Hejsan !

Jag hoppas jag skriver på rätt ämne nu.

Jag undrar vad man kan använda gas till i hemmet, både små och stora saker. De saker jag vet är: gasspis, gasugn, varmvatten, terassvärmare, element, gasgrill, "öppen spis", golvuppvärmning.

Finns det mer saker? kan man t ex ha en bastu som uppvärms med gas, jag vill veta precis allt vad det kan användas till!

tack på förhand!
 
Hej!

Här i Tallkrogen värmer flera upp sina hus med gaspanna. (Inget för gasol kanske, men om man har stadsgas kan det vara ett alternativ.)

I vårt hus har vi just slängt en gammal tvättkokare som gick på gas. Har också sett lampor och kylskåp som går på gasol på öar i skärgården där ingen el finns.

:) pinebar
 
Okej


finns det ännu fler saker?
 
Kylskåp

Och såna där gasfacklor som man kan se utanför flådiga hotell...

/fredrik
 
Jo just det, vet att jag har läst nånting om gas som jag ville ha, och nu kom jag på vad det var. Vet inte om du har tänkt på det redan, men flera märken har serier med hällar (här AEG) som kan byggas ihop till en lång häll. Byggstenarna kan vara glas- eller induktionshällar, en grill: [br]AHO03003.jpg[br]Eller en wokbrännare: [br]AHO03005.jpg

/FW
 
Nuförtiden finns ju också billiga gaskaminer (typ braskaminer) som är gasförsörjda. De jag har sett har gasolflaskor. Inte för att jag har sett några avsedda för fast stadsgasnät men det borde väl finnas? I t.ex. england är det ju jättevanligt med gasvärmare i sovrum och vardagsrum. Någon som vet om det finns kaminer för stadsgasinkoppling. (OBS - jag menar inte gaspanna för värmesystemet)
 
daniel9999 skrev:
Jag undrar vad man kan använda gas till i hemmet, både små och stora saker.

...

jag vill veta precis allt vad det kan användas till!
Nu blir jag nyfiken, varför frågar du? Ska du dra en egen gasledning genom Sverige? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.