kopplade för någon månad sen ihop mitt varmvattensystem. det består av ett 22mm prisolrör från hydroforen som sen går igenom en 25 m lång vv-slinga i en 750 liters tekniktank för att sedan fortsätta med 22mm prisol och 28mm pexslang i ca 10m, där efter delas vattnet upp till badkar, kök, handfat ect.
systemet har ännu inga backventiler, blandningsventiler eller annat som inverkar utan är eg ett enda långt rör.

när man spolar v-vatten i ffa handfatet i badrummet så blir det ett himla liv och vattnet kommer blandat med luftstötar. antar att luften frigörs från vattnet när det värms upp, men hur blir man av med problemet?

räcker det med att man sätter in en blandningsventil efter tanken eller är det någon annan mojäng som man måste ha som jag har missat helt?
 
Du måste ha gas/luft i vattnet från början, det kommer inte in i vattnet genom rörväggen bara sådär. Gasen frigörs när du sedan värmer vattnet och någonstans måste det komma ut.

Min naturvetenskapliga lösning vore att koppla in en tank (några liter) där luften/gasen kan samlas, och pysa ut den, kanske via en automatisk avluftare som finns för radiatorkretsar.

En blandningsventil blandar kallt vatten med varmt vatten och gas/luft, fixar inte ditt problem, du måste släppa ut gas/luft.

Prototypen
 
intressanta tankar från prototypen.

vi har en egen borra som det finns rikligt med järn och mangan i, för att bli av med det så har vi bla ett sandfilter som vattnet passerar igenom. är väl mer trolig än otroligt att vattnet där luftblandas en del innan det sedan hamnar i hydroforen som ju också innehåller luft.

antar vidare att om man haft en vanlig vv-beredare så hamnar luften i den och släpps ut i ngn typ av ventil..

är det någon annan som haft liknande problem? finns det färdiga tankar att köpa, eller tar man vilker burk som helst?

likblek
 
Rätta mig om jag har fel, en vv beredare fyller man kallvatten i överkant och tar ut vv i nederkant. För att få luft måste beredaren bli tom eller är den felkopplad.
 
tussee skrev:
Rätta mig om jag har fel, en vv beredare fyller man kallvatten i överkant och tar ut vv i nederkant. För att få luft måste beredaren bli tom eller är den felkopplad.
jag antar att kv kommer i i botten å att man tar ut vv i toppen annars så kyler ju kv ner det varma så fort man börjar å tappa vv.

gasbildning bildas oavsett hur vattnet fylls på eftersom det alltid frigörs luft vid uppvärmning av vatten (kolla tex i vattnet när du vämer tevatten) men frågan är hur man blir av med denna gas...
 
Har du problem med luft i kallvattnet? Enligt rubriken inte och då sitter inte felet i sandfiltret och hydroforen.

Efter VVB monterar du ett grovt kopparrör kanske 50 mm dia och 500 långt löd igen botten och toppen med en avluftare i toppen. Varmvatten in och ut nära botten MEN inte på samma höjd och anslutningarna tangentiellt för att bilda en virvel. Inloppet högre än utloppet skulle jag föreslå.

Prototypen

PS Tussee, vad gjorde du på fysiklektionerna? Kollade på brudar (biologiskt) DS
 
prototypen skrev:
Efter VVB monterar du ett grovt kopparrör kanske 50 mm dia och 500 långt löd igen botten och toppen med en avluftare i toppen. Varmvatten in och ut nära botten MEN inte på samma höjd och anslutningarna tangentiellt för att bilda en virvel. Inloppet högre än utloppet skulle jag föreslå.

kan du vara snäll och utveckla detta lite tydligare... är en enkel lågstadielärare med lite extra fysikkunskaper/intresse.. så jag slipper en extra burk men fixar ett ett fetare rör från vv-slingan? å här ngn stans så kopplar jag på en avluftare?

nej har inget problem med kallvattnet men kan tänka mig att vattet ändå är ganska så mättat med luft pga filtret. vid uppvärmniongen så kan jag köpa att det trots allt frigörs en massa luft...

fler förslag?
 
Jag försöker med en skiss

 
prototypen skrev:
Jag försöker med en skiss

klockrent.. och för att få till den tangiella anslutningen så måsta man svetsa eller räcker det med att man vrider t-rören åt olika håll?

sätter man denna anordning före eller efter blandningsventilen?
 
Koppar går inte att svetsa med någon "Svenssonmetod" man löder med fosforbrons. T-rör fungerar inte, det ska skapas en virvel i röret så att vattnet centrifugeras.
Direkt på VVB före blandningsventil.

Kom ihåg att detta är en teori och du blir pionjär om det fungerar, själv är jag bara elektronikingenjör men håller på med för mycket olika tekniker.

Prototypen
 
Man kan ju alltid TIG-svetsa, men jag tror nog det är lättare att använda t-stycken
och göra nån form av styrplåt inne i röret.

Till vilken temperatur värmer du i din beredare?



 
Vedeldar'n

TIG i koppar är nog egentligen lödning för du tillsätter väl vanligt fosforbrons? Att värma med TIG eller acetylen+syrgas har väl ingen betydelse.

Varför kan ni inte löda? Det är lätt och enkelt, om jag bara hade det grova röret skulle jag löda ihop en som prov, men koppar är dyrt och jag köper inte en helpipa.

prototypen
 
kul med en massa spännande förslag.

undrar dock om det inte skulle ge tillräckligt resultat om man sätter på en en bit tjockare rör för att minska hastigheten på vattnet väårät och sätter en avluftare på det röret.

i tanken har jag ca 50 grader och hade inget problem när jag i början hade 45 grader så det ska kanske inte behövas ngn jätteanordning än så länge.

//likblek
 
likblek skrev:
i tanken har jag ca 50 grader ...
//likblek
Är du inte i riskzonen för legionella (legionärssjukan) nu?

KoW
 
KnockOnWood skrev:
Är du inte i riskzonen för legionella (legionärssjukan) nu?

KoW
tanken är en tekniktank med vv-slinga vilket innebär att man bara har några få liter varmvatten stillastående vilket minskar risken radikalt.

eftersom jag inte fått dit blandningsventilen än och har en liten knatte hemma så har jag gjort bedömningen att skållningsrisken är större än legionella risken, men efter det att ventilen är på plats (inom de närmsta veckorna) så så kommer jag ratta upp värmen så att jag är på rätt sida om gränsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.