Jag har försökt läsa mig till vad det finns för regler kring att bo permanent i ett fritidshus eller attefallshus. På vissa ställen på internet får man intrycket av att man inte får bo permanent i ett attefallshus (klassning komplementbyggnad) eller ett fritidshus. T.ex. på byggahus https://www.byggahus.se/bygga/bygga-fritidshus-sommarhus-eller-stuga där det står att det finns regler för hur man får bo i ett fritidshus.

När man gör en bygganmälan för attefallshus anger man också om det skall vara ett komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus, där det senare "får" fungera som en självständig bostad.Enligt boverket "Till skillnad från friggeboden får attefallshuset inredas som självständig bostad, som får användas både som fritidsbostad och permanentbostad. I så fall är den ett komplementbostadshus. http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

Jag kan dock inte hitta någon lagtext som säger att man inte får bo permanent i ett fritidshus, eller att man inte får bo permanent i ett attefallshus klassat som komplementbyggnad. Min teori är att den enda anledningen att klassa ett attefallshus som komplementbostadshus är om man startar en brf med en attefallare där attefallshus säljs som en del i föreningen. För vanliga villaägare spelar det ingen roll juridiskt vilken man väljer, ingen kan förhindra att huset hyrs ut eller bebos av familjemedlemar. Vad tror forumet?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Njaa.. Det finns ingen lag eller regel som säger att du inte får bo permanent i ett bostadshus, oavsett vilken form av bostad det är.

Men om du ex. har en vedbod på tomten så får du inte utan bygglov inreda den som bostad. Det krävs bygglov för ändring av ändamålet för en yta.

Attefallshus är bygglovsfria, men man måste göra bygganmälan. Det betyder att byggnaden måste uppfylla vissa egenskaper. Om du anmäler att du bygger ett attefallshus som skall vara vedbod/snickarverkstad, så gäller andra regler än om du vill bygger den för att någon skall bo där.

Sedan är det för mig oklart om man måste göra en ny anmälan ifall du senare skall ändra från snickarbod till bostad. Normalt gäller ju bygglov för en sådan åtgärd, men attefallshus är bygglovsfria.

Ingen kan förbjuda dig att bo i ett fritidshus, men det är inte OK att bosätta sig i en byggnad som inte är bostad, så du får inte flytta in i vedboden.
 
Claes Sörmland
hempularen skrev:
Sedan är det för mig oklart om man måste göra en ny anmälan ifall du senare skall ändra från snickarbod till bostad. Normalt gäller ju bygglov för en sådan åtgärd, men attefallshus är bygglovsfria.
Enligt Boverket:

"Det krävs inte bygglov för att ändra en befintlig komplementbyggnad till ett komplementbostadhus, däremot krävs en anmälan."

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
 
surfarn skrev:
Jag har försökt läsa mig till vad det finns för regler kring att bo permanent i ett fritidshus eller attefallshus. På vissa ställen på internet får man intrycket av att man inte får bo permanent i ett attefallshus (klassning komplementbyggnad) eller ett fritidshus. T.ex. på byggahus [länk] där det står att det finns regler för hur man får bo i ett fritidshus.

När man gör en bygganmälan för attefallshus anger man också om det skall vara ett komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus, där det senare "får" fungera som en självständig bostad.Enligt boverket "Till skillnad från friggeboden får attefallshuset inredas som självständig bostad, som får användas både som fritidsbostad och permanentbostad. I så fall är den ett komplementbostadshus. [länk]

Jag kan dock inte hitta någon lagtext som säger att man inte får bo permanent i ett fritidshus, eller att man inte får bo permanent i ett attefallshus klassat som komplementbyggnad. Min teori är att den enda anledningen att klassa ett attefallshus som komplementbostadshus är om man startar en brf med en attefallare där attefallshus säljs som en del i föreningen. För vanliga villaägare spelar det ingen roll juridiskt vilken man väljer, ingen kan förhindra att huset hyrs ut eller bebos av familjemedlemar. Vad tror forumet?
Hej Surfarn!
Jag är i samma dilemma som dig.

Jag har upptäckt i sista sekund hur pass liten boyta ett komplementBOSTADSHUS blir i jämförelse till en komplementBYGGNAD.

Komplementbostadshuset måste vara handikappanpassat medans komplementbyggnaden ej behöver vara det.

Vad har du kommit fram till? Vad är mest värt att bygga?

Är den ända fördelen ifall man startar en BRF i framtiden där byggnaden säljs som en del i föreningen?

Tackar för din åsikt.
 
Som jag har fattat det, om man har både badrum/toalett och kök/pentry = komplementbostadshus. Om något eller båda av dessa saknas = komplementbyggnad. Så om man tänkt ha både toa och kök så är det automatiskt komplementbostadshus, och måste uppfylla reglerna för det.

Anledningen till att jag har undersökt detta är att det inte är tillåtet att bygga attefallshus som komplementbostadshus vid vår sommarstuga, pga närhet till försvarsanläggning. Däremot kan vi bygga en komplementbyggnad vilket innebär att vi måste avstå antingen kök eller toa.
 
Hemmakatten
I vår bastu/gäststuga (ej Attefallsutbyggnad utan med bygglov) har vi bäddplatser för 4, dusch,bastu, Wc samt ett ytterst litet pentry som är 1 m brett. Pentryt har kylskåp med frysfack, micro, diskho men ingen spishäll eller ugn. Vid behov kan man använda en lös elplatta (har aldrig använts). Räcker utmärkt för våra gäster och när de gör frukost. Alla övriga måltider äter vi i bostadshuset.

Har läst någonstans att om man inte har ugn och spishäll så räknas det inte som kök och inte heller som kökspentry. Kanske kan vara en utväg för TS. Vi poängterade bastun (och inte sängplatserrna) i vår bygglovsansökan.

Självklart får man bo permanent i ett fritidshus. Det gör säkert hundratusentals människor.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Självklart får man bo permanent i ett fritidshus. Det gör säkert hundratusentals människor.
Man lär väl kunna bo där året om, men får man skriva sig i ett hus mitt i skogen och sen begära skolskjuts, hemtjänst etc?
 
Hemmakatten
Inte långt från oss finns två olika fritidshus råden med totalt ca 500 hus. Av dessa är det drygt 200 som är bebodda permanent. Det finns både skolskjuts och hemtjänst till äldre vilket kommunen är skyldig att tillhandahålla. Skatteverket hade tidigare olika nummerbeteckningar för fritidshus respektive permanentbostäder vilka numera är samma för de olika hudtyper a.

En del kommuner kämpar aktivt för att behålla fritidshusområdena. Bl.a. genom att förbjuda avloppsanläggningar eller sluten tank så att folk måste ha andra toaletter son förbränningsmotorer eller tom latrin/uthus. Vägrar att dra dit kommunalt vatten och avlopp (vilket många iofs inte vill ha eftersom det görs till självkostnadspris som fastighetsägaren får betala). Blir det tillräckligt många som bosätter sig kommer, som ett brev på posten, krav på förskolor, belysning, bussar, lekplatser mm. Många fritidshusområden runt om landet, framförallt runt storstäderna håller på att förvandlas till permanentområden, mycket på grund av de dyra bostäderna närma storstäderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.