vill det.
Ge dig aldrig in några "privata" uppgörelser. DU förlorar alltid.
Ett verkstadsjobb blir alltid dyrare än du tror.
Att ha sitt FB som sin förhändlingspartner är alltid bättre än att "diskutera/göra upp" själv.
Men, Du behöver till syvende och sidst inte använda FB, men som "tung partner", alltid bra att ha..

Ta alltid namn och adress, "alla" har ju en telefon m kamera idag, tag bilder genast, på platsen!
Även på föraren!
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Kan vi inte bara lägga diskussionen om självrisk åt sidan? den känns rätt OT.
TS har ett försäkringsbolag som han har valt att använda sig av. Hur motpartens försäkringsvillkor ser ut behöver vi inte sitta här och spekulera kring.
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Lämpligt att fråga försäkringsbolaget om de tycker att man ska tillmötesgå motparten och åka och visa upp sina skador?
 
Anna_H skrev:
Lämpligt att fråga försäkringsbolaget om de tycker att man ska tillmötesgå motparten och åka och visa upp sina skador?
Mig fatta nada..

Varför ska man runda sitt FB??? Och sen köra ett parallellt spår?
Är ärendet överlämnat till FB ska kontakter handhas av FB.
 
WilleR skrev:
Mig fatta nada..

Varför ska man runda sitt FB??? Och sen köra ett parallellt spår?
Är ärendet överlämnat till FB ska kontakter handhas av FB.
Ja, det är ju det jag skrev? Du missuppfattade mig nog.

En anekdot på temat:
Jag blev kontaktad av en person för en massa år sedan som menade att hon sett mig backa på hennes bil och ville ha ersättning för det. Det var en mycket märklig historia, där hon krävde att jag skulle göra skadeanmälan och polisanmälan på det hela, annars skulle hon polisanmäla mig så jag skulle åka dit så det sjöng om det som hon sade. Jag kollade med mitt försäkringsbolag, och de tyckte att visst kan vi upprätta en skadeanmälan, men i den ska jag ju dokumentera min åsikt om den andra bilens skador, så de menade att jag skulle be att få se bilen och kolla detta.

Människan vägrade låta mig se bilen, hon vägrade även att ge mig registreringsnumret på bilen, men jag visste ju var jon jobbade (det var där hon sade att hon blev påkörd), så jag fick smyga dit en dag och fotografera bilen. Som visade sig vara en tyskimporterad BMW med backad mätarställning och rejäla lackskador, som hon tydligen ville få ut på försäkringen genom att hitta på krockskador. Hennes personnummer fick jag inte heller, det var polisens och försäkringsbolagens sak att sköta allt sådant påstod hon :)

Slutet på det hela blev att de konstaterade att en V70 har plastkofångare, som dels skulle gett röda repor i den svarta lacken på den andra bilen, dels hade jag isåfall fått speciella skador på grund av en list på den andra bilen. Tydligen hade de sett detta tidigare. Jag hade ju ingen skada alls, så det blev en väldigt intressant skadeanmälan, där det stod att jag anmälde att jag inte backat på en bil och inte fått några skador :-D

Den märkliga människans försäkringsbolag försökte flera gånger att få tag på henne, men hon svarade aldrig utan fick istället sin chef att ringa mig, mycket märklig historia och chefen skämdes något otroligt när hon förstod att hennes underordnade låg pyrt till. Hennes försäkringsbolag försäkrade mig om att de skulle polisanmäla henne för försäkringsbedrägeri om hon hittade på något mer och undrade om jag hade några anspråk på sveda och värk.

Så jo, om försäkringsbolaget anser att det är rätt väg så kan du ombedjas att kolla den andra bilen. Normalt sett gör man ju det redan när man upprättar skadeanmälan, men i mitt fall gick ju inte det eftersom jag blev anklagad först flera dagar senare.

Men det sker i dialog med försäkringsbolaget, inte genom att "runda dem".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.