Hej

Vi har köpt 2 Begade hus, har aldrig gjort nån besiktning! Undersöker huset själv, skulle aldrig betala 10-12' för att stå och provköra köksfläkten på alla lägen! Var med på bes när vi sålde huset, vilket skämt!

Självklart borde säljaren ha anlitat en fackmännamässig bes man, som de givetvis lämnar namnet på..
 
Många skriver att man måste besikta bra för att kunna hävda dolda fel. Någon sådan koppling finns inte. Felen blir inte mer eller mindre dolda för att man besiktar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Helena Lillarve och 2 till
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
Många skriver att man måste besikta bra för att kunna hävda dålda fel. Någon sådan koppling finns inte. Felen blir inte mer eller mindre dålda för att man besiktar.
Vad betyder "dålda"?
 
Det tror jag du kan lista ut om du bara orkar anstränga de grå litegrann ;).
 
Byggahus.se hade ju en eget inslag om 11 punkter man borde kolla upp innan budgivning, nr 7 avhandlar ditt dilemma

https://mobil.byggahus.se/ekonomi/undvik-fallorna-nar-du-koper-hus?sida=6#guidetop
 
Redigerat:
Mielo: Ursäkta stavfelet. Det var dåligt av mig. Jag korrigerar.
 
Tacka alla köpare som utnyttjat situationen, mycket vanligt har varit att lägga ett högt bud, köra egen besiktning och sen pruta HÅRT på löjliga småfel, ofta har det då gått 2-3 veckor från visningarna och säljarens möjlighet att återigen gå ut på marknaden är begränsad.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Det här går uppenbarligen inte ihop. Väljer säljaren en köpare som inte ställer villkor har ju någon annan (med högre bud?) uppenbarligen valts bort. Och även om någon säger "samma, men utan villkor" ser jag det som ett lägre, inte likadant bud.


Återigen, det här stämmer ju inte om det är som du själv skriver i första meningen.
Vad går inte ihop? Ingen blir nekad en besiktning. Men precis som jag skrivit tidigare har jag full förståelse för att en säljare väljer ett bud utan villkor, en affär klar när köpekontraktet är undertecknat.
 
harry73
Visst finns det en del fula spel man kan göra som säljare och spekulant. Du nämnde ett sätt som köparen kan göra. Det finns också många fula spel säljaren kan spela
 
Jag har besiktigat mina senaste två hus vid försäljning. Av ett enda skäl. Att få teckna en försäkring (vill inte använda ordet doldafelförsäkring, men ni fattar). Vid ena tillfället valde köparen att göra en egen, i andra fallet valde köparen att "köpa in sig" på min säljbesikíktning. Ingen av mina mäklare tog ens upp frågan att säljbesiktningen skulle användas som argument eller villkor. Helt korrekt tycker jag. Jag ser om mitt hus och ekonomi, och köparen sitt.

Att göa en säljarbesiktning utan att teckan försäkring ser jag inte nyttan med. Blir i så fall bara en marknadsföringsgrej att just sätta vilkor och press på köparen. Trist utveckling.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Olomar, en säljare som tackar nej till ett högre bud med villkor har väl de facto nekat besiktning, eller?

"Hej, kul att mitt bud var högst, nu vill jag besiktiga.
-Det får du jättegärna, tyvärr måste jag dock meddela dig att säljaren ändrat sig och istället säljer till någon annan som inte är så jobbig."

Eller hur är det det funkar när alla får/uppmanas besiktiga, men säljare ibland väljer att sälja till någon utan villkor?
 
Finns väl inga dolda fel? Ett sådant finns ej..
 
Visst verkar mäklarens beteende inte seriöst men faktum kvarstår att en säljare säljer till vem han vill och behöver inte ta det högsta budet om han inte vill. Och då kan ju säljaren även sortera bort köpare som han tycker är "besvärliga".
 
Rätt säker på att om man betalar för att överta en gjord besiktning så har du ju köpt tjänsten och därmed har besiktningsföretaget samma ansvar som om du köpt en egen besiktning. Skillnaden är bara att besiktningen redan utförts och att du inte kunnat närvara och ställa extra frågor.
 
..helt okej om säljaren vill ha det så - och välja andra budgivare för att få som hen vill..

Men mäklaren tycker jag gör fel - hen har ett ansvar att informera köparna om hur en försäljning fungerar..vilka skyldigheter man har, vad som förväntas osv.
 
  • Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.