Man måste känna till det begreppet om man sysselsätter sig med korsord!
 
Vägen ut är igenom 2 dörröppningar och en trappa upp.
Ska man vara försiktig med vinkelslip för att det kan brinna om det skvätter massa eldloppor eller?
 
hsd
Prova med tigersåg , brukar gå bra
 
G-83 skrev:
Ja jag antar att det är lokalt(Skåne)
Asade=drog
Asa något=dra någonting
Jag skulle översätta det med, (för dom norr om Skåne och där liggande fäbodar) med.

Asa = släpa. Kommer av kasa = glida på underlaget.
Helt rätt som G83 skrev.
Asade = dra något som släpar (glider) på underlaget t.ex. ett par bräder för att inte skada golvet.
 
Fjojtmehmet skrev:
Man måste känna till det begreppet om man sysselsätter sig med korsord!
Ja, det är mycket skånska ord som är med i korsord och dessutom godkända i SAOL. Märkligt nog är inte motsvarande värmländska ord med, det är orättvist! :mad: :wow:
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Ja, det är mycket skånska ord som är med i korsord och dessutom godkända i SAOL. Märkligt nog är inte motsvarande värmländska ord med, det är orättvist! :mad: :wow:
Inte alls orättvist. Vi i Skåne hade ju haft svårt att lösa korsorden då. Säkert därför😏
 
Jag tror att de även har med stupränna som synonym till stuprör. Så frågan är vilket omdöme de som skriver den boken har.
 
Fredda112 skrev:
Vägen ut är igenom 2 dörröppningar och en trappa upp.
Ska man vara försiktig med vinkelslip för att det kan brinna om det skvätter massa eldloppor eller?
När man tittar påmåtten på ramen under eller vad man ska kalla det så ser den inte så stor ut 50x50? går den ut genom dörren?

I så fall kanske du kan hyra en pirra som tål vikten va en 3-4 person luta den lite skuta in pirran och sedan tar ni ut den genom dörren.
 
Den kom ut till slut. Vi var 4-6 person som lyfte ut den efter att vi lyckats tömma den på ännu mera vatten. Det var jävligt tungt, men de funka till slut 👍💪
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.