Jag har ett problem, för att definiera vad betyder en plans hus och höjden på detta. Kan någon hjälpa mig?
 
Hm, menar du ett enplanshus?
I så fall så är det ett hus med bara en våning. Det har inget med höjden att göra.

För ett bättre svar måste du utveckla frågan lite.
 
Tack.
Först måste jag säga att jag är inte svensk, och ibland min svenska måste förbättras.
Jag har ett problem. Vi, min fru och jag köpte en tomte i Lidköping. Det är på gang.
Nu vill min granne bygga ett två planshus som är inte tillåtet enligt Samhällebyggnads plan, men, 1 1/2 plan går att bygga, för att han säger att det blir samma höjd.så skulle jag gärna veta vad är det för skillnad, eller hitta var kan man få en definition
 
Okej då förstår jag. Ett 1 1/2-plans hus betyder att du bygger en våning plus vind. Ett 2-plans hus har två våningar med full takhöjd. Skillnaden är höjden på taket vid takfoten. Höjden till nock blir detsamma för båda hustyperna.

Om detaljplanen säger 1 1/2-plans hus så tror jag att grannen har mycket svårt att få bygga 2-plans hus. Om han ändå insisterar och kommunen godtar det så ska ni som grannar få yttra er över förslaget. Om ni säger nej och kommunen säger ja så har ni rätt att överklaga bygglovet.

Fråga igen om något är oklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.